Praha má nedostatek P+R parkovišť, hledá tedy další místa, kam by lidé mohli odstavit svá auta. Na Praze 16 naplánovali parkovací dům pro 240 aut. Bohužel se schvalovací proces nezdařil a městská část na něj nemá peníze. O osudu projektu nakonec rozhodne magistrát. Ten také řeší i P+R na Zličíně, to by nemělo stát u Rozvadovské spojky, ale poblíž depa. Mělo by vyjít levněji, to ale kritici odmítají.
Zličín
Minulé vedení Prahy plánovalo postavit parkovací terminál s kapacitou mezi 1 500 a 3 500 parkovacími místy přímo nad křižovatkou Rozvadovské spojky a Řevnické ulice. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) se nová koalice shodla na tom, že plán je předimenzovaný a pokračovat v něm nebude. Scheinherr ale připravuje jiný projekt na Zličíně, a to prodloužení žluté linky do depa Zličín. Takové řešení je údajně levnější, protože koleje už tam vedou. Nová stanice by sloužila k obsluze nového P+R parkoviště. To by mělo podobu dvou vícepatrových parkovacích domů. První by měl mít kapacitu 600 a po plánovaném rozšíření 1 200 parkovacích míst a ve druhém by zaparkovalo až 720 aut. Podobný dům chce město stavět na Černém Mostě či Depu Hostivař.
O přistavení další zastávky metra již uvažovalo i minulé vedení Prahy. „Uvažujeme o tom, že by se z tamního depa udělala nová zastávka metra s názvem Depo Zličín. Vedle by se postavil parkovací dům,“ zmínil loni v lednu pro Pražský deník náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Projekt ale nebyl uskutečněn.
Kladně k nové stanici se přiklání i ředitel DPP, Martin Gillar, pro Lidové noviny řekl: „Znamenalo by to také lepší využití pozemků, které nyní u zličínského depa máme. Vede tam dálnice D5, západočeská magistrála. Řada lidí po ní přijíždí do Prahy a tahle nová zastávka by se tam společně s parkovištěm hodily.“
„Realizace stanice v prostoru depa Zličín se může jevit jako výrazně výhodnější, zároveň je nutné započítat provozní náklady na prodloužení alespoň části spojů metra o tento úsek s tím, že parkoviště P+R je využíváno převážně ve špičkách PD, tudíž ve zbylém období by nebyly tyto spoje efektivní. Dále je nutné prověřit kapacitu křižovatek v okolí, aby nedošlo k podobné situaci jako v Letňanech, ale z tohoto pohledu se jeví nové P+R přeci jen vhodněji něž v dnes již přetížené lokalitě u stávající stanice metra,“ zhodnocuje pro Tram-bus.cz Ondřej Kališ, předseda SPVHD.
Radotín
V blízkosti náměstí Osvoboditelů chtěla Praha 16 postavit parkovací dům pro 240 aut. Finance měla dostat z evropského dotačnímu programu „Pól růstu“, jenže městská část nestihla dodat všechny podklady včas.
„Vzhledem k faktu, že žadatel žádný z dokumentů potřebných k financování neměl k dispozici, a vzhledem k přezkumu územního rozhodnutí odborem stavebního řádu magistrátu, kdy vznikl předpoklad, že stavební povolení nebude pro projekt v nejbližší době vydáno, stáhl žadatel po konzultaci s ředitelem odboru evropských fondů dne 28. 11. 2018 předmětnou žádost o podporu,“ zmínil mluvčí magistrátu Tomáš Provazník pro Blesk.
Místostarosta Prahy 16 Miroslava Knotka (ODS) viní bývalou koalici na magistrátu hlavního města. „Bohužel bývalé vedení Prahy odsouhlasilo přidělení dotace minulý rok na podzim, aniž by počkalo na dokončení celého procesu povolování. Během procesu povolování územního rozhodnutí došlo k podání několika odvolání. Tím došlo k prodloužení celého procesu územního rozhodnutí,“ vysvětluje Blesku místostarosta.
Městská část vyřizuje potřebná povolení a radnice i radní pro dopravu mají stále zájem o parkovací dům, ale Scheinherr vidí prioritu v metropolitním plánu, pro Blesk uvedl: „Schválení metropolitního plánu by pak nevyžadovalo tak složité změny funkčních ploch v územním plánu a umožnilo by svou flexibilitou u budovy nádraží parkovací dům vybudovat.“