Dopravní podnik hlavního města Prahy zadává část zakázek tak, že se o nich nemůžou dozvědět a následně se zúčastnit všichni možní zájemci. Jde i o zakázky přes 50 milionů korun. DPP slibuje nápravu v příštím roce.
Například za 53 milionů korun opraví společnosti IM-stav Praha střechu odstavné haly garáže Řepy. K zakázce se dostala poptávkovým řízením, při kterém se o zakázce dozvědělo pět oslovených firem – v klasické soutěži mají možnost se zúčastnit všichni zájemci. Nejedná se ale o první případ.
Podle současného zákona je tento postup legální, protože DPP má vyšší limity pro povinnost vypsat otevřenou soutěž, o které se musí dovědět všichni. V poptávkovém řízení firmy o sobě vědí a mohou upravovat nabídku, v otevřeném řízení nevědí, kdo se přihlásí. Zkušenosti ukazují, že čím více firem se přihlásí, tím je cena menší.
Společnost IM-Stav podobným způsobem získala zakázky v minulosti i u Správy železniční dopravní cesty. DPP menší zakázky běžně vyvěšuje na profil zadavatele, není tedy jasné, proč firma zvolila tento způsob.
„Od 1. 1. vstupuje v platnost nová vnitřní směrnice o zadávání veřejných zakázek, která stanoví, že všechny sektorové veřejné zakázky na stavební práce, které přesáhnou limit pro zjednodušené podlimitní řízení, budou uveřejněny na profilu zadavatele,“ uvedla pro Zdopravy.cz Řehková. To znamená, že veřejně dostupné budou všechny soutěže s odhadovanou cenou nad 3,8 milionu korun u služeb nebo necelých šest milionů korun u stavebních prací.