Pražská autobusová linka 149
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Dejvická, Bavorská)
Přestup na metro: A, B
Doba jízdy: 45/47 min
Délka linky: 17 km
Zastávky:
DEJVICKÁ (A) – Kafkova (T) – Vítězné náměstí (Z) – Prašný most – Vozovna Střešovice – Malovanka – Koleje Strahov – Stadion Strahov – Diskařská (×) – Spiritka (×) – Podbělohorská – Pod Lipkami (Z) (×) – Nad Klamovkou (×) – Klamovka – Klamovka (Z) (×) – Jinonická (T) (×) – U Měchurky (×) – Pod Šmukýřkou (×) – U Waltrovky (×) – Hutmanka (×) – Vidoule (×) – Jinonice (B) – Sídliště Jinonice (×) – Butovická (Z) (×) – Karlštejnská (×) – Nové Butovice (B) – Nové Butovice (B) – Nušlova (x) – Bucharova – K Fialce (x) – K Hájům (x) – Mototechna (x) – BAVORSKÁ
Historie:
Přestože linka 149 vznikla až koncem roku 1967, její předchůdkyně se do ulic vydala o 3 roky dříve. Ano – jednalo se o linku 132, která propojovala Bořislavku s vozovnou Střešovice, Malovankou, Strahovem, Klamovkou a dále vedla buď do Jinonic k Motorletu nebo na Smíchov na Anděl. Později, 18. prosince 1967, byla větev do Jinonic k Motorletu převedena právě na námi zmiňovanou linku 149, která nově vedla od Náměstí Říjnové revoluce (dnes Vítězné nám.).
Od svého prvopočátku se jednalo zejména o linku dělnickou, což naznačuje i další prodloužení. K 25. květnu 1970 je od Motorletu prodloužena do Jinonic k ZPA (Závody průmyslové automatizace), dnes se poblíž nachází OC Galerie Butovice. K 1. únoru 1971 došlo k přeznačení linky 149 na překryvnou linku 249, to jí vydrželo až do roku 1974.
linka 149 na Nových Butovicích (foto: autobusy.org)
Se zprovoznění první části metra A 13. srpna 1978 mezi Náměstím Míru a Leninovou (dnes Dejvická) nedošlo k žádné změně, pouze k přejmenování počáteční zastávky na Leninovu. Nadále je tak provozována v trase Leninova – Vozovna Střešovice – Malovanka – Stadion Jih (dnes Stadion Strahov) – Hybšmanka – Klamovka – Vrchlického (T) – Motorlet (dnes U Waltrovky) – Karlštejnská – Jinonice, ZPA. Od 3. září 1979 byla z Leninovy prodloužena do zastávky Vysoké školy. Tato zastávka se stala nejbližší zastávkou pro zdejší ČVUT a VŠCHT, bohužel 5. května 1985 byla nenávratně zrušena (autobus se otáčel ulicemi Zikova a Thákurova).
Ke drobné změně trasy došlo až 27. října 1988, kdy byl zprovozněn další úsek metra B ze Smíchovského nádraží na Dukelskou (dnes Nové Butovice), kde v 80. letech vyrostlo nové sídliště (Jihozápadní Město), které zdaleka nebylo hotové a jeho výstavba pokračovala i v 90. letech. K tomuto dni byla linka 149 odkloněna od ZPA přibližně 500 m blíže k novému obratišti u nové stanice metra B – Dukelská. Mimoto byla vedena v oblasti Jinonic přes ZPA Jinonice (dnes Stará Stodůlecká) namísto Karlštejnské.
mapa z roku 1978 – vedení linky 149 mezi lety 1978 – 1979 a 1985 – 1988 (screen: MCH)
Bez zásadních změn vydržela v této trase do září 2012, kdy byla zrušena se spuštěním tzv. metropolitní sítě. Ve své trase nebyla nikterak nahrazena, pouze část jejích spojů bylo převedeno na linku 143 (Dejvická – Stadion Strahov) a od Strahova do Butovic byla částečně nahrazena linkou 176, která však neměla zdaleka tolik spojů jako původní linky 130+149, které tudy jezdily. K opětovnému zavedení linky v trase Dejvická – Nové Butovice ROPID přistoupil hned o dva roky později. Od 15. září 2014 byla linka 143 prodloužena ze Strahova po značně podobné trase původní linky 149: Dejvická – Stadion Strahov – Spiritka – Klamovka – U Waltrovky – Karlštejnská – Nové Butovice. Na linku 143 byly nově nasazeny autobusy standardní délky, což způsobovalo kapacitní potíže v úseku Dejvická- Stadion Strahov.
S obměnou vedení na ROPIDu v roce 2015 nakonec došlo 31. října 2015 k opětovnému zavedení linky 149 v dosavadní trase linky 143. Nově však jela oklikou přes zastávky Pod Královkou a Na Petynce. Linka 143 byla od Dejvické zkrácena na zastávku Stadion Strahov, nově jsou na ní nasazeny kloubové vozy.Poslední změna nastala 1. května 2016, kdy byla z Nových Butovic prodloužena na Bavorskou.
linka 149 v říjnu 2015 na Nových Butovicích (foto: MCH)
Intervaly:
12-15 |
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Dejvická – památník padlých československých letců na náměstí Svobody – Ústřední archiv a muzeum Církve československé husitské
- Vozovna Střešovice – Muzem MHD v Praze
- Malovanka – 1. kaple poutní cesty z Lorety do Hájku
- Stadion Strahov – stadion Strahov
- Klamovka – kostel Nanebevzetí Panny Marie
- Karlštejnská – jinonický zámek
Video z linky:
Zveřejněno: 20. 12. 2015 – Martin Chour
Aktualizováno: 26. 1. 2018 – Vojtěch Jánský
(vybrané fotografie a video Lukáš Nekolný)
Zdroj historie: vetinari.wz.cz, publikace 20 let ROPID, autobusy.org, vlastní materiály