Pražská vlaková linka S1
V provozu: celotýdenně
Vozy: 471 (CityElefant)
Trať: 011
Dopravce: České dráhy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 3 (Praha Masarykovo nádraží; Český Brod; Kolín)
Přestup na metro: B (Náměstí Republiky)
Doba jízdy: 41/77 min
Délka linky: 34/62 km
Integrace: v celé trase Praha (PID P) – Kolín (PID 6)
Zastávky:
PRAHA MASARYKOVO NÁDRAŽÍ (B) – Praha-Libeň – Praha-Kyje – Praha-Dolní Počernice – Praha-Běchovice – Praha-Běchovice střed – Praha-Klánovice – Úvaly – Tuklaty – Rostoklaty – ČESKÝ BROD – Klučov – Poříčany – Tatce – Pečky – Cerhenice – Velim – Nová Ves u Kolína – Kolín zastávka – KOLÍN
několik spojů pokračuje ze stanice Kolín dále směr Přelouč (1 spoj v PD), Řečany n. Lab (1 pár spojů v PD) a Česká Třebová (1 spoj v PD)
Něco o lince:
Vlaková linka S1 vyjíždí z pražského Masarykova nádraží po dvojkolejné spojce Masarykovo nádraží – Libeň situované na úpatí hory Vítkov (vpravo ve směru jízdy), která za Vítkovem pokračuje přes Krejcárek na zmíněné libeňské nádraží. Zde se napojuje na trať I. a III. tranzitního koridoru, po které pokračuje až do své cílové stanice.
Na lince je zaveden taktový provoz v intervalu 30 minut s tím, že mimo špičku a o víkendech jede v úseku Český Brod – Kolín pouze každý druhý spoj. Dlouhé spoje do Kolína jsou ve špičkách zajišťovány dvěma spojenými CityElefanty, krátké spoje do Českého Brodu pak jedním. V úseku Praha-Libeň – Český Brod je posílena ještě linkou S7 z Řevnic, která sem ve špičkách pracovních dnů zajíždí.
dvojice CityElefantů přijíždí od Kolína do stanice Praha-Libeň (foto: JAH/2016)
Ve stanicích a zastávkách Praha-Klánovice (210, 211, 303, 391), Úvaly (304, 391, 423, 482, 484, 655), Rostoklaty (426), Český Brod (422, 426, 435, 491, 659, 660, 661, 662), Poříčany (426, 429) a Pečky (426, 433, 498) je možnost přestupu na návazné autobusové spoje PID.
Tučně jsou vyznačeny linky, které na vlaky čekají (zpravidla do 10 minut, některé spoje až 60 minut). Bez záruky – Konkrétní spojení si, prosím, překontrolujte v aktuálním jízdním řádu.
V pracovní dny jezdí v téže trase zrychlená linka R41 (2 páry spojů), která zastavuje jen na Masarykově nádraží, v Libni, Klánovicích, Úvalech, Českém Brodě, Poříčanech a Pečkách.
Na linku S1 jsou nasazovány nízkopodlažní patrové jednotky 471 – CityElefant, které jsou vybavené klimatizací, oddílem první třídy. Strojvedoucím těchto jednotek usnadňuje práci systém automatického vedení vlaku (AVV), který, jak název napovídá, řídí soupravu a strojvedoucí tak jen ovládá dveře, apod. (a je přítomen pro případ výpadku systému).
Na spěšné vlaky linky R41 jsou nasazovány klasické soupravy s lokomotivou (řady 162) a přípojnými vozy (5 velkoprostorových vozů druhé třídy řady Bdmtee a jeden oddílový vůz první třídy řady A149)
Historie:
První pokusy o zavedení vlakových linek v příměstské dopravě byly v roce 2002, kdy se experimentálně zavedlo číslování podobné tomu dnešnímu. Tento pokus se však příliš neujal a čísla linek opět zmizely, a to na zhruba 5 let. V roce 2007 se číslování vrátilo ve stavu, ve kterém vydrželo (až na drobné změny tangenciálních linek) dodnes.
Vlaky Praha – Český Brod – Kolín tedy od roku 2002 nenesly jiné označení, než S1.
Mapa:
mapa linky (autor: JAH)
Intervaly:
Zajímavá místa na trase:
- Praha Masarykovo nádraží
- náměstí Republiky
- Prašná brána
- Divadlo Hybernia
- NC Palladium, Kotva
- Praha-Libeň
- o2 aréna
- NC Harfa
- CDP Praha-Balabenka
- Praha-Kyje
- Kyjský rybník
- Kostel sv. Bartolomějě
- Praha-Běchovice
- Počernický rybník
- Praha-Klánovice
- Klánovický les
- Český Brod
- Kouřimská brána
- Českobrodské podzemí
- Cerhenice, Velim
- Zkušební okruh VÚŽ Velim
- Kolín
- NC Futurum
- Zřícenina kostela Všech svatých
Zveřejněno: 6. 9. 2018
Autor: Jakub Havlíček