Autobusová linka 100375 (PID 375)
Praha, Černý Most – Brandýs n.L.-St. Boleslav, žel. st.
Rozsah provozu: celotýdenně
Typ autobusů: kloubové (i 15metrové)
Dopravce: ČSAD Střední Čechy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Počet variant trasy: 1
Konečné zastávky: 4 (Praha,,Českomoravská; Br.n.L.-St. Boleslav,,aut. st.; Br.n.L.-St.Bol.,,sídl.; Br.n.L.-St.Boleslav,,žel. st.)
Přestupní uzly: Praha,,Českomoravská (metro B); Brandýs n.L.-St. Bol.,,nám.; Br. n.L.-St. Boleslav,,aut. st.; Br. n.L.-St. Boleslav,,žel. st.
Doba jízdy: 43′ (celá trasa od žel. stanice do Prahy); 33′ (z autobusového stanoviště)
Délka linky: 19 km (celá linka); 17 km (na aut. st.)
Zastávky:
ČESKOMORAVSKÁ (B) – Vysočanská (B) – Prosek (C)– Nový Prosek (×) – Letňanská – Letňany (C) – U Vodojemu (×) – Důstojnické domy (×) – Letecké muzeum (×) – Huntířovská (×) – Kbely – Mladějovská (×) – Vinořský hřbitov – Lohenická (×) – Vinoř (×) – Podolanka – Dřevčice,,rozc. Jenštejn – Dřevčice – Dřevčice,,cihelna (×) – Brandýs nad Labem-St. Bol.,Zahradní Město – Brandýs nad Labem-St. Bol.,Vrábí – Brandýs nad Labem-St. Bol.,,Pražská (Z) – Brandýs nad Labem,,nám. – Br. n. L.-Stará Boleslav,,most (×) – Br. n. L.-Stará Boleslav,,u brány – BR. N. L.-STARÁ BOLESLAV,,AUT.ST. (Z) – {BR. N. L.-STARÁ BOLESLAV,,AUT.ST. (T)} / {Br. n. L.-Stará Boleslav,,Školní (T) – BR. N. L.-STARÁ BOLESLAV,,SÍDLIŠTĚ* – Br. N. L.-Stará Boleslav,,Kasárna (×) – BR. N. L.-STARÁ BOLESLAV,,ŽEL.ST.}
*v zastávce Br.n.L.-Stará Boleslav,,sídliště začínají pouze vybrané spoje v ranní špičce pracovního dne
Něco o lince:
Linka PID 375 spojuje Prahu s dvojměstím Brandýs nad Labem-Stará Boleslav; v Praze začíná u stanice metra B Českomoravská. Po prodloužení metra B v roce 1998 z Českomoravské na Černý Most vznikla i její dceřinná linka 367, která převzala 375 část cestujících.
375 v zastávce Pražská v Brandýse nad Labem (foto: OK/2015)
Třistaasedmdesátpětka má s 367 opravdu mnoho společného. Obě jezdí od pražského metra B (pravda, 375 se dotýká rovněž trasy C) do Staré Boleslavi a drtivá většina jejich spojů končí na tamním autobusovém stanovišti, nacházejícím se kousek za náměstím (boleslavským, pochopitelně), jen některé vybrané spoje pokračují o kousek dál, až na samý nejokrajovější okraj města, přesněji řečeno do lesa, k nádraží na železniční trati 072 (Ústí nad Labem – Lysá nad Labem), kde navazují na vlaky.
Linky, jedoucí od Prahy, se setkávají u zastávky Dřevčice,,rozc. Jenštejn (367 tam nestaví, neboť přijíždí od Jenštejna).
Karosa C 943 nasazená na linku 375 při své cestě k autobusovému stanovišti Letňany (foto: MCH)
Linka 375 začíná na Českomoravské a odtud jede k další stanici metra Vysočanská, kde nastupuje drtivá většina cestujících, ta další část pak v Letňanech. Z Vysočanské stoupá na Prosek a odtud už jede k autobusovému stanovišti v Letňanech. Z Letňan jede ulicí Mladoboleslavská kolem letištních prostorů do Kbel.
Zároveň ji od Letňan doplňuje l. 378, která se dá považovat takřka za městkou, neboť jedinou obcí za Prahou, kam jede, je Jenštejn. Právě na ní jsou nasazovány i částečně městské vozy.
část spojů na lince 375 byla dříve obsluhována standardními vozy – cedulová Karosa C 954 ve Vinoři (foto: MCH/2014)
Z Kbel pokračuje, křižujíc železniční trať do Neratovic, do Vinoře, kam je možné se z centra dostat i linkou 386 (která začíná v Satalicích u nádraží) a vlakovou linkou S3, která nabírá cestující ze 386 a odváží je do centra. Jedná se tak o bezkonkurenčně nejrychlejší spojení. Do 6. dubna 2015 bylo možné se do Vinoře dostat i městskou linkou 259, která byla zrušena a většina jejích spojů byla převedena na l. 375. Při svém zániku měla 259 asi jen 10 párů spojů denně, v minulosti to ovšem byla plnohodnotná linka v intervalu ve špičce 15 minut.
Za Vinoří opouští Prahu a míří do Podolanky, kde do roku 2014 končila polovina spojů. Dříve v Podolance končila i linka dopravního podniku hl. m Prahy č. 354, která dovážela cestující na Českomoravskou, stejně jako linka 375. Tyto spoje byly později převedeny na linku 375. Před volbami v roce 2014 byly všechny tyto spoje prodlouženy do Brandýsa nad Labem a Staré Boleslavi. Z Podolanky pokračuje dále do Dřevčic, kde se k ní přidává i linka č. 367 od Černého Mostu a s ní už má společnou další cestu do Brandýsa nad Labem a Staré Boleslavi.
Irisbus Arway u zastávky U Soudu při výluce v roce 2015 (foto: OK/2015)
Zde linky projíždějí po hlavní ulici přes celé dvojměstí. Jelikož zastávky zde nejsou odlišené ve druhé části svého názvu, kterou neobsahují, musí mít různou poslední část. Ústřední zastávkou v Brandýse je Náměstí, v Boleslavi je jí Autobusové stanoviště, které se v Brandýse nenachází vůbec (zde ukončené linky mají obratiště u nádraží, ale tam se jedná spíše o obyčejnou větší zastávku); zastávka poblíž boleslavského náměstí se jmenuje U brány. Zastávky u železničních stanic byly rozlišeny tak, že brandýská dostala název Nádraží (375 přes ni nejede), boleslavská pak klasický Železniční stanice.
Z Prahy do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi jezdí v přepravních špičkách pracovních dnů také posilové expresní linky 346 a 379. Polookružní brandýská linka 346 sjíždí z D10 u Záp a objíždí celý Brandýs nad Labem; boleslavská 379 sjíždí až na exitu Stará Boleslav (do této podoby se dostala po dlouhodobé uzavírce mostu mezi Brandýsem a Boleslaví a už v ní zůstala) a ze severu přijíždí na autobusové stanoviště.
Karosa C 943 v posledních měsících provozu na mostě, který propojuje Starou Boleslav a Brandýs nad Labem (foto: MCH/2016)
Z linek 367 a 375 v minulosti přejížděla řada spojů na linky dále za Starou Boleslaví. Výčet takto přejíždějících spojů se občas mění. V zastávce B.n.L.-Aut.st. je možné garantovaně přestoupit na 406, 407, 419.
První větší zajímavostí, ke které lze linkou 375 z centra Prahy dojet, je zámek Vinoř a zdejší zámecký park, kostel Povýšení svatého Kříže či zámek ve Ctěnicích; nezajímavé nejsou ani Dřevčice s tvrzí, kostelíkem a zvonicí (viditelnou i z autobusu).
Nejzajímavější je však samotné dvojměstí na jejím konci. Brandýs zájemcům nabídne pěkné náměstí s radnicí, 3 kostely a zámek, Stará Boleslav pak významný poutní kostel Nanebezetí Panny Marie, příjemné historické jádro s náměstím, radnicí, branou, dalšími dvěma kostely, nově opravené autobusové nádraží (abychom na závěr byli přesní, má totiž výpravní budovu s čekárnou a dalším zázemím) doplňuje kaple bl. Podivena, jež na opravení teprve čeká. Jelikož byl v tomto městě zavražděn sv. Václav, konají se tu vždy o státním svátku 28. září poutě.
linka 375 v Brandýse na autobusovém stanovišti (foto: MCH/2015)
Mapa
Linka 375 ve víkendovém schematu:
Intervaly:
a) Praha,,Českomoravská – Brandýs n/L-Stará Boleslav,,aut. st. b) Stará Boleslav,,aut. st. – Stará Boleslav,,žel. st. |
Staré jízdní řády:
- Vinoř
– zámek Vinoř a zámecký park
– kostel Povýšení svatého Kříže - Dřevčice
– tvrz
– kostel sv. Bartoloměje
– zvonice - Brandýs n.L.-St. Bol.,Vrábí
– kaplička - Brandýs n.L.-St. Bol.,,náměstí
– Masarykovo náměstí
– kostel Obrácení sv. Pavla
– zámek
– kostel sv. Vavřince
– kostel sv. Petra
– modrá a zelená tur. značka; východiště podél Labe na obě strany
Brandýs nad Labem – náměstí s radnicí (foto: OK)
Brandýs nad Labem – zámek (foto: OK)
- Br. n.L.-St. Boleslav,,most
– kaple sv. Rocha - Br. n.L.-St. Boleslav,,u brány
– Mariánské máměstí
– kostel sv. Klimenta
– kostel sv. Václava
– městská brána
– kostel Nanebevzetí P. Marie
Stará Boleslav – kostely sv. Klimenta a sv. Václava s bus zastávkou U brány (foto: OK)
Stará Boleslav – poutní kostel Nanebevzetí P. Marie (foto: OK)
- Br. n.L.-St. Boleslav,,aut. st.
– kaple bl. Podivena
– zelená a žlutá tur. značka
– improvizovaná modrá značka do Lhoty - Br. n.L.-St. Boleslav,,žel. st.
– nádraží Stará Boleslav
– dobré východiště například na improvizovanou modrou do Lhoty (rovně podél trati, časem se na ni připojíte)
Fotografie z linky:
Irisbus Arway, zajišťující jedno pořadí linky 375 (foto: MCH)
MAN Lions City v pražských Letňanech (foto: MCH)
Zveřejněno: 23. 2. 2016
Autor: Martin Chour, Ondřej Kališ