Po vyhraném soudním sporu se do pozice vedoucího oddělení dopravní obslužnosti Krajského úřadu Středočeského kraje (KÚSK) vrátil Ing. František Mráček, člověk, který v obdobné funkci působil do roku 2012 a jeho působení je úzce spjato s dobou hejtmana Davida Ratha a náměstka pro dopravu Robina Povšíka (oba z ČSSD). Připomeňme si proto stručně toto období.
Doba společného působení Ratha a Mráčka na Středočeském kraji v letech 2010 – 2012 je silně poznamenána bojem Středočeského kraje s Prahou a organizátorem dopravy ROPID a také výrazným omezováním zejména autobusové dopravy v regionu. Z navrženého výrazného snížení počtu spojů byla nakonec realizována jen část, celou řadu spojů totiž převzaly k financování jednotlivé obce, aby pro občany bylo zachováno potřebné dopravní spojení.
Linka SID C38 z Hořovic do Dobříše tehdy přišla o víkendový provoz (foto: OK)
V téže době se Středočeský kraj snažil ukončit spolupráci s organizací ROPID, která spravuje Pražskou integrovanou dopravu (PID), bylo vyloučené jakékoliv rozšiřování Pražské integrované dopravy (PID) a kraj budoval vlastní Středočeskou integrovanou dopravu (SID), ta však ve skutečnosti není plnohodnotným integrovaným systémem, např. nenabízí plně přestupní tarif, téměř žádnou koordinaci spojů a není do ní zapojena železnice. Středočeský kraj v roce 2012 připravoval výpověď smluv na všechny krajské autobusové linky a nové soutěže na dopravce, ovšem bez koordinace s Prahou. Linky měly být nově v systému SID – včetně těch, které již předtím byly v PID zahrnuty. Proti tomu však byla Praha i řada obcí, které se podílejí na spolufinancování linek, a odmítly jim vypovědět smlouvy.
Celá tato krize, která výrazně uškodila veřejné dopravě ve Středočeském kraji, skončila se zatčením hejtmana Davida Ratha. V atmosféře protestů ze strany představitelů obcí, opozice i vedení Prahy následně náměstek Robin Povšík označil chystané změny za špatně připravené, prohlásil, že je do nich třeba vnést prvek rozumu a začal jednat o zcela jiném řešení. Nedlouho nato byl ze své funkce odvolán i František Mráček. Náměstek Povšík tak z celé situace vybruslil s čistým štítem vstříc slibné politické kariéře, dnes je předsedou středočeské ČSSD a politickým náměstkem ministryně práce a sociálních věcí.
Po zatčení Ratha a odvolání Mráčka se regionální doprava ve Středočeském kraji začala po letech zase rozvíjet. Vedení kraje došlo k závěru, že nejvhodnější bude zavést systém přibližně na bázi PID, který lze případně následně transformovat – např. upravit tarif nebo název. Brzy tak došlo k integraci nových relací do PID, nejprve úseků linek, které byly ve skutečnosti přejezdy z linek PID ve směru Kutná Hora, Uhlířské Janovice a Poděbrady, následně byly dointegrovány linky do Mělníka a Neratovic. Do dneška se podařilo zapojit do PID řadu oblastí, např. část Kladenska, Neveklovsko, části Kolínska a Nymburska nebo trasu z Prahy do Sedlčan. Zavedení PID znamenalo pro místní obyvatele téměř vždy zlepšení dopravní obslužnosti a často také úspory při cestování veřejnou dopravou.
Jenže František Mráček byl v úřednické pozici a jeho odvolání nebylo v souladu se zákonem. Proto se nyní se do vedení oddělení dopravní obslužnosti kraje vrací tento člověk, který je hlavním důvodem, proč již dávno není v PID integrovaný celý Středočeský kraj, na rozdíl např. od Jihomoravského kraje, kde funguje plnohodnotný integrovaný systém na celém již od roku 2010.
Po svém nástupu se Mráček příliš neprojevoval, nicméně v květnu a červnu byly provedeny rozsáhlé personální změny v organizaci Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK), která je zodpovědná za veřejnou dopravu ve Středočeském kraji (v úzké a prozatím efektivní spolupráci s organizací ROPID). Je otázka, zda to bude mít dopad na podobu další integrace nebo na objem objednávky v nově integrovaných oblastech.
Připomeňte si několik tehdejších článků z médií a tiskových zpráv ROPIDu:
Informace k situaci ve Středočeském kraji – ROPID
Středočeská autobusová doprava – ROPID vybízí ke spolupráci
Středočeský kraj se od pondělka zbaví dalších spojů – iRozhlas
Válka Středočeského kraje s Ropidem může skončit kolapsem dopravy – iDnes
Rathův náměstek chce zrušit tendry na dopravce chystané hejtmanem – vz24
Zveřejněno: 30. 6. 2019
Autor: Ondřej Kališ