Kraj Vysočina je jeden z mála krajů, kde ještě nebylo vypsáno nové výběrové řízení a smlouvy zde se stávajícími dopravci tu trvají přes 15 let. Od 1. března 2020 byly zavedeny přestupní jízdenky mezi autobusy a vlaky a na jednu jízdenku se člověk může dostat po celém kraji. Více o integrovaném systému si můžete přečíst např. zde.
Další změny, jako např. platba kartou, přinese až nové výběrové řízení letos v létě, které se možná zadrhne „Léto 2020, každopádně nyní byly komplet pozastaveny přípravné práce z důvodu aktuálního stavu ohledně virové epidemie, kdy ze dne na den upravujeme jízdní řády a řešíme další opatření v dopravě.“ píše Pavel Bartoš, z oddělení dopravní obslužnosti Vysočiny.
Kraj bude ve výběrovém řízení rozdělen do 10 oblastí a smlouvy budou platné po dobu 10 let.
A kdy by měli noví dopravci vyjet? „Noví dopravci by na základě VZ měli zahájit provoz od změny JŘ v prosinci 2021.“
Zeptali jsme se také na stáří vozů. To je aktuálně definováno dle Nařízení vlády č. 63/2011 Sb., tj. průměrné stáří nesmí překročit 15 let (viz zde). V nových smlouvách, patrně od prosince 2021, bude platit následující věta: „Jestliže dopravce poskytuje veřejné služby v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na základě smlouvy uzavřené s objednatelem po celou dobu účinnosti smlouvy pouze vozidly, která byla při zahájení plnění smlouvy nová, nejde-li po dobu nezbytně nutnou o použití náhradního vozidla, nepřesahuje průměrné stáří vozidel použitých k plnění smlouvy 11 let.„. V případě pokud vozidla nebudou nová, bude průměrné stáří vozů maximálně 9 let.