Pražská autobusová linka 182
V provozu: pracovní dny (ranní a odpolední špička)
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Opatov, Poliklinika Prosek)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 47/48 min
Délka trasy: 18 km
Zastávky:
POLIKLINIKA PROSEK – Střížkov (C) (Z) – Střížkov (C) – Sídliště Prosek – Prosek (C) – Nad Jetelkou (×) – Vysočanská (B) – Nádraží Libeň (V) – K Žižkovu (×) – Balkán (×) – Spojovací – Pod Táborem – Kolonie (×) – Za Horou (Z) – Perlit (×) – Spalovna Malešice (×) – Zamenhofova (Z) (×) – Radiová (×) – Barvy a laky (×) – Kablo (×) – Sklářská (×) – Nádraží Hostivař (V) – Hostivařská – Na Groši – Hostivařské náměstí – Selská (×) – Nad Košíkem (×) – K Obecním hájovnám (×) – Donovalská – Litochlebské náměstí – OPATOV (C)
Historie:
Linka 182 byla zpočátku silnou páteřní linkou obsluhující sídliště Lhotka, ale postupem času docházelo k utlumování provozu, poté byla v roce 2012 zrušena. S obměnou vedení ROPIDu byla v roce 2016 zřízena v relaci: Chodov – Hostivař – Štěrboholy – Malešice – Hrdlořezy – Vysočany – Prosek – Střížkov, ale i v tomto obsazení taktéž jezdí jen ve špičkách PD. Sice s původní trasou nemá nic společného, ale číslo 182 nebylo vybráno bezdůvodně, neboť doplňuje linky 181 a 183.
hostivařská Karosa B951E při své cestě k Poliklinice Prosek (foto: LN)
Poprvé se Pražané s linkou 182 mohli setkat již 16. října 1972 v trase: Kloboučnická – Michelská – Na rolích – Budějovické náměstí (dnes: Budějovická) – V Podzámčí (poloha zastávky) – Nemocnice Krč – Zálesí – Tempo (poloha obratiště). Tehdy byla provozována v přepravních špičkách pracovních dnů a v této podobě doplňovala linku 106.
S otevřením metra C byla 9. května 1974 vedena z Budějovického náměstí přes Kačerov. Od tohoto data byla provozována celodenně a celotýdenně. Další úprava trasy proběhla 6. října 1975, při které byla prodloužena přes Nové Dvory na Sídliště Lhotka.
řidič Karosy B931E vysadil cestující na Opatově a nyní míří k odstavným plochám tohoto terminálu (foto: LN)
Od 8. dubna 1980 je provozována jen v pracovní dny do 20 hodin, v letech 1986 až 1994 se poté během omezeného provozu o letních prázdninách přistupovalo k redukci na pouhý špičkový provoz. Otevření tramvajové trati do Modřan způsobilo celkovou reorganizaci autobusového provozu na jihu Prahy. Tyto změny se dotkly i linky 182, která byla od 27. 5. 1995 provozována jen ve špičkách PD.
K 31. srpnu 2002 byl posílen vytížený úsek Modřany – Kačerov, který nově obsluhovala odkloněná linka 150, a proto původní část trasy musela nahradit linka 182, která k tomuto datu byla vedena v trase: Kloboučnická – Na rolích (dnes: Jemnická) – Kačerov – Nemocnice Krč – Tempo – Cílkova – Sídliště Lhotka – Labe – Zátišská – Černý kůň – Nádraží Braník. Během ranní špičky je každým druhým spojem vedena pouze v úseku Kloboučnická – Sídliště Lhotka.
Karosa B951E na lince 182 na Opatově (foto: LN)
4. října 2008, v den, kdy byla rovněž otevřena tramvajová trať na Radlickou, je zkrácena do trasy Kloboučnická – Sídliště Lhotka. Jako náhradu šlo použít autobusové linky 139, 205 a 253 s přestupem v zastávce Družná. Linka 182 je od tohoto data v provozu pouze v pracovní dny ráno a částečnou náhradou je posílení provozu linky 189 v pracovní dny odpoledne ve směru Kačerov.
