Pardubický kraj připravuje pro turistickou sezonu 2018 nový koncept cyklobusů Českomoravským pomezím. Podařilo se nám získat pracovní návrh jízdních řádů pro tři nové linky. Kromě nich budou v nezměněné trase v provozu velmi úspěšné cyklobusy z Litomyšle a Lanškrouna na Šerlich a Dolní Moravu.
Všechny návrhy jízdních řádů si můžete stáhnout zde.
Původní okružní linku Polička – Svitavy – Moravská Třebová – Česká Třebová – Litomyšl – Vysoké Mýto – Proseč – Polička, jejíž trasa se téměř každoročně měnila (jednu dobu např. jezdila z Poličky přes Litomyšl a Českou Třebovou až do Jevíčka), ale cestující vozila ve větší míře hlavně do výše položené zastávky v Borové, nahradí trojice nových linek.
Linka 650555 je částečným návratem linky z Pardubic přes Chrudim a Nové Hrady do Litomyšle a dále přes Proseč a Borovou do Hlinska. Je zřejmý záměr spojit více účelů do jedné linky, nicméně jak moc se to podařilo ukáže čas. Cyklobus totiž pojede z Pardubic a Chrudimi nejprve přes Seč do Hlinska a pak přes Proseč do Litomyšle, kde lze, jako v minulosti, očekávat úplnou výměnu cestujících, a dále zajistí náhradu za zrušený cyklobus z Litomyšle na Borovou a Poličku. Škoda jen, že není možné dostat se z Litomyšle na Hlinsko, a hlavně není využit potenciál, který skýtají lokality ve Žďárských vrších – např. Svratka a Kameničky. Přes Svratku a dále do Hlinska a Seče jede pouze po poledni spoj z Poličky, ale zde již bylo nutné vložit přestávku na jídlo a oddech. Přitom je otázkou, jak velká bude poptávka odpoledne z Poličky dál, a kolik lidí vůbec využije trasu do Poličky – nebylo by lepší linku vést z Borové rovnou na Svratku?
Linku 650555 bude provozovat Arriva Východní Čechy. (foto: OK)
Linka 680017 tematicky navazuje na původní okružní cyklobus, ale její potenciál je celkově sporný. Je otázka, zda cyklisté ocení krátké přiblížení např. z Moravské Třebové na Hřebeč, ze Svitav na Borovou, z Vysokého Mýta na Kozlov. Úplně nelogicky na mě působí okružní část z Vysokého Mýta přes Litomyšl, Českou Třebovou, Ústí a Choceň – vede z velké části údolími, kam navíc jezdí vlak, a ve výsledku vás nedoveze nikam daleko. 262 vozkm, které tento cyklobus za den ujede, by se jistě dalo využít lépe.
Linka 680018 zajistí zcela nové a poměrně rychlé spojení z Poličky, Svitav a Moravské Třebové do oblasti Lázku, Jeřábu a Králického Sněžníku, s konečnou na Dolní Moravě. Na rozdíl od předchozích linek nelze v tomto případě najít moc nedostatků a lze předpokládat, že se tato linka ujme.
Linku 680018 zajistí Zlatovánek. (foto: OK)
Linka 680948 je nejstarším cyklobusem oblasti, který tradičně spojuje oblast Ústí nad Orlicí, České Třebové a Lanškrouna s Červenovodským sedlem, Králíky a Dolní Moravou, později byl na začátku trasy prodloužen do Litomyšle.
Linka 700949 jezdí z celé této oblasti na Šerlich, což je z hlediska cyklobusů nejexponovanější oblast, která ale zoufale potřebuje odlehčení, např. alternativou do Žďárských vrchů. 700949 má dvě větve, z nichž první vede z Lanškrouna, České Třebové, Ústí nad Orlicí a Letohradu, druhá z Litomyšle, Vysokého Mýta, Chocně, Brandýsa nad Orlicí a Žamberka, a obě bývají velmi vytížené. Tato linka nabízí také možnost zajímavých výletů na polské území do gór Bystrzyckych s návratem vlakem nebo cyklobusem z Králík.
Linky z Lanškrouna a Litomyšle na Šerlich a Dolní Moravu tradičně provozuje ČSAD Ústí nad Orlicí. (foto: OK)
Zveřejněno: 2. 5. 2018
Autor: Ondřej Kališ