Autobusová linka 555001
Štětí – Štětí,Újezd – Štětí,Čakovice
Rozsah provozu: celotýdenně
Typ autobusů: standardní (v PD od 9 do 16 hod), minibusy (v PD večer a v SN )
Dopravce: Břetislav Kafka; František Gerlický
Garantované nízkopodlažní spoje: ne
Počet variant trasy: 5
Konečné zastávky: 4 (Štětí,Újezd; Štětí,Chcebuz; Štětí,,Mírové náměstí; Štětí,,Sepap)
Systém: žádný
Přestupní uzly: žádné
Doba jízdy: 25 – 35 min
Délka linky: 15 km
Zastávky:
ŠTĚTÍ,ÚJEZD – Štětí,Veselí – (Štětí,Brocno) – ŠTĚTÍ,CHCEBUZ – (Štětí,Čakovice) – Štětí,Radouň – Štětí,,žel.přejezd – Štětí,,prádelna – (Štětí,,sídliště – Štětí,,Počeplice) – (ŠTĚTÍ,,MÍROVÉ NÁMĚSTÍ) – (ŠTĚTÍ,,SEPAP)
Něco o lince:
Linka 555001 je městskou linkou Štětí. I když charakter městského provozu má spíše linka 552634 (která spojuje nádraží v Hněvicích s městem a jezdí mnohem častěji), linka 555001 jede z Mírového náměstí, popř. od Sepapu kolem železniční stanice Štětí ven z města – do obcí za Štětí, patřící právě pod něj. Proto nese i městskou licenci, to znamená, že třetí číslo ze šestičíslí nese 5.
městská linka na své konečné Mírové náměstí (foto: MCH/2015)
Z Újezdu, kam jede také linka 552634, jede do Veselí, malé osady v blízkosti Brocna, kam vzápětí míří. Než se dostane do Brocna, jede do Chcebuzu, kde ale nestaví, pakliže se sem vrací o několik minut později. Z Brocna, kde najdete mnoho roubených chatiček a zpustlý zámek, pokračuje do Chcebuzu s kostelem sv. Petra a Pavla. Odtud jede po silnici, lemovanou stromovou alejí, do Radouně. I nadále kopíruje trasu linky 552634.
Jeden dopolední spoj ze Štětí zajíždí z Radouně do Čakovic, kam jede pouze v případě, pokud cestující řekne řidiči, že sem chce jet. Nicméně, z Radouně sjíždí dolu k železniční trati. Při jízdě je již viditelně vidět město Štětí, které se nám na chvíli skryje, když autobus sjíždí lesem k přejezdu.
Karosa C 734 z 80. let směřuje k zastávce Štětí,Veselí (foto: MCH/2015)
Od přejezdu pokračuje k zastávce Prádelna, která je na kraji vlastního města Štětí. Odtud jede po pravé straně Štětí kolem autobusového stanoviště na Mírové náměstí, kde velká část spojů končí a ty, které pokračují dál, končí o zastávku dále, u papíren Štětí – Sepapu. Jak jsem již zmínil, jeden dopolední spoj jede navíc do Čakoviček, ten ale skrývá další netradičnost. Při cestě z Mírového náměstí jede navíc do Počeplic, jižně od Štětí, a odtud se vrací přes Sídliště na Prádelnu a dále směrem na Radouň.
Pro většinu spojů linky je zastávka ve Veselí pouze pro výstup. Tento fakt je dán tím, že dopravci sídlí v Brocně a Vědomicích, tedy pokud žádný cestující nejede do Veselí a Újezdu, může svojí cestu ukončit už zde.
Karosa C 934 na lince MHD Štětí u železničního přejezdu (foto: MCH/2015)
Linka je provozována celotýdenně, cestující tak mají možnost se dostat do okrajových částí Štětí po celý den a týden. První spoj vyjíždí v pracovní dny kolem 9. hodiny, neboť v ranní špičce odbavuje cestující linka 552634, v odpolední špičce jezdí obě dvě linky – navzájem se doplňují.
Z hlediska vozového parku je linka velmi zajímavá. Na lince jezdí pravidelně jedna z posledních Karos C 734 v České republice, druhým vozem je Karosa C 934. Na večerní spoje je nasazován minibus. Standardní autobusy se střídají po týdnu, jeden týden jede jeden a druhý týden druhý. I midibusy jsou dva, zde to platí obdobně. Důvodem této situace je, že linku provozují 2 soukromí dopravci, i když dle licence provozuje dopravu jediný, Břetislav Kafka. Provozování linky dvěma dopravci má jeden hlavní důvod – licenci na linku může dostat dopravce, pokavaď má nejméně 2 autobusy, a jelikož oba dopravci mají pouze jeden autobus (midibus v té době neměli, navíc linka je koncipována na stanovenou kapacitu), shodli se na vzájemné spolupráci při provozování linky.
autobus Františka Gerlického – vůz C 734 při cestě do Štětí (foto: MCH/2015)
Cena jízdenky se pohybuje od 6 do 20 korun – cena se nemění v závislosti na variantě trasy. Zajímavostí také je, že mezi stejnými zastávkami mají spoje i jinou jízdní dobu, někdy i dvojnásobnou.
MHD Štětí v zastávce Štětí,Veselí (foto: MCH/2015)
Mapa:
Intervaly:
a) Štětí,,Újezd – Štětí,,Mírové náměstí – Štětí,,Sepap b) zajíždění do Počeplic a Čakovic |
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Štětí,Újezd
– pilířová kaplička - Štětí,Veselí
– pseudorománská kaplička - Štětí,Brocno
– památková zóna lidové architektury Brocno
– zámek Brocno
– socha sv. Prokopa
– kaple
památková zóna lidové architektury Brocno (foto: MCH/2015)
- Štětí,Chcebuz
-kostel sv. Petra a Pavla
-socha Panny Marie
– hrobka rodiny Laufke - Štětí,Radouň
-kaple sv. Floriána
– židovský hřbitov Radouň
– barokní socha sv. Floriána
– Vantroky
– PP Radouň - Štětí,Čakovice
– kaple sv. Jana Nepomuckého a Pavla - Štětí,,žel.přejezd
– PP Bílé stráně
– železniční stanice Štětí - Štětí,Počeplice
– kostel sv. Jana Křtitele - Štětí,,Mírové náměstí
– Mírové náměstí
– Bezručovy sady – kaple sv. Antonína Paduánského
– kostel sv. Šimona a Judy
– farní budova
– sochy sv. Jana Nepomuckého
– sousoší T. G. Masaryka a Eduarda Beneše
kostel sv. Šimona a Judy (foto: MCH/2015)
Karosa C 734 na Mírovém náměstí v centru Štětí (foto: MCH/2015)
Video z linky:
Zveřejněno: 31. 5. 2016
Autor: Martin Chour