Od 1. září 2009 je provoz linky 182 omezen pouze na cca 4 páry spojů během ranní špičky. K tomuto datu došlo i k posílení autobusové linky 189, která byla nově provozována v ranní špičce z Kačerova.
Se spuštěním tzv. metropolitní sítě linek byla 1. září 2012 linka 182 definitivně zrušena a nahrazena linkami 139 a 189. Fakticky byla zrušena již 30. června 2012, protože v souvislosti s probíhající rekonstrukcí Michelské ulice byl provoz na lince 182 přes léto zrušen.
Renault Citybus 12M byl zachycen při své dlouhé cestě na Opatov (foto: LN)
S celkovou reorganizací autobusové dopravy byla 15. října 2016 zřízena linka 182 v trase: Opatov – Nad Košíkem – Na Groši – Nádraží Hostivař – Perlit – Spojovací – Nádraží Libeň – Vysočanská – Prosek – Střížkov – Poliklinika Prosek. Nová linka 182 opět jezdí jen ve špičkách PD. Pro její vznik musela být vyčleněna polovina spojů linky 183 mezi Prosekem a Hostivaří a jejich sloučením s původními vloženými spoji linky 181 mezi Hostivaří a Opatovem. Došlo tím ke zlepšení efektivity provozu a vytížení spojů v Hostivaři (vložené spoje linky 181 byly nevytížené) a zároveň k eliminaci neefektivního překryvu provozu těchto spojů v úseku Nádraží Hostivař – Barvy a laky. Společně s nasazením kloubových vozů v pracovní dny na linku 183 došlo k celkovému posílení provozu v úseku Střížkov – Vysočanská – Spojovací – Nádraží Hostivař ve špičkách pracovních dnů.
standardní autobus vyjel z výstupní zastávky terminálu Opatov (foto: LN)
Linka 182 je spjata s autobusy DPP. Kromě období od 5. června 1990 do 27. května 1995, kdy na ni byly vypravovány kloubové autobusy, byly na linku 182 vypravovány autobusy standardní délky.
Intervaly:
12 |
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Poliklinika Prosek – Poliklinika Prosek, a.s.
- Střížkov – Sportcentrum Duo – bazén, domov mládeže, stanice metra C – Střížkov
- Sídliště Prosek – park Přátelství
- Prosek – kostel Svatého Václava
kostel sv. Václava (foto: OK)
- Nad Jetelkou –Prosecký rybník
- Vysočanská – Úřad městské časti Prahy 9, sídlo Dopravního podniku hlavního města Prahy a. s., náměstí Organizace spojených národů, železniční stanice Praha – Vysočany
- Nádraží Libeň – železniční stanice Praha – Libeň
- Balkán – park Třešňovka
Výhled z Třešňovky směrem k Jarovu (zdroj: Mapy.cz autor: tučňák 007)
- Pod Táborem – Botanická zahrada SOŠ Malešice, vrch Smetanka, vrch Tábor
Botanická zahrada SOŠ Malešice (zdroj: Mapy.cz autor: Ivana Černá)
- Kolonie – Hřbitov Hrdlořezy
- Perlit – Velosolex muzeum
- Radiová – celní úřad
- Kablo – Pražské vodovody a kanalizace
- Sklářská – Loutkové divadlo Frydolín, Rodinné centrum Voříšek
- Nádraží Hostivař – železniční nádraží Praha-Hostivař, Knihovna Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze
- Hostivařské náměstí – PP Meandry Botiče – kostel Stětí sv. Jana Křtitele – NS Historií Hostivaře
- Selská – PP Hostivař – Zaběhlice, Hřbitov Hostivař, Vodní nádrž Hostivař
Vodní nádrž Hostivař (zdroj: Mapy.cz autor: Jan Moravec)
- K Obecním hájovnám – zookoutek Divoká zahrada Hostivař, squash SB centrum
- Litochlebské náměstí – Pomník obětem 1. a 2. světové války, Kostel sv. Františka z Assisi
- Opatov – Pruský křížek, Centrální park
Video z linky:
Zveřejněno: 4. 6. 2018 – Vojtěch Jánský
speciální poděkování patří Pavlu Duškovi za poskytnutí podkladů k historii