Santiago de Cuba – za pozůstatky tramvají na Kubě

Santiago de Cuba se nachází na jihovýchodě Kuby u oceánu. Čítá okolo 430 000 obyvatel, což z něj činí druhé největší město na Kubě po Havaně.

záliv v Santiagu nedaleko centra, které se ale nachází na kopci (foto: MCH/2019)

Město bylo založeno už v roce 1515. Park Baconao v Santiagu byl roku 1987 vyhlášen za biosférickou rezervaci UNESCO, stejně tak i pevnost San Pedro de la Roca.

Busscar Urbanuss na severu města (foto: MCH/2019)

V Santiagu de Cuba končí železniční trať z Havany, po které jezdí každé 4 dny vlak do Havany (do budoucna by měl jezdit každé 2 dny). Vlak sem přijíždí v 7.20 a odjíždí v 17.10. Od července 2019 jezdí na této trati nové čínské vlaky, které jsou v 1. třídě i klimatizované. Cesta z Havany trvá cca 14 hodin, využít můžete i turistické autobusy Viazul. Jízdenky je vhodné si koupit dostatečně předem. Aktualizované informace o základní síti kubánských železnic naleznete na webu seat61.com.

vlak od Havany v Santiagu – od července 2019 pouze s novými vozy z Číny (foto: MCH/červen 2019)

Příměstská doprava je tvořena několika linkami, které jezdí do okolních obcí. Jedná se buď o standardní dvanáctimetrové autobusy nebo o midibusy nebo náklaďáky pro převoz cestujících.

I korejská Daewoo potkáte na příměstských linkách, dodávány byly jako ojeté na Kubu mezi lety 2004 až 2008. V provincii Santiago jich jezdí minimálně 10 ks. (foto: MCH/2019)

Z města jezdí několik přímětských linek, např. Santiago – El Cobre (202), Santiago – Palma Soriano (426, 429), Santiago – Contramaestre (441), Santiago – San Luis (450), Santiago – Dos Caminos (451), Santiago – Songo (474), Santiago – La Maya (475), Santiago – La Prueba (478), Santiago – Mayari (line 486), Santiago – Chivirico (491), Santiago – III Frente (line 495), Santiago – Mella (503) a San Benito (781).

Na příměstské lince mezi Santiagem a Palma Soriano potkáte i tento kloubový Liaz původem ze Santiaga, kde už tyto vozy nejezdí. V příměstské dopravě v Palmě i v Santiago můžete potkat i ruské nákladní vozy pro přepravu cestujících KAMAZ. (foto: MCH/2019)

V příměstské dopravě kromě midibusů, náklaďáků přestavěných na autobusy a KAMAZů potkáte i standardní autobusy – vozy Mercedes-Benz Ciferal (vyráběné 1986-1991), Daewoo BS106 z konce 90. let, Busscar Urbanuss z počátku 21. století a Yutongy ZK6118HGA dodávané od roku 2007. Potkáte je především na linkách na El Cobre, San Luis, La Maya, La Prueba, Mayari, Frente, Mella a Palma Soriano. Kloubový LIAZ původem ze Santiaga (kde jezdil na MHD) pak potkáte na lince Santiago – Palma Soriano.

Vozy Mercedes-Benz Ciferal přišly na Kubu mezi lety 1997-1998 jako ojeté (patrně jsou z 80. let). Dnes je jejich provoz už velmi ojedinělý, potkali jsme pouze 3 vozy. (MCH/2019)

Městská doprava je tvořena jednak kloubovými autobusy (P1-P5), tak také standardními autobusy (A1-A12) a midibusy. Linkové vedení bylo změněno v září 2019. Vozy jsou samozřejmě jako na většině spojů MHD a v příměstské dopravě narvané k prasknutí. Provoz MHD je zhruba od 5 do 23 hodin. Všechny autobusy na MHD jsou značky Yutong, kromě midibusů pak všechny nízkopodlažní. Kromě MHD tvoří síť také Taxi Rutero, což je taxi, které jezdí po předem stanovené trase. Jízdné v MHD, ale i na příměstě je 1 CUP, tj. cca 1 Kč.

jeden z novějších čínských kloubových Yutongů – ty tu jezdí od roku 2008 v počtu 70 ks, ne všechny jsou ale provozní jak je zvykem na Kubě (foto: MCH/2019)

Taxi Rutero s vozem Hyundai z Koreji – u taxi se platí 3 CUP, tj. cca 3 kč (foto: MCH/2019)

Mezi lety 1908 až 1952 jezdily v Santiagu také tramvaje. Dosud naleznete v centru města koleje, které často jsou zaasfaltované. Více o provozu najdete zde.

Tramvaje v Santiagu nejezdí už 68 let, pozůstatky po provozu jsou ale vidět dodnes. Byly i plány na obnovení provozu, dosud ale neúspěšné. (foto: MCH/2019)

V roce 2008 přišly do Santiaga první kloubové vozy (šlo o 22 vozů Liaz a 10 Yutongů), které původně jezdily v Havaně, dalších 10 ojetých vozů přišlo v roce 2012. Kromě ojetých vozů přišly do Santiaga i nové kloubové vozy – 10 ks v roce 2012, 2013, 2015, 2017 a 2019. Kromě těchto vozů přišly i vozy standardní – 30 ks v roce 2008, 20 ks v roce 2012 a 10 ks v roce 2015. Celkem tedy 92 kloubových a 60 standardních autobusů, i když kloubové LIAZy už nejezdí. Kromě toho došlo k dodávce několika vozů Diana a v únoru 2020 také prvních 20 PAZů. V polovině roku 2018 měla provincie Santiago 94 vozů Diana.

Giron VIII (Ikarus 260) v centru Santiaga s Volvem v pozadí (foto: MCH/2019)

Vozový park v regionu Santiago de Cuba jsme pro Vás zpracovali na stránce fotobus.msk.ru.

Busscar Urbanuss z počátku 21. století na příměstské lince do Frente. V příměstské dopravě jich tu potkáte něco přes 10 ks. (foto: MCH/2019)

Na jihu města se nachází také netradiční přestavěný (pro PC) železniční vůz Centro Tecnológico Recreativo – Joven Club.

PAZ-672 (foto: MCH/2019)

V neveřejné dopravě můžete potkat i starší vozy – např. americké GMC, ruské PAZy, ukrajinské LAZy, španělská Pegasa, švédská Volva či německé Mercedesy.

GMC v centru Santiaga (foto: MCH/2019)

Typickou barvou pro autobusy provincie Santiago de Cuba je bílá s červeným a černým pruhem.

Giron Diana na městské lince 18 – v provincii Santiagu jich jezdí minimálně 94 ks (foto: MCH/2019)

Vozy na MHD (stav k 6/2019, nikoliv v příměstské dopravě):

Typ Výroba Vozů (přibližně)
Yutong ZK6180HGC 2007-2019 70 ks
Yutong ZK6118HGA 2007-2015 60 ks
Giron Diana 2012-2019 60? ks
PAZ-32402 2020 20 ks

Fotogalerie:

Zveřejněno: 4. 4. 2020
Autor: Martin Chour
Zdroj: radiorebelde.cu, wikipedia.org
Město navštíveno: červen 2019

Komentáře jsou uzavřeny.