Ajaccio je největší město na ostrově Korsika patřící Francii, které se rozkládá na jihozápadě u pobřeží. Žije zde přes 67 000 obyvatel a ve městě se nachází např. rodný dům, muzeum i památník Napoleona Bonaparta.
znak města |
Historie:
Původní město založili 564 př.n.l. založili Řekové, město ale během středověku upadlo. Rozmach města začal opět v roce 1492, kdy byla Janovci vystavěna citadela a stalo se tak také hlavním městem. V roce 1755 vznikla Korsická republika, část ostrova však stále patřila Janovanům, stejně jako Ajaccio. Nejznámější rodák – Napoleon Bonaparte – se narodil v Ajacciu v roce 1769 a dnes je po něm pojmenováno zdejší letiště, kam se dostanete i městskou dopravou. V roce 1780 byla Korsika formálně připojena k Francii. Během II. světové války byla Korsika na chvíli okupována italskými vojsky.
Železniční doprava:
Železniční doprava na Korsice (korsicky Chemins de Fer de la Corse) se skládá z jedné hlavních trati a druhé vedlejší – ta první vede z Bastie přes Ponte Leccio do největšího města Korsiky – Ajaccia – v provozu je zde 3-7 párů spojů denně. Druhá trať vede z Ponte Leccia do turisticky velmi navštěvovaného města Calvi – zde jezdí dva páry spojů denně. Pro jízdu z Ajaccia do Calvi nebo z Bastie do Calvi je zřízen garantovaný přestup právě v Ponte Lecciu. V minulosti byla v provozu i trať z Casamozzy do Porte-Vecchia – ta byla ale po II. světové válce tak poškozená, že nebyla dosud obnovena.
nízkopodlažní jednotka na nádraží v Bastii (foto: MCH/2019)
První návrh na stavbu železnice na Korsice byl už z roku 1877. I přes značně členitý terén na Korsice byla přijata legislativa o stavbě železnice. První úsek mezi Bastiou a Corte a také mezi Ajaccio a Bocognano byl otevřen v roce 1888. Celá tato trať byla postupně otevřena do roku 1884. Trať do Porte Vecchia byla otevřena také v etapách a to do roku 1935 (uzavřena 1943, Casamozza – Folleli uzavřena až 1953). V té době byly také návrhy na výstavbu tratí z Ajaccia do Propriana a také z Porte Vecchia do Bonifacia, ale tyto tratě nebyly vystavěny. Po válce byl roku 1955 podán návrh na zrušení tratě z Calvi do Porte Leccia a v roce 1959 na uzavření celé sítě. K tomu nakonec kvůli odporu občanů Korsiky a železničních dělníků nedošlo, a to ani v roce 1972, kdy byl podán další návrh v podobném znění.
jednotka do hlavního města Ajaccia v Biguglii (foto: MCH/2019)
V nejvytíženějších úsecích kolem měst Ajaccio, Bastia a Calvi naleznete také kratší spoje – konkrétně se jedná o:
- Bastia – Casamozza – Bastia
- Ajaccio – Mezzana – Ajaccio
- Calvi – Ile Rousse – Calvi
Mezi nejzajímavější úsek železniční sítě patří mezi Corte a Ajjaciem, kde nalezneme množství tunelů, viaduktů a krásných přírodních scenérií.
staré jednotky CFC X97000 slouží v současnosti zejména jako záloha a vyskytují se minimálně (foto: MCH/2019)
Díky těmto spojům je obsluha Korsiky vlakem častá a kvalitní. Na většině tratích se v dnešní době setkáte už jen s novými nízkopodlažními jednotkami AMG 800, dodávané na Korsiku v letech 2007 – 2009. Se staršími jednotkami CFC X97000 z let 1989-1997 jsme se setkali pouze na regionálních spojích Calvi – Ile Rousse a v depu u stanice Casamozza (pravděpodobně slouží pro krátké spoje mezi Bastiou a Camazzonou mimo letní sezónu, kdy po této trati jezdí vlaků méně nebo slouží jako zálohy).
Jízdní řády vlaků naleznete zde https://www.train-corse.com/fr/les-horaires.
Regionální doprava:
Regionální autobusová doprava je na Korsice poměrně slabá, neboť většina místních používá pro dopravu auto a hustota zalidnění je mimo velkých měst jako Bastia, Ajjacio, Porto Vecchio, Calvi nebo Corte velmi slabá. Autobusy tak jezdí pouze jednou až dvakrát denně a využívají je převážně turisti. I kvůli velmi členitému terénu je hodně spojů obslouženo mikrobusy.
autobus z Bastie do Porte-Vechia, kde dříve jezdil vlak (foto: MCH/2019)
Z Ajaccia se dostanete autobusem např. do Porte-Vecchia, Bonifacia, Zonzy, Porta nebo třeba Propriana. Autobusy odjíždí z autobusového stanoviště Terminal Maritime et Routier d’Ajaccio nedaleko centra a vedle zálivu. V příměstské dopravě se setkáte zejména s francouzskými vozy Iveco, Irisbus a Renault, ale nechybí ani Mercedesy, Isuzu a další světové značky.
Jízdní řády regionálních autobusů naleznete zde https://www.corsicabus.org/Bus_services.html.
setkání dvou vozů Karosa na nádraží v Bastii (foto: MCH/2019)
Městská doprava:
Městskou dopravu v Ajacciu zajištuje dopravce Muvistrada.V provozu je 9 klasických autobusových linek označené čísly 1 – 10. K nim patří ještě 2 midibusové lokální linky A a B. V provozu je také několik školních spojů – ty si můžete najít zde. Většina linek jezdí v intervalu 25-40 minut, pouze linky 2, 3 A a B mají zejména v ranní špičce interval kratší – i po 3-20 minutách. Na většinu linek jsou nasazovány 10 nebo 12metrové autobusy značek Heuliez a MAN, na pár linkách jezdí i midibusy (např. linka A, B, 10). Denně je v provozu přes 20 autobusů. Nejnovější autobusy značky MAN jsou dokonce hybridní a jezdí tak částečně na elektřinu vzniklou při brzdění.
Provoz městské dopravy je přes celý týden – zajímavý je ovšem velmi omezený provoz během neděl a svátků. Zatímco během soboty jezdí všechny linky, v neděli jezdí pouze 2 linky. Kromě zmíněných dvou linek, které jezdí také v neděli, jezdí většina linek zhruba od 6.30 do 20 hodin. Právě linky 5 a 8, které jezdí také v neděli, mají provoz znatelně širší – v provozu jsou zhruba od 5 hodin do půlnoci. Většina autobusů je mimochodem také klimatizovaných.
Součástí veřejná dopravy je také lod, která jede z centra Ajaccia na druhou stranu zálivu do Porticcia. Denně jede zhruba 10 párů spojů.
Od pondělí do soboty funguje v Ajacciu také doprava na vyžádání, která stojí stejně jako klasické městské linky 1 euro. Vůz zde jezdí po předem stanovených trasách a to pouze tehdy, jestli je spoj objednán do 16 hodin předešlého dne.
Pokud se budete chystat na letiště, můžete využít linky 8, které jezdí každou půl hodinu přímo z centra k letišti.
Zejména linka A je vhodná pro turisty, nebot projíždí centrem, kde můžete téměř kdekoliv vystoupit, nebot zastávky jsou blízko sebe.
Městská doprava je dobře vytížená – prakticky se téměř nestane, že by musel člověk stát v autobuse. I automobilový provoz není tak hustý, i když aut tu také jezdí nemálo, zácpy se ovšem netvoří.
Jízdenky na městskou dopravu stojí 1 euro jak při zakoupení SMS jízdenky, tak u řidiče s tím rozdílem, že při koupě u řidiče je nepřestupní – SMS jízdenka je ovšem přestupní. Na tzv. plážové lince č. 5 na západ města stojí jízdenka opět 1 euro při provedení platby SMS zprávou – u řidiče pak stojí 3 eura. Nejdražší jízdenka je pak na letiště linkou č. 8 – SMS jízdenka stojí 8 euro, u řidiče pak 10 euro. Měsíční jízdenka by vás vyšla na 20 euro, roční na 120 euro, tedy zhruba na 3000 Kč. Více o jízdném si můžete přečíst zde. Nástup do autobusu je umožněn pouze předními dveřmi, výstup všemi ostatními.
Na velké části zastávek naleznete zastávkové přístřešky a hlavně jízdní řády spolu s informacemi o jízdném. Jízdní řády naleznete zde.
Vozový park
Vozový park městské dopravy se skládá z přibližně 30 autobusů, z nichž většina je nízkopodlažních a značek Heuliez nebo Renault. Jedinými vysokopodlažními vozy jsou Heuliez GX107 a Renault PR112, jezdící jen o školním roce. Donedávna zde jezdily i velmi stařičké vozy (Z 80. let) Renault SC10R (patrně se jednalo o poslední pravidelný provoz těchto vozů na světě) a Renault PR100 – patrně dojezdily v roce 2017/2018 po dodávce nových vozů.
v garážích nalezneme dva vozy Renault SC10R, které jsou zde odstaveny – pravděpodobně z jednoho z nikde historický vůz, ale tato informace není nijak podložená (foto: MCH/2019)
Do budoucna se plánuje nákup dalších ekologických autobusů. Pouze o školním roce zasáhnou do provozu vysokopodlažní vozy Heuliez GX107, Renault PR112 a staré nízkopodlažní vozy Renault Agora Line – převážně jezdí tyto vozy na školních a neveřejných spojích. Na linkách 3, 6-13 jezdí auta nebo midibusy značek Renault, Mercedes-Benz a Iveco.
vysokopodlažní Heuliez GX107 (foto: MCH/2019)vysokopodlažní Renault PR112 (foto: MCH/2019)
Vozový park autobusů (stav k 9/2019) na linky MHD:
Typ | Výroba | Počet kusů |
Heuliez GX127 | ? | 10 ks |
Heuliez GX327 | ? | 10 ks |
Mercedes-Benz Sprinter | ? | 4 ks |
BlueBus | 2016 | 3 ks |
MAN Lions Coach Hybrid | 2019 | 3 ks |
Schéma MHD:
Fotogalerie:
Je nám líto, nic nenalezeno.
Zveřejněno: 28. 1. 2020
Autor: Martin Chour
Návštěva Ajaccia: srpen 2019