Nepovolenou jízdu aut v BUS pruzích by mohli pokutovat městští policisté

Poslanec Petr Dolínek /ČSSD/ předložil novelu zákona o silničním provozu. Nepovolenou jízdu automobilů ve vyhrazeném pruhu pro autobusy by mohli pokutovat i městští strážnici na místě, nikoli jako dnes až ve správním řízení. Od změny zákona si slibuje větší respekt před vjížděním do těchto pruhů. Opozice se na to dívá skepticky. ROPID s TSK mezitím připravuje hlídání BUS pruhů kamerami. 

Za neoprávněnou jízdu v BUS pruzích by mohli podle novely zákona městští strážníci pokutovat na místě. (zdroj: ROPID.cz)

Problém jsem řešil už na pražském magistrátu, protože čísla jasně ukazovala vysokou nerespektovanost vyhrazených pruhů. Už tehdy jsme návrh konzultovali i s Ministerstvem vnitra, pod které spadá agenda dopravní policie. Stanovisko ministerstva bylo kladné. Řešení však vyžaduje změnu legislativy, proto nyní přicházím s tímto návrhem,“ upozornil Dolínek, který si během svého působení ve funkci náměstka pražské primátorky pro dopravu nechal vypracovat analýzu Technické správy komunikací. Z ní vyplývá, že až sedmdesát procent vozidel, které v pruzích jezdí, v nich nemá co dělat.

Jen státní policie může podle zákona postihovat nepoctivé řidiče. Za neoprávněnou jízdu ve vyhrazeném pruhu hrozí pokuta 1 500 až 2 500 korun, bez bodů. Městská může postoupit přestupky do správního řízení. Dolínek právě navrhuje, aby pravomoc pokutovat na místě řidiče za tento přestupek získala i městská policie. Zvýšil by se tak počet pokut i výchovný efekt.

Jedním z nejefektivnějších způsobů, jakými postihnout neukázněné řidiče a předcházet opakování přestupků, je udělování pokut příkazem na místě, tedy známou blokovou pokutou. Domnívám se, že příslušná změna zákona, kterou jsem navrhl, by přinesla zlepšení situace v ulicích větších měst a umožnila, aby vyhrazené pruhy fungovaly skutečně tak, jak mají,“ dodal Dolínek.

70 % vozidel, která využijí autobusové pruhy, tam nemají co dělat. To neplatí pro Strakonickou v době focení. (zdroj: ROPID.cz)

„Jednoznačně návrh vítáme. Každé navýšení kontrol je potřebné, protože víme, že personální kapacity státní policie na to nestačí. Je znát, že tam ta represe chybí a že toho bohužel řidič rádi zneužívají,“ uvádí mluvčí ROPIDu Filip Drápal. ROPID ve spolupráci s TSK současně pracuje na osazení co největšího počtu vyhrazených pruhů kamerovým systémem. Na tento záměr ještě vzniká studie proveditelnosti.

Mělo by také dojít k odstranění vymezeného časového omezení v BUS pruzích. Výhodou časově neproměnného řešení je větší srozumitelnost dopravního režimu pro všechny účastníky provozu. „Obecně je snaha časové omezení spíše rušit a režim zjednodušovat, než zavádět další výjimky a komplikace v podobě dalších záležitostí typu státních svátků a podobně,“ dodal Drápal. Argumentuje novými autobusovými pruhy v ulicích Michelská, Tupolevova nebo Vršovická, tam auta už nemohou jet nikdy.

 

Dolínek chce zmíněnou novelu zákona schválit již v prvním čtení, aby začala platit už letos v červnu. Je ale otázkou, jestli pro zrychlený postup najde ve sněmovně podporu, protože opoziční poslanci se na návrh dívají skepticky. „Mám zkušenost od nás z Ostravy, kde takovou situaci hlídá elektronický systém. Nevyžaduje přítomnost strážníka a ani kvůli němu není třeba měnit legislativu,“ podotkl Ondřej Polanský /Piráti/. „Je otázka, kdo má mít jaké pravomoci, a nemyslím, že je vhodné narušovat stávající dělení. Může to otevírat cestu k tomu, abychom městským strážníkům přidávali možnost pokutovat další a další přestupky, které zatím neřeší,“ vysvětluje místopředsedkyně strany Markéta Pekarová Adamová /TOP 09/.

Štítky , , , , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Autor: Vojtěch Jánský

Na stránkách začal pracovat v lednu 2018 na městských linkách. Od května 2018 je zástupcem šéfredaktora stránek. V říjnu 2018 ukončil práci na městských linkách a nyní se věnuje denním článkům.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *