Řidič Josef Chodounský na svém youtubovém kanále Rezistor zveřejnil video, které pojednává o nabírání zpoždění na nejdelší lince tramvajové sítě – lince 16. Následně dochází k přetěžování těchto spojů. Podobný problém se týká i souběžné linky 10. Z videa vyplývá, že tramvaje se zpožďují zejména u Palackého náměstí, I. P. Pavlova, Floře, Želivského a na Biskupcově.
Tramvaj na lince 16 nabírala zpoždění již na Plzeňské, to činilo do 30 vteřin. Na odjezdu ze zastávky Anděl zpoždění překročilo 1 minutu. Další ztrátu nabrala na křižovatce Palackého náměstí, při odjezdu ze stejnojmenné zastávky bylo zpoždění přes 3 minuty. Největší problém nastal na křížení Ječné s magistrálou. Tam přestože tramvaj na lince 4 v protisměru jela, námi sledovaná tramvaj stála. Kvůli tomu byla odchylka od jízdního řádu v zastávce I. P. Pavlova necelých 7 minut, oproti předchozímu úseku tak šestnáctka nabrala 4 minuty. Při průjezdu ulicí Korunní se zpoždění dále mírně prohlubovalo. Komplikace pak nastaly u Flory. Tam křižovatka upřednostnila dvě tramvaje na linkách 5 a 11. Zpoždění se zvětšilo o další dvě minuty a dostalo se na délku 10 minut. Na odjezdu ze zastávky Mezi Hřbitovy byla ztráta od jízdního řádu 12 minut. To nabrala na křižovatce Želivského a v zastávce Olšanské hřbitovy. Ani koleje nehrály pro řidiče, musel totiž v zastávce Biskupcova přehodit výhybku ručně a z této zastávky vyjel oproti jízdního řádu již přes 13 minut opožděný. Následně se zpoždění různě zvyšovalo a snižovalo. Na Lehovec pan Chodounský přijel o 12 minut později než by měl. Následně musel obratištěm projet a do města se vydat s dvouminutovou „sekerou“, což je příhodné pro další opoždění v centru.
Problémem takto zpožděných spojů je jejich přetíženost – může za to, že cestující, kteří by jinak jeli dalším spojem, jedou právě předchozím zpožděným spojem a následující spoje jsou téměř prázdné. S vyšším počtem cestujících se prodlužuje i doba nástupu a výstupu cestujících, proto následující spoje linky dojíždějí takto opožděný spoj. Nevýhodou linky 16 je, že od Vysočanské jede až do Starého Hloubětína sama, a tak je to pro tamější obyvatele jedinou dopravní obsluhou.
Jinak lze říci, že na křižovatkách, kde preference funguje, tramvaj projela bez zastavení, ale někde v daném úseku nabírala zpoždění, proto by bylo vhodné uvažovat o prodloužení jízdní doby v takovýchto problémových úsecích
A co takhle obnovit l.č. 19 v trase: Kubánské nám. – Strašnická – Želivského – Biskupcova – Palmovka – Balabenka – Vysočanská – Kolbenova – Nový Hloubětín – Ledovec.
L.č. 16 z Biskupcovy odklonit na Vápenku a dále na Spojovací.
Tím by se problém alespoň trochu eliminoval a na l.č. 16 by nedocházelo k takovému zpoždění.