V současnosti jsou jen některé zastávky v režimu na znamení. Regionální organizátor pražské integrované dopravy by to ale chtěl změnit, a to převedením všech zastávek do tohoto režimu. ROPID si od toho slibuje zvýšení plynulosti jízdy či úsporu v řádu jednotek milionů. Předtím je ale nutné, aby to schválilo vedení metropole. Není tedy možné určit, kdy k takovém opatření dojde. Tato změna se zatím u tramvají neplánuje.
Pro cestující by to nemělo znamenat změnu chování, jen když chtějí vystoupit, měli by zmáčknout tlačítko STOP dříve než dnes. ROPID argumentuje zrychlením cestování, tedy i snížení případného zpoždění. Nabízí se ale otázka, jak to bude s dodržováním jízdních řádů, protože pokud autobus projede více zastávek, tak na nějaké bude muset čekat déle nebo bude muset jezdit pomaleji. „V zimě bude méně vyvětraného tepla, v létě, když má autobus klimatizaci, lepší udržení chladnějšího vzduchu ve voze. Každé zbytečné zastavení znamená cca 1 Kč. Když se to nasčítá za rok, může se v měřítku Prahy jednat o úsporu cca 4-5 mil. Kč,“ uvedl tiskový mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
Horní Počernice se staly první městskou částí, kde zastávky na znamení fungují celoplošně. „Místní si dlouhodobě stěžují na autobusové zastávky na znamení. Když má člověk sníženou pohyblivost, je pro něj obtížné dojít k tlačítku. Nemluvě o tom, když špatně pohyblivý senior dobíhá autobus, jak se říká, na poslední chvíli, tak nemá záruku, že ten autobus zastaví, pokud někdo souběžně nevystupuje nebo nenastupuje,“ osvětlila starostka Horních Počernic Alena Štrobová /HOP/.
Opatření bude zavedeno, až to schválí vedení hlavního města. Cestující by se neměli obávat změny ze dne na den, ale měla by tomu předcházet intenzivní informační kampaň v délce tří měsíců. „Termín, kdy se tak stane, nelze odhadovat. Máme zde novou politickou reprezentaci, která se s tímto opatřením bude teprve seznamovat. Může se stát, že ke schválení dojde letos, do roka, nebo třeba do deseti let. U tramvají se zatím toto řešení neplánuje,“ vysvětlil Drápal.
Osobně si myslím, že zavedení takového systému přinese víc problémů než výhod.
Už aby to bylo, zbytečné zastavování vídám každý den a dokáže to být pěkně otravné, zejména když má autobus zpoždění. Dost řidičů už na to zastavování stejně kašle když je autobus dostatečně prázdný a vidí, že nikdo nevystupuje.
A „méně pohyblivé osoby“ by problém mít neměly – pokud vystupují, podle nových Standardů bude tlačítek STOP mnohem víc, pokud nastupují, tak snad ví, že nemohou běžet a půjdou včas.