Pražská autobusová linka 145
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Kobylisy, Sídliště Čimice)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 10/11 min
Délka trasy: 21/22 km
Zastávky:
KOBYLISY (C) – Kobylisy (C) (Z) (+) – Sídliště Kobylisy – Mirovická – Vozovna Kobylisy – Za Čimickým hájem (×) – Přívorská – Okořská (Z) – Libeňská (×) – Čimice – Sídliště Čimice (T) – SÍDLIŠTĚ ČIMICE
Historie:
Linka 145 zajišťovala přes 40 let spojení Vysočany – Zahradní Město, ale v roce 2008 byla zrušena. V roce 2016 byla obnovena, avšak v úplně jiné části Prahy.
standardní autobus na lince 145 se blíží do zastávky Vozovna Kobylisy (foto: LN)
Poprvé se s linkou 145 setkáváme 30. května 1966 v trase: Vysočany, Zákostelní (cca: Vysočanská) – Harfa (dnes: Nádraží Libeň) – Nákladové nádraží Žižkov – Skalka – Zahradní Město – Hostivař, Přehrada (poloha zastávky). Ve Vysočanech se obracela blokovým objezdem ulicemi Špitálská, Zákostelní a Nemocniční. Byla provozována celodenně a celotýdenně, ale mezi Zahradním Městem a hostivařskou přehradou byla provozována pouze o letních sobotách odpoledne. Od 19. září 1966 linka 145 vedla jen na Zahradní Město. Od stejného data jela jen ve špičkách pracovních dnů. K 2. ledna 1967 byla prodloužena do Nového Hloubětína (poloha zastávky). 18. 3. 1967 se dostala do trasy: Nový Hloubětín – Vysočanské nám. – Spojovací – Limuzská – Skalka – Zahradní Město. Malé rozšíření provozu v špičkách PD vstoupilo v platnost 5. října 1968.
Při spuštění tzv. překryvné sítě linek byla linka 145 1. února 1971 přečíslována na 245. Drobná úprava trasy linky 245 proběhla 13. listopadu 1972, kdy byla ze Zahradního Města prodloužena do zastávky Zahradní Město, Cíl (dnes: Centrum Zahradní Město). S otevřením prvního úseku metra došlo 9. května 1974 ke zrušení tzv. překryvné sítě linek, kvůli čemuž byla linka 245 přečíslována na 145. Od 2.10.1973 jezdila po ulici K Žižkovu.
Irisbus Citybus 12M na lince 145 vyjel z odstavných ploch obratiště Kobylisy (foto: LN)
3. 4. 1978 byla prodloužena přes Náměstí J. Marata (dnes: Hostivařská) na Sídliště Hornoměcholupská (dnes: Gercenova) . Ke 4. listopadu 1984 byla vedena v trase: Nový Hloubětín – Harfa – Spojovací – Limuzská – Skalka – Na Groši – Na Košíku – Družby (dnes: Opatov) – Koleje Jižní Město.
K mírné úpravě trasy v oblasti Chodova došlo 17. června 1985, při které byla odkloněna do trasy: Nový Hloubětín – Družby – U Dálnice – Jarníkova – Budovatelů (dnes: Chodov). Počínaje 1. 4. 1988 byla ještě jednou mírně upravena v oblasti Chodova, nově byla totiž vedena místo ulice Roztylská vedena po ulici U Kunratického lesa.
Od 18. listopadu 1995 byla ukončena na Opatově, ve zrušeném úseku byla nahrazena linkou 177. Při úpravě ze 4. 10. 1997 byla ve směru od Nového Hloubětína odkloněna do zastávky Jesenická, čímž nahradila dosavadní linku 169.
Irisbus Citybus 12M za zastávkou Vozovna Kobylisy (foto: LN)
V následujících letech se nesly úpravy ve znamení prodloužení úseků metra, což se potvrdilo 9. listopadu 1998, kdy bylo prodlouženo „béčko“ na Černý most. S tím souvisela i úprava trasy do podoby: Lovosická (dnes: Poliklinika Prosek) – Sídliště Prosek – Vysočanská – K Žižkovu – Spojovací – Limuzská – Skalka – Zahradní Město – Jesenická. I nadále jezdila ve špičkách PD, protože se jednalo o posilu linek 177 a 195. S prodloužením metra C na Ládví byla 28. června 2004 odkloněna na Ládví, kde nahradila linku 127.
Kvůli posílení linky 156 byla 1. prosince 2005 odkloněna do trasy: Ládví – Českolipská – Prosek – Vysočanská – K Žižkovu – Spojovací – Limuzská – Skalka – Zahradní Město – Jesenická. Po více jak 40 letech byla při prodloužení metra C do Letňan 9. května 2008 zrušena.
lince 145 manipuluje v obratišti Sídliště Čimice (foto: LN)
Při celkové reorganizaci provozu na pravém břehu Vltavy byla 15. 10. 2016 zřízena v trase: Sídliště Čimice – Přívorská – Vozovna Kobylisy – Kobylisy. Nahradila linku 183 v úseku Kobylisy – Sídliště Čimice. Vzhledem k rozšíření provozu linky 152 na celý týden a zajištění základní obsluhy Sídliště Čimice touto linkou, jsou provozní parametry linky 145 v sobotu, neděli a večer přizpůsobeny poptávce samostatného úseku linky 145. V Horňátecké ulici je stávající kapacita doplněna rozšířením provozu linky 169 též na celý týden.
Mapa:
Intervaly:
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Sídliště Čimice – východiště po zelené do Dolních Chaber a Zdib – východiště po žluté Drahanským údolím
ústí Drahanského potoka (foto: OK)
- Čimice – kaple sv. Jana Nepomuckého – východiště po modré turistické značce k Vltavě – Čimický rybník
kaplička v Čimicích (foto: OK)
- Vozovna Kobylisy – vozovna Kobylisy
- Mirovická – knihovna Ústavu fotoniky a elektroniky AV ČR
- Sídliště Kobylisy – kulturní dům Severka
- Kobylisy – Zeměměřické a katastrární úřady, divad. Karla Hackera, městská knihovna
Video z linky:
Autor: Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Zveřejněno: 19. 4. 2018