Tunisko, plným názvem Tuniská republika je státem na severu Afriky s 11 miliony obyvateli. Hlavním jazykem je arabština, ale domluvíte se tu především francouzsky, neboť země byla do roku 1956 kolonií Francie. Angličtinou se tu dorozumíte ve všech turistických lokalitách. Hlavním náboženstvím je tu islám a měnou je tuniský dinár (1 dinár = 7,56 Kč).
Do Tuniska se dostane bez víz. Nejlépe pak letadlem do Tunisu. Zpáteční letenka z Prahy/Vídně vás může stát i pouhé 4 000 Kč. Z letiště v Tunisu vede přímo z terminálu autobusová linka do centra Tunisu k Maríně, která začala jezdit loni. Interval je 60 minut.
Na území Tuniska se nacházel 6.-5. stol. př. n. l. městský stát Kartágo, který ovládal většinu západního Středomoří. Po třech punských válkách mezi Kartágem a Římem došlo k poražení Kartága, a tak se oblast stala součástí římského impéria.
V 7. století n.l. ovládli oblast Arabové a vládli zde arabské a berberské dynastie. V 16. století byla oblast zabrána Turky a až do 19. století byla součástí Osmanské říše. V roce 1881 byla oblast dobita Francií a stala se součástí francouzského protektorátu.
V roce 1956 došlo k uznání Tuniska jako nezávislého státu a v roce 1957 nastoupil k moci Habíba Burgiba, který zaváděl radikální sociální změny a zmodernizoval ekonomiku. Zbavil náboženské vůdce jejich vlivu, zavedl bezplatné základní školství a uzákonil občanská práva i pro ženy. Po pokojném palácovém převratu v roce 1987 nastoupil k moci druhý tuniský prezident Bin Alí, který potlačil islámskou opozici díky potlačování ostatních stran, cenzurování tisku a internetu, omezením náboženských svobod či pronásledováním intelektuálů.
Po potlačení následně povolil vládu více stran a prezