Nová tramvajová síť a nové tramvaje – po 2 letech byl obnoven provoz tramvají v kazažském městě Temirtau

Tramvaje v Temirtau jezdí od roku 1959. Jejich provoz byl ovšem zastaven 18. ledna 2023 kvůli havarijnímu stavu tramvajové sítě a vozidel. V té době byla v provozu pouze linka č. 4, linka č. 2 byla zastavena v roce 2013 a linky č. 1, 3 a 5 v roce 2005 s postupným zavíráním tramvajových tratí. Tehdejší vlastník, ArcelorMittal, v únoru 2023 prohlásil jako důvod uzavření tramvajové sítě nerentabilnost provozu.

Schéma sítě tramvají v roce 2009 - v roce 2013 byla zastavena i linka č. 2. (foto: transphoto.ru)

Tramvajová síť v Temirtau mezi lety 1993-2005. (foto: transphoto.ru)

Typický obraz tramvají v Temirtau před uzavřením v roce 2023 - staré tramvajové tratě i tramvaje. V provozu byly jednak ruské tramvaje 71-605, tak také československé Tatry KT4DM dovezené z německé Potsdamy. Oboje ze 70. a 80. let. (foto: transphoto.ru)

(foto: transphoto.ru)

Svítat na lepší časy začalo zdejším tramvajím v roce 2024, kdy začala rekonstrukce kolejí v centru města díky vstupu nové společnosti Qarmet, která se zavázala tramvajovou síť obnovit. V září 2024 pak byla dodána i první z 8 nových tramvají ze závodu QazTenha, který je primárně známý výrobou autobusů s využitím komponent dodávaných čínskou společností Yutong (výroba začala v roce 2020). Aktuálně je v Temirtau 7 z 8 tramvají.

Dne 13. ledna 2025 byl skutečně provoz obnoven, zatím ovšem v omezeném režimu 3 ze 6 vozidel, kdy tramvaje jezdí jen od 5.15 do 7h a od 17.30 do 19h a navážejí pracovníky do zdejší ocelárny. Jízdné se neplatí. Plný provoz by měl začít 1. března, kdy by již měl být dostatečný počet řidičů pro obsazení tramvajových výkonů a v provozu by již mělo být všech 8 vozidel. Zároveň by měl být spuštěn systém EBay! pro platbu jízdného.

V provozu jsou tramvaje zatím na úseku 9 km od vozovny k ocelárně, zbylé 2 km na západ od vozovny budou zrekonstruovány v letošním roce.

Plánuje se spuštění tramvajové kavárny. Půjde o starou tramvaj předělanou speciálně na kavárnu, která bude jezdit po městě.

Připomeňme si, že zdejší tramvajový provoz je nejmenší v celém Kazachstánu. Tramvaje pak potkáme ještě v Pavlodaru a v Usť-Kamenogorsk. Tramvajové parky Usť-Kamenogorsk a Pavlodar řeší také otázku obnovy vozidel - čínské, rusko-běloruské nebo evropské tramvaje. Ruské tramvaje se skládají z 90 % ze zahraničních komponentů, ale kvůli sankcím mají potíže, na dovážené české nebo německé vozy nelze získat úvěry. Jako nejschůdnější varianta se tedy jeví tramvaje čínské výroby z čínských komponentů vyrobených v čínské továrně, jak píše web vlast.kz.

Nové tramvaje v Temirtau. První zkuševní provoz proběhl již 29. září 2024. (foto: transphoto.ru)

interiér nových tramvají (foto: https://ekaraganda.kz/)

Autor: Martin Chour

Zveřejněno: 20. 1. 2025

Záložka pro permanentní odkaz.

Komentáře jsou uzavřeny.