Pražská tramvajová linka 28
V provozu: celotýdně (5. 3. – 21. 5. 2016)
Vozy: 2 (o víkendu a některé spoje večer 1 vůz)
Typ tramvaje: T3M, T3M2-DVC, T3SU, T3R.P, T6A5
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Březiněveská/Kobylisy, Starý Hloubětín)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 24/21 min
Délka linky: 8 km
Zastávky:
BŘEZINĚVESKÁ (T) – KOBYLISY (C) – Ke Stírce – Okrouhlická – Vychovatelna – Bulovka – Vosmíkových – U Kříže – Stejskalova – Divadlo pod Palmovkou (T) – Palmovka (B) Palmovka (B) – Balabenka – Ocelářská – Mutiaréna Praha – Nádraží Libeň (V) – Kabešova – Podkovářská – U Elektry – Nademlejnská – STARÝ HLOUBĚTÍN
Historie:
Linka 28 byla původně klasickou linkou, v dnešní době se s ní občas můžeme setkat jako s mimořádnou linkou při výlukových opatřeních.
linka 28 v roce 1975 na Smíchovském nádraží (foto: prazsketramvaje.cz)
Poprvé byla linka 28 zavedena 15. ledna 1962, samotný její vznikl je ale datován do roku 1961. Právě 13. března byly na linku 26 (Strašnice, nádraží – Flora – Olšanské náměstí – Hybernská ulice – Revoluční – Dělnická – Pelc-Tyrolka, ZOO) přidány zkrácené spoje v trase Strašnice, nádraží – Flora – Olšanské náměstí – Hlavní nádraží – Muzeum – Náměstí Míru – Flora – Strašnice, nádraží. Jelikož tyto spoje se od klasické linky 26 dost lišily a pro cestující působil tento stav jako velmi nepřehledný, byly tyto spoje v roce 1962 převedeny na nově vzniklou linku 28.
Ta byla zavedena v mírně odlišné trase oproti původním posilovým spojům linky 26, tj. Nákladové nádraží Žižkov – Flora – Olšanské náměstí – Hybernská ulice – Příkopy – Můstek – Muzeum – Hlavní nádraží – Olšanské náměstí – Olšanská – Nákladové nádraží Žižkov.
Zpočátku byla provozována pouze v ranní špičky, nicméně již v dalším roce byla od 3. června 1963 provozována i v odpolední špičce. Kromě rozšíření provozu došlo opět ke změně trasy. Dvacetosmička nově vede od Kubánského náměstí na Strašnickou a Floru a dále po své původní trase. V ranní špičce objíždí Václavské náměstí a Hybernskou ulici proti směru hodinových ručiček. V dalším roce, roku 1964, je její provoz opět omezen na ranní špičku.
linka 28 ve výstupní zastávce Kobylisy při výluce v roce 2016 (foto: MCH/2016)
Nebyla by to linka 28, aby nedošlo o 2 roky později, 4. dubna 1966, k další změně trasy. Nově jela z Nádraží Strašnice, nikoliv od Kubánského náměstí. Po 2 týdnech je 18. dubna 1966 zkrácena na Olšanské hřbitovy.
30. září 1968 dochází k další změně trasy. Nově je vedena v trase Park kultury a oddechu Julia Fučíka (dnes Výstaviště Holešovice) – Veletržní – Revoluční – Hybernská – Olšanské náměstí – Olšanská – Nákladové nádraží – Flora – Olšanské náměstí a zpět k dnešnímu Výstavišti Holešovice. V odpolední špičce jede na Žižkově opačným směrem.
12. ledna 1970 je kvůli výluce v Seifertově ulici nenávratně zrušena.
setkání dvou cedulových „dvacetosmiček“ poblíž zastávky Podkovářská (foto: MCH/2016)
Ve zcela odlišné trase je zavedena po otevření I. úseku metra C 9. května 1974, v trase Braník – Zborovská – Smíchov, nádraží. O 4 roky později dochází k další změně trasy v souvislosti s otevřením II. úseku pražského metra a první úseku metra A z Náměstí Míru na Leninovu. Od 13. srpna 1978 tak jezdí v trase Smíchov, Anděl – Zborovská – Moráň – I. P. Pavlova – Bruselská – Otakarova – Kubánské náměstí. Její provoz netrval dlouho a 15. prosince 1978 došlo ke zrušení linky 28. Nahrazena byla linkou č. 4 v trase Lihovar – Radošovická.
V provozu se pak ukazuje po více jak 30 letech v roce 2016, kdy je zavedena v souvislosti s výlukou v Sokolovské ulici (Urxova – Palmovka). V provozu je od 5. března do 21. května 2016 jako náhrada části spojů linky 3 (Palmovka – Kobylisy) a linky 8 (Palmovka – Starý Hloubětín) v trase Březiněveská/Kobylisy – Palmovka – Nádraží Libeň – Starý Hloubětín.
Tatra T3M2-DVC v zastávce Podkovářská (foto: MCH/2016)
Mapa:
Intervaly:
Staré jízdní řády:
Fotografie z linky:
žižkovská Tatra T3SU, nasazená na 3. pořadí linky 28, v zastávce Balabenka (foto: MCH/2016)
tyristorka v zastávce Kobylisy, připravená na cestu na Starý Hloubětín (foto: MCH/2016)
Tatra T3R.P na lince 28 před obchodním centrem Harfa (foto: MCH/2016)
řidiči na linkách č. 3 a 28, čerpající přestávku v obratišti Březiněveská (foto: MCH/2016)
Zveřejněno: 3. 4. 2016
Autor: Martin Chour