Klaipėda je jediný litevský námořní přístav v Baltském moři a nejstarší město na území dnešní Litvy, dnes třetí největší město. Má 161 300 obyvatel. Dnes jako důležitý trajektový přístav spojuje Litvu se Švédskem, Dánskem a Německem. Nachází se u ústí řeky Danė do Kurského zálivu a jeho vyústění do Baltského moře. Ve městě se nachází staré hrázděné domy již ze 17. století.
znak města |
Historie
Lidé žili na tomto území již od pravěku. Historické záznamy svědčí o tom, že obchod tu vzkvétal již kolem roku 50 př. n. l., kdy se odtud vyvážel jantar až do římské říše.
První litevské státní útvary vznikly v 10. až 13. století. V roce 1240 se spojily ve Velkoknížectví litevské. Na počátku 13. století také Litevci odrazili útok Řádu německých rytířů a udrželi si svou nezávislost.
Klaipėda (německy Memel) je jedno z nejstarších měst na území dnešní Litvy – osídlena byla ve 12. století baltskými kmeny a od poloviny 13. století zde stál hrad (1253) a s ním i město (1254 městská práva), založené Livonským řádem (od 1237 po bitvě u Saule součástí Řádu německých rytířů, autonomní postavení), který šířil v Pobaltí křesťanství.
panorama – zbytky klaipėdského hradu (foto: wikipedia.org)
Roku 1385 vznikla personální unie polského království s litevským velkoknížectvím, tzv. Polsko-litevská unie, v roce 1569 schválila šlechta na zasedání sejmu v polském Lublinu 1. července 1569 úplné sjednocení Litvy s Polskem do jednoho státu. Zpátky ale ke Klaipėdě.
Melskou mírovou smlouvou z roku 1422 byla utvrzena hranice mezi Pruským řadovým státem a Litvou – Klaipėda patřila Řádu německých rytířů v rámci pruského řadového státu.
Řád německých rytířů vedl proti Polsku hned dvě tažení – nejprve roku 1410 a podruhé v roce 1466 – pokaždé prohrál (1. a 2. toruňský mír). V roce 1510 se stal velmistrem Albrecht Braniborský, ale ani jemu se nepodařilo dlouhou dobu zlepšit vztahy s Polskem. Nakonec přijal roku 1525 luteránskou reformaci a prohlásil se za světského vládce dosud řádového území. Prusy knížecí se poté staly lénem polského krále (dědičné vévodství).
přístav Klaipėda (foto: wikipedia.org)
Tím začalo dlouhé období prosperity města i přístavu, neboť pruský vévoda byl polským leníkem Polsko-litevské unie. Toto hraniční město sloužilo jako přístav sousední Litvě těžíc ze svého umístění blízko ústí řeky Němen. Období prosperity bylo ukončeno v letech 1629 a 1635, kdy Memel poničili a obsadili Švédové. Byl pak ještě několikrát obnovován a okolo roku 1720 velká část obyvatel zahynula při morové epidemii, podobně jako v nedaleké Liepaji.
Roku 1618 byly Prusy knížecí spojeny s Braniborským markrabstvím, v jeden stát (Braniborsko-Prusko) se silně německým charakterem. Se svolením polského krále a římskoněmeckého císaře se roku 1701 stal Fridrich I. vládcem založeného Pruského království. Po slezských válkách 1740 – 1745 získalo Prusko také část Slezska patřící Koruně české, při dělení Polska mezi lety 1772 – 1795 získalo také velkou část území.
Roku 1722 byla k městu připojena také historická Fridrichova čtvrť na opačném břehu řeky.
městské divadlo (foto: www.ross.msk.ru)
Na začátku 19. století ztratilo část území během napoleonských válek, ale to si vykompenzovalo po skončení napoleonských válek na vídeňském kongrese roku 1815. Ve stejném roce vytvořilo spolu s Rakouskem a ostatními německými státy Německý spolek.
Spor s Rakouskem o vedoucí úlohu v Německém spolku a o Šlesvicko-Holštýnsko pak vedl roku 1866 k prusko-rakouské válce, v níž bylo Rakousko a jeho spojenci poraženi. V letech 1870-1871 pak Prusko po boku dalších německých států bojovalo proti Francii v prusko-francouzské válce. Dne 18. ledna 1871 se pak stalo největší spolkovou zemí nově založeného Německého císařství s oficiálním názvem Německá říše.
pevnost z let 1865 – 1873 (foto: www.starforts.com)
Po I. světové válce v roce 1919 se Klaipėda ocitla pod správou států Dohody (Francie, Rusko a Velká Británie). Po Versailleské smlouvě roku 1919 bylo území kolem Memelu odděleno od Německa a stalo se autonomním územím obsazeným francouzskými vojsky.
Nicméně roku 1923 zaútočily litevské síly pod vedením plukovníka Budryse a francouzské jednotky se stáhly – město připadlo Litvě. Dne 22. března 1939 byl Memel obsazen Německou říší, která v té době již obsadila Rakousko a Československo. Litva se po okupaci roku 1940 stala součástí Sovětského svazu, hlavním městem byl opět Vilnius.
městský park na místě původního hřbitova – památník padlým v Klaipėdském povstání 15. ledna 1923 (foto: wikipedia.org)
Za II. světové války byla Litva okupována v letech 1941 až 1945 Němci (došlo k porušení paktu Ribbentrop-Molotov z roku 1939, v Ponarech, na jižní hranici s Polskem, došlo k zavraždění 100 000 židů, 12. litevský prapor se podílel na zavraždění 300 000 lidí), ovšem v roce 1945 SSSR spolu s Polskem dobyly území a Litva se stala součástí SSSR. Po válce došlo k deportování desítky tisíc Litevců na Sibiř a mnoho z nich odešla do lesů, kde vedli proti Sovětům partyzánskou válku.
památník rudoarmějcům, padlým ve II. světové válce (foto: wikipedia.org)
Samostatný litevský stát vznikl 11. března 1990, kdy byl vyhlášen Zákon o obnovení nezávislosti Litevské republiky. Byla velmi špatná hospodářská situace, vysoká inflace a musel být zaveden přídělový systém potravin. SSSR nezávislost neuznala a v roce 1991 došlo k několika potyčkám mezi stoupenci litevské samostatnosti a sovětskými vojáky rozmístěnými po celé zemi – zemřelo 14 lidí a několik stovek bylo zraněno. Další svazové republiky SSSR chtěly vystoupit ze Sovětského svazu, což pomohlo i Litvě k uznání nezávislosti.
V roce 1991 vznikla ve městě univerzita – Klaipėdos universitetas. Roku 2004 se Litva stala členem NATO a EU.
Z roku 2013 pak pochází v Klaipėdě kostel sv. Mikuláše.
kostel sv. Mikuláše na jihu města (foto: www.pttours.sk)
Železnice
Síť litevských železnic tvoří 1749 km tratí širokého rozchodu 1520 mm, z nichž 122 km je elektrifikováno, a 22 km normálněrozchodných tratí. 179 km úzkorozchodných tratí bylo v roce 2001 odděleno do samostatné společnosti ASG, v současnosti je z nich provozováno 68 km. Část tratí je elektrifikovaných (Naujoji Vilnia – Vilnius – Kaunas a Vilnius – Trakai), na ostatních jezdí motorové jednotky nebo kratší motorové vozy.
železnice v Litvě(screen: traukiniobilietas.lt)
Pro osobní dopravu je v provozu několik tratí, které můžete vidět na mapce (+ trať Klaipėda – Šilutė) – vyjma úseku Panevėžys – Rokiškis, Turmantas – Daugavpils, Marijampolė – Bialystok, Šiauliai – Kaunas jsou v provozu denně, ostatní zmíněné jen o víkendu, případně v pondělí a pátek. Jízdní řády naleznete zde.
Mezinárodní osobní doprava v Litvě se skládá ze spojení (vyhledat si je můžete na této stránce a této):
- Kaliningrad – Vilnius – Moscow – 7 párů spojů týdně (výjimečně až 15 spojů týdně)
- Kaliningrad – Vilnius – Saint. Petersburg – 3 – 7 párů spojů týdně
- Kaliningrad – Vilnius – Sochi-Adler – 3 – 4 páry spojů týdně
- Riga – Vilnius – Kiev – 1 pár spojů týdně
- Vilnius – Daugavpils – 5 párů spojů týdně o víkendu
- Kaunas – Bialystok – 5 párů spojů týdně o víkendu
Stadler Flirt (EPR) na trase z Vilniusu do Minsku (foto: lokomotivy.net)
Vyhledávač železničního spojení můžete najít zde a na této stránce informace o železnici.
V Klaipėdě naleznete jedno nádraží, ovšem velkou část kolejí, neboť koleje vedou přímo do zdejšího přístavu.
První vlaky se do Klaipėdy dostaly z pruského území v roce 1875 na trati Klaipėda – Šilutė. Po připojení Klaipedy k Litvě vznikla i trať ze severu od Kretingy. Tratě nejsou elektrifikované.
elektrická jednotka před cestou z Klaipėdy do Vilniusu (foto: Pavel Hypš/2018)
V Litvě se nejčastěji setkáte s elektrickými českými jednotkami EJ575 (City Elefant, staré elektrické jednotky ER9M dojezdily v roce 2015) a polskými motorovými jednotkami PESA 620M, PESA 630M, PESA 730ML, PA2 a starými jednotkami DR1AM, z nichž nejstarší jsou z roku 1988.
Z motorových litevských osobních mašin jezdí TEP70 a TEP70BS, z Minsku pod dráty přes Kenu zajíždějí běloruské ČS4T a Flirty (EPR – Stadler Flirt), které vystřídaly po elektrifikaci motorové Pesa 730M (DP3) na ICL (občas tam zajedou i běloruské TEP70BS). Velmi ojediněle lze potkat v osobní dopravě i Sergeje M62 (M62K, M62K-EOS). Více o vozovém parku si můžete najít např. zde.
sít železnice v Litvě s roky zahájení provozu (foto: wikimapia.org)
Regionální autobusová doprava
Autobusové nádraží v Klaipėdě se nachází na sever od centra u vlakového nádraží – pochází z roku 2009.
Setkat se tu můžete s dopravci Klaipėdos AP, Panevėžio AP, Mažeikių AP, Skuodo AS, Vlasava, Jurbarko AP, Tauragės AP, Šakių AP, Busturas, Kautra nebo třeba TOKS Neo.
Nejčastějšími cíli jsou Palanga, Plungė, Šiauliai, Kaunas a Šilutė. Spojení si můžete najít zde.
autobusové nádraží v Klaipedě s autobusem od Palangy (foto: Pavel Hypš/2018)
Městská doprava
Mezi lety 1904 až 1934 fungovala v Klaipėdě tramvajová doprava. Jako důvod zrušení jsou uváděny tehdejší stížnosti místních podnikatelů na velký hluk. Délka tratě byla od severu k jihu 12 km. V současnosti se jedná o výstavbě tramvajové tratě do sousedního města Palanga, kde je umístěno mezinárodní letiště. Stavba však zahájena zatím nebyla.
tramvajový provoz byl ve městě ukončen v roce 1934 (foto: sbírka Muzeum Litvy)
Od roku 1934 je městská doprava zajišťována pouze autobusy – aktuálně je v provozu 33 klasických autobusových linek (čísel 1 – 41 a 100), 3 expresní midibusové linky (5E,6E,8E) a 5 maršrutek (31, 32, M5, M6, M8).
V provozu je od roku 2018 jedna noční linka N1, která jezdí ovšem pouze v sezóně (od dubna do srpna) – denní linky jsou v provozu od 4 do půlnoci. Linky 13, 16, 19 a 22 jezdí jen v pracovních dnech (vyjma linky 13 jen cca 5 spojů denně). Linka 100 jede na letiště. Městská doprava sahá i za hranice města.
Interval na linkách není pravidelný, ale většina linek má do 7 spojů za hodinu, jediná linka 8 má v ranní špičce až 14 spojů do hodiny. Expresní linky jezdí jen v ranní špičce od 6 do 9 (5E,6E,8E) a v odpolední špičce od 15.30 do 18.30 (8E). Maršrutky jsou pak klasické městské linky – midibusy, které mají všechny zastávky na znamení, některé jedou až do sousední Palangy.
dvě maršrutky společnosti Kautra v klasické městské barvě v centru města (foto: Pavel Hypš/2018)
Jak si tedy můžete povšimnout, jezdí zde i jedna noční linka, která je spíše linkou večerní – na této lince jezdí dva spoje od 22 do půlnoci. V provozuje je jen v úterý, středu, čtvrtek a pátek. Linky 9, 11, 12 a 14 jezdí pouze v pracovních dnech.
Na městské dopravě jezdí midibusy, standardní i kloubové autobusy – většinou modré barvy. Jako první v Litvě vyjely v Klaipėdě také autobusy na CNG – v roce 2011 u dopravce Klaipėdos autobusų parkas.
různorodost vozového parku je od typů autobusů, přes počet dopravců až po jednotlivé délky jich samotných (foto: MCH/2018)
Městské linky jsou soutěženy na několik let – městskou dopravu tak provozuje hned několik dopravců:
- Klaipėdos autobusų parkas, UAB – 1, 1A, 5, 5A, 5B, 8, 9A, 10, 11, 12, 12A, 16, 18, 19, 22, 25, 26, 40, 41, 5E, 8E
- Pajūrio autobusai, UAB – 2, 4, 6, 6A, 15, 6E
- Kautra, UAB – 2A, 13, 14A, 21, 21A, M5, M6
- Gintarinis vairas, KTKB – 3, 9, 14, 17
- Autoklasrida, UAB – 7, 15A, 15B, 23, 24, 27, 31, 32, 100
- Sodų autobusai, UAB – 28
- Ridvija, UAB – 30, M8
- V.Mėlinavičiaus IĮ – 2B, 11A, 11B, 20, 29
MAN A10 NL222 na městské lince 3, kterou provozuje dopravce Gintarinis vairas (foto: MCH/2018)
Kontrolu a prodej lístků a organizaci dopravy má od roku 2003 na starosti městská společnost Klaipėdos keleivinis transportas.
Vozový park MHD se skládá vyjma dvou vozů na linkách 25 a 28 jen z nízkopodlažních autobusů, především značek Mercedes-Benz a MAN do stáří 20 let. Část vozů jsou také ojetiny ze zahraničí, především z Německa, ale i z Dánska, Estonska, Norska či Belgie. Jak již bylo řečeno, MHD provozu 8 dopravců, kteří vypravují na linky vozy v následující tabulce.
Mercedes-Benz na lince č. 4 na hlavní třídě (foto: MCH/2018)
Vozový park (stav k 1/2019) na MHD:
Typ | Výroba | Počet kusů |
Mercedes-Benz O407 | 1992 – 1999 | 2 ks |
Mercedes-Benz O405N | 1995 | 1 ks |
MAN A11 NG312 | 1996 | 1 ks |
Mercedes-Benz O405N2 | 1997 – 2001 | 4 ks |
MAN A10 NL222 | 1998 – 1999 | 3 ks |
MAN A20 NÜ263 | 1998 – 2000 | 3 ks |
Mercedes-Benz O405N2Ü | 1999 | 1 ks |
MAN A21 NL263 | 1999 – 2002 | 6 ks |
Mercedes-Benz O530 Irvine Citaro G | 1999 | 1 ks |
Mercedes-Benz O530 Irvine Citaro G CNG | 2000 | 6 ks |
Mercedes-Benz O530 Irvine Citaro CNG | 2000 | 2 ks |
Mercedes-Benz O530 Citaro | 2000 – 2005 | 32 ks |
Setra S315NF | 2000 – 2001 | 2 ks |
MAN A23 NG313 | 2000 – 2001 | 3 ks |
MAN A21 NL223 | 2001 – 2002 | 17 ks |
MAN A21 NL263 | 2001 | 2 ks |
MAN A20 NÜ313 | 2001 – 2004 | 11 ks |
Säffle 8500LE | 2001 | 2 ks |
Mercedes-Benz Sprinter 413CDI | 2001 | 1 ks |
Scania OmniCity CN94UB | 2002 | 1 ks |
Volkswagen LT35 | 2002 | 1 ks |
Mercedes-Benz Sprinter 213CDI | 2002 | 1 ks |
Mercedes-Benz Sprinter 311CDI | 2002 | 6 ks |
Mercedes-Benz Sprinter 313CDI | 2003 – 2004 | 6 ks |
Mercedes-Benz Sprinter 416CDI | 2003 | 1 ks |
MAN A21 NG263 | 2003 | 1 ks |
MAN A21 NL283 | 2003 – 2004 | 5 ks |
MAN A20 NÜ283 | 2003 – 2004 | 2 ks |
Mercedes-Benz O530 Citaro G | 2003 | 3 ks |
Vest V25LE | 2003 | 1 ks |
Vest Center L | 2004 | 3 ks |
Caetano City Gold Viabus | 2004 | 2 ks |
Mercedes-Benz O530 Citaro CNG | 2005 – 2006 | 3 ks |
Vilsicaras | 2005 | 1 ks |
MAN A20 Lion’s City Ü NÜ313 CNG | 2005 | 2 ks |
MAN A21 Lion’s City NL313 CNG | 2005 – 2006 | 2 ks |
MAN A23 Lion’s City G NG313 CNG | 2006 | 1 ks |
Mercedes-Benz Sprinter 515CD | 2006 – 2009 | 9 ks |
Integralia | 2009 | 1 ks |
Mercedes-Benz Sprinter 516CD | 2010 | 3 ks |
Irisbus Citelis 12M CNG | 2013 | 12 ks |
Altas Ecoline | 2014 | 2 ks |
Castrosúa Tempus Hybrid | 2014 | 1 ks |
Castrosúa City Versus CNG | 2014 | 11 ks |
Forveda | 2017 | 2 ks |
Altas | 2017 | 7 ks |
Altas Ecoline | 2017 | 7 ks |
Altas Cityline | 2018 | 28 ks |
jeden ze dvou vysokopodlažních autobusů na zdejší MHD (foto: www.fotobus.msk.ru/2017)
jeden ze dvou vysokopodlažních autobusů na zdejší MHD (foto: www.fotobus.msk.ru/2018)
Garáže zdejšího největšího dopravce pro linky MHD se nachází na východě města.
Nástup do autobusů je umožněn všemi dveřmi.
Jízdné je možné koupit buď v trafice či autobuse nebo si zařídit elektronickou kartu za 2 eura, díky které můžete mít jízdenku za 0,58 eura (jednotlivá nepřestupní) – v trafice stojí 0,80 eura, v autobuse pak 1 euro. Jednodenní jízdenka vás vyjde na 2,50 eura, roční 319 euro.
jeden z nejnovějších vozů na CNG – Castrosúa City Versus CNG (foto: www.fotobus.msk.ru/2014)
Zastávky v Klaipėdě jsou klasického městského typu.
Jízdní řády na zastávkách jsou opět městského typu. Všechny jízdní řády najdete na internetu na adrese www.stops.lt.
částečně nízkopodlažní Mercedes-Benz O405N na městské lince 25 (foto: www.fotobus.msk.ru/2017)
Mapa MHD:
Autor: Martin Chour, zdroj: wikipedia.org
Zveřejněno: 21. 4. 2019 (město navštíveno v srpnu 2018)