Autobus je motorové vozidlo určené pro přepravu většího počtu osob po silnici. Je poháněn většinou vznětovým motorem a je základním kamenem moderní hromadné dopravy osob, tedy od 50. let 20. století.
První autobus byl roku 1895 – uvezl 10-20 osob
Maximální výška schůdku je 340 mm pro autobusy určené i pro přepravu stojících cestujících
! ! ! ! ! Obecně není zakázána přeprava stojících cestujících na dálnicích, dálnice mohou používat i autobusy městského provedení se stojícími cestujícími a v některých případech je po dálnici vedena i linková doprava autobusy městského provedení. Zákaz přepravy stojících cestujících může však být dán podmínkami provozu konkrétního typu vozidla.
Podle velikosti
mikrobusy
- mají 7 až 9 míst včetně řidiče
- stačí mít k řízení řidičský průkaz třídy B
- Sedadla jsou obvykle ve třech řadách
minibusy
- Mají více než 8+1, ale maximálně 16+1 míst
- K řízení je zapotřebí řidičský průkaz skupiny D
- Celková délka vozu se pohybuje okolo 6 metrů.
midibusy
- Malé autobusy, které mají přibližně 25 míst pro sedící cestující.
- Délka: 7-9 metrů
- Jsou nasazovány na málo vytížené linky nebo linky vedené extrémní trasou (úzké ulice, prudké zatáčky).
- Od této velikosti dále je zapotřebí řidičský průkaz skupiny D.
- Sedadla jsou obvykle v příčném uspořádání 2-ulička-2.
standardní autobusy
- Dvounápravové vozy dlouhé nejčastěji kolem 12 metrů.
- Je to nejrozšířenější druh autobusu a je na něj nejvíce typů.
- Obsaditelnost činí až 55 sedících cestujících (linkové autobusy)nebo 30 sedících cestujících a až 70 stojících cestujících (městské autobusy).
patrové autobusy
- Dvounápravové (většinou městské) i třínápravové (většinou dálkové) vozy.
- Díky druhému podlaží je větší celková kapacita cestujících.
- Délka je stejná nebo o málo větší než u klasických autobusů, což je výhodné z hlediska manévrovatelnosti a průjezdnosti úzkých ulic.
- Kvůli druhému patru je autobus méně stabilní.
třínáparové autobusy
- Většinou vozy dosahují délky nad 13 metrů (často 15 metrů dlouhé).
- Autobusy pojmou buď 120 (městské) nebo 70 (dálkové, linkové) cestujících.
kloubové autobusy
- Vznikly z požadavku větší přepravní kapacity (stejně jako patrové autobusy)
- Délka činí okolo 18ti metrů
- Zadní část je hnací (obsahuje motor a hnací nápravu)
- Jsou využívané jako městské nebo příměstské (linkové)
- Celková obsaditelnost stojících a sedících cestujících je asi 150 osob (městská verze)
dvoukloubové autobusy
- Jsou dlouhé většinou 24 m.
- Jsou nasazovány v případě extrémní zátěže na lince.
- Nejrozšířenější jsou v Brazílii.
- Obsaditelnost je až 200 osob, což je staví na úroveň velkokapacitních tramvají nebo lehkého metra, zavádí se pro ně termín.
Typy
Městské
- Jsou určené pro dopravu v intravilánu.
- Mají velký počet dveří (3-4).
- Více míst k stání + madla a tyče na držení za jízdy.
- Jednodušší sedačky a jejich menší počet, místo pro kočárek.
- Od konce 80. let se objevují jako nízkopodlažní (anglicky označované jako low floor – LF) – postupně budou všechna městská vozidla pouze nízkopodlažní (trend i nařízení Evropské unie).
- Standardem se také stává zavádění mnoha informačních systémů, světelných panelů a zvukových hlásičů).
- Autobusy zvládají rychlejší rozjezdy a brzdění, většinou mají automatickou převodovku s retardérem.
- Maximální rychlost bývá 75 km/h.
autobusy meziměstské (dálkové)
- Jsou to autobusy určené pro provoz na linkách mezi městy a obcemi, do vzdálenosti 150 až 200 km.
- Mají jedny nebo dvoje dveře a není v nich povoleno stání.
- Jsou to autobusy pro vyšší rychlosti (100km/h i více).
- Mají výkonný motor.
- Nejsou nikdy kloubové (často klasické 12-metrové, nebo třínápravové 15-metrové).
- Od roku 2002 mají předepsány nové dálkové autobusy taktéž bezpečnostní pásy jako v osobním automobilu.
- Některé bývají vybaveny záchodem, nápojovým automatem, přístroji na pouštění filmu a hudby a klimatizací.
- Dnes neexistuje ostrá hranice mezi dálkovými a turistickými autobusy (dříve byly turistické luxusnější, dnes se jim dálkové vyrovnaly).
autokary (turistické autobusy)
- Jsou určeny pro nelinkový provoz na střední a i dlouhé trasy, podle objednávek na zájezdech a jiných dlouhých trasách.
- Konstrukcí jsou shodné buď to s autobusy meziměstskými, nebo dálkovými.
- Často jsou navíc vybaveny záchodem, televizí a větším prostorem pro cestující a zavazadla.
- Mohou táhnout přívěs (na lodě, jízdní kola), nebo mít na zádi instalovanou skříň na lyže.
hotelbusy
- Tyto autobusy jsou určené pro provoz na nejdelších trasách – často až 5000 km.
- Jedná se o speciální dálkové a většinou patrové autobusy, které mají uvnitř kuchyně, koupelnu a spací kóje s lůžky, případně sedačky, které je možné sklopit a přestavět na postele.
- Používají se velmi zřídka.
- Jejich variantou jsou různá obytná a většinou luxusní provedení, sloužící jako zázemí např. hudebním skupinám na turné.
- Přeprava spících cestujících je však v Evropě zakázána.
autobusy školní
- Jsou navrženy pro přepravu dětí.
- Mají menší rozestupy mezi sedadly a mají řešen prostor pro školní brašny. Typickým představitelem je Karosa Récréo.
autobusy speciální
- Jedná se o účelové (např. letištní) autobusy, terénní autobusy, nebo o nákladní automobily přestavěné použitím nástavby pro přepravu osob (takzvané přepravníky osob).
Výrobci autobusů
- ACEV (karosárna, používá podvozky Mercedes-Benz, MAN, Renault)
AutosanDurisotti (PSA, Fiat, Renault Trucks)
Ernst Auwärter (Mercedes-Benz)
Evobus (Mercedes-Benz, Setra)
Fast Concept Car (Renault, Mercedes-Benz)
GruauHeuliezIkarusIrisbus (Renault VI, Iveco, Matra, Ikarus, Iveco Czech Republic (dříve Karosa))
JelczMAVELAZMANMercedes-BenzNeoplanNovabusRenault TrucksScaniaSetraSolarisSolbusSORTedomTemsaVan HoolVDL BovaVehiXelVolvo
Sor
Historické autobusy
- Praga NDOŠkoda 706 ROŠkoda 706 RTOKarosa ŠM 11Ikarus 280 (kloubový)
Tatra 500 HB
Současné městské
- Karosa B 731 (podobně Karosa B 732 a kloubový Karosa B 741)
Karosa B 931 (podobně Karosa B 932 a kloubový Karosa B 941)
Karosa B 951 (podobně Karosa B 952 a kloubový Karosa B 961)
SOR B 7,5 - B 9,5 a 10,5
- SOR BN 9,5
- BN 10,5
- BN 12 – částečně nízkopodlažní
TEDOM Kronos 123 - TEDOM C 12
- Irisbus Citybus 12M – nejčastější nízkopodlažní vozidlo v Česku (též kloubový Irisbus Citybus 18M)
Irisbus Citelis 12M – nástupce předešlého typu (též kloubový Irisbus Citelis 18M)
Solaris Urbino - Ikarus E91
- Mercedes-Benz Citaro
- MAN Lion’s City
nízkopodlažní
- Irisbus Citelis 12
- MIrisbus Citelis 18
- MIrisbus Citybus 12
- MIrisbus Citybus 18
- MIrisbus Crossway
- LEMave CiBus ENA
- Mercedes-Benz Citaro
- Mercedes-Benz Conecto
- Solaris Urbino 10
- Solaris Urbino 12
- Solaris Urbino 15
- Solaris Urbino 18
- Solaris Urbino 9
- SOR BN 10,5
- SOR BN 12
- SOR BN 8,5
- SOR BN 9,5
- SOR CN 12
- SOR CN 8,5
- SOR CN 9,5
- SOR EBN 10,5
- SOR NB 12
- SOR NB 18
- SOR NC 18
- TEDOM C 12
- TEDOM Kronos 122
- TEDOM Kronos 123
- TEDOM L 12TriHy
- BusŠkoda 21Ab
Dobrý den, nejsem člověk co si stěžuje, ale to co mi dnes 19.12.17 provedl řidič autobusu 223 č. 9482 v 7:30 h. mě hodně naštvalo. Je to jediný autobus co mě dopraví do práce, takže samozřejmě na ten autobus spoléhám. Autobus přijel dokonce i v čas, ale bohužel řidič mi ani neotevřel přední dveře i když jsem tam mačkala čudlík na otevření a to nejlepší nakonec…….když jsem se chtěla přesunout k dalším dveřím, tak je pro jistotu zavřel a odjel, takže jsem musela volat taxi abych stihla svou práci. Přijela jsem asi o 5min. pozdě, ale šéfová to vzala a ještě mi nařídil a napsat stížnost, takže moje zkušenost s MHD
Napiště prosím přímo na Ropid, který dopravu v Praze organizuje, děkujeme.