Nová Rada hlavního města Prahy udělala první krok k tomu, aby se na Václavské náměstí vrátily tramvaje. Na úterním zasedání schválila přípravu rekonstrukce stropní desky stanice metra Muzeum a prověření nosnosti vestibulové desky stanice Můstek – výstup směr Vodičkova. Trať by mohla stát do čtyř let. Zároveň město připravuje další trať od Vinohradské kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice, její příprava však potrvá déle.
Trať na Václavském náměstí
„Jsem velmi rád, že jsme učinili první kroky k realizaci tolik zásadního spojení v centru města, které umožní odlehčit přetížené tramvajové síti v centru města a vytvoří staronová spojení, která v Praze tolik chybí. Nová trať pomůže ke stabilizaci provozu a umožní rozvoj tramvajových tratí na okraji města, neboť současná kapacita v centrálním úseku již neunese více spojů a při sebemenší mimořádnosti dochází k totálnímu kolapsu centrálních křižovatek. Vytvořením nové alternativní trasy v centru tak zvýšíme spolehlivost celé sítě,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
O návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví dlouhou dobu, v minulosti tomu bránilo například vedení radnice Prahy 1. Ta se dlouhodobě k návratu tramvají na ‚Václavák‘ bránila, ale po obměně vedení, kdy na radnici usedl Pavel Čižinský, to vypadá reálněji. Plán na návrat tramvají na Václavské náměstí vytvořil už v minulém volebním období Institut plánování a rozvoje, proto také byla zřízena i 70 metrů dlouhá kolej vedle Národního muzea, aby nebylo nutné zasahovat po rekonstrukci tohoto prostoru znova.
„Zadali jsme dopravnímu podniku, aby zahájil přípravné práce na napojení muzejní oázy mezi starou budovou muzea a bývalým Federálním shromážděním na trať v ulici Vinohradská a zároveň prověřil možnosti zesílení stropní desky stanice Muzeum a stanice Můstek,“ oznámil náměstek primátora Adam Scheinherr.
Dále je nutné prověřit polohu výstupů a rozměry stávajících výstupů z metra tak, aby v budoucnu dobře navazovaly na novou trať. „Kolem výstupů byla sice historicky vedena tramvajová trať, avšak dnes platí významně odlišné předpisy stanovující polohu pevných překážek v blízkosti tratě,“ dodal Scheinherr. V předstihu je podle něj možné také zajistit přípravu napojení stavby na stávající tramvajové tratě v ulicích Škrétova/Vinohradská a Vodičkova/Jindřišská. Práce se zároveň budou muset koordinovat se stavbou kolektoru v horní části náměstí, kterou město plánuje spolu s její revitalizací. Trať by mohla být podle něj postavena do čtyř let.
Trať kolem hlavního nádraží
Scheinherr plánuje i trať kolem hlavního nádraží, která je z hlediska vytvoření alternativní trasy v centru ještě důležitější. Stavbu do Bolzanovy komplikuje nutnost změny územního plánu. Podle první varianty by tramvaje z Vinohradské zahnuly do Wilsonovy ulice ke Státní opeře. Následně by trať uhnula přes magistrálu do parku a směřovala před nádraží, odkud by kopírovala magistrálu ke křížení Bolzanovy a U Bulhara. Druhá varianta počítá s tím, že by koleje vedly k opeře po stejné trase jako v první variantě, ale potom by nesměřovaly před nádražní halu, nýbrž do Opletalovy ulice a dále na křižovatku s Bolzanovou. Poslední možnost navrhuje vést trať z Vinohradské na Václavské náměstí a potom do Opletalovy a k Bolzanově.
Za které 4 roky na Václavak bude jezdit tramvaj. Nějaký odborník jednou říkal že zavést opět tramvaj po Václavském náměstí nebude jednoduchý prý když se budovali metro tak se narušila statika domu a stropu že se to tam bude muset nejprve nebo se může stát že tramvaj spadne do metra nevím co je na tom pravdy říkal to nějaký odborník přes statiku…