Pražský dopravní podnik dokončil výstavbu odstavného kolejiště pro tramvaje v ústředních dílnách v Hostivaři. Přes 3 kilometry nových kolejí poskytnou prostor pro 120 vozů typu T, resp. 60 ks článkových tramvají. Stavbu provedl dopravní podnik vlastními silami za 5 měsíců. Její cena dosáhla 150 milionů Kč, z nichž část pokryla dotace od Magistrátu hl. m. Prahy.
Nové kolejiště tvoří celkem 20 přímých kolejí, každá s délkou 101 metrů. Jeho nejbližším velkým využitím bude odstavení tramvají, které jsou nyní různě a nevhodně rozmístěny v celém areálu DP v Hostivaři. Důvodem je současné omezení provozu vozoven Hloubětín a Žižkov. Na místě původního fotbalového hřiště se začalo stavět 14. listopadu 2018 a ke kolaudaci došlo právě dnes. Takové rychlosti DPP dosáhl díky využití novely stavebního zákona a sloučení územního a stavebního řízení do jednoho procesu, a také díky využití vlastních kapacit jednotky Dopravní cesta Tramvaje. Nové kolejiště tvoří i starší použitelné panely z rekonstruovaných tramvajových tratí v Praze.
„Infrastruktura tramvajového zázemí je v Praze dlouhodobě poddimenzována. Zápasíme s deficitem odstavných kapacit nejen pro ústřední dílny, ale také obecně pro správu vozového parku. Díky tomuto projektu a po sjednocení vypravování tramvají z Hostivaře a Hloubětína ušetříme na provozních nákladech zhruba milion korun na roční bázi, což je v souladu s plánem na snižování nákladů DPP. Jsem rád, že se stavbu díky našim zaměstnancům povedlo zprovoznit v tak krátkém čase, s téměř dvouměsíčním předstihem,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Díky novému odstavnému kolejišti bude možné začít uvolňovat vozovnu Hloubětín a připravit k demolici její deponační halu. Havarijní stav střechy a zbourání haly doporučil nedávný posudek Kloknerova ústavu ČVUT.
„Rozvoj tramvajových tratí v Praze je jednou z hlavních dopravních priorit Magistrátu hl. města Prahy. Je ale nutné myslet i na tu část, kterou veřejnost na první pohled nevnímá, nicméně je stejně důležitá: na dostatečnou kapacitu a důstojné prostory pro odstavování, opravy a údržbu tramvají. Je mi sympatické, že DPP při stavbě zohlednil i ekonomickou stránku projektu a zužitkoval použitelné stavební prvky z nedávných rekonstrukcí tramvajových tratí v Praze,“ uvedl Adam Scheinherr, předseda dozorčí rady DPP a náměstek primátora pro dopravu.
Stavba velkokapacitního odstavného kolejiště v Hostivaři je první částí většího projektu: „Ve druhé etapě plánujeme přímo u nového kolejiště postavit novou opravárenskou halu, která bude mít dvoupodlažní vestavbu tak, aby v ní bylo možné provádět údržbu všech typů tramvají a byl k nim zajištěn odpovídající přístup jak od podvozku, tak i od střechy. V hale budou dvě koleje a počítáme se čtyřmi stanovišti pro opravu. Výstavbu haly předpokládáme ve druhé polovině tohoto roku a zprovoznění do konce roku 2019,“ doplnil Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel – Povrch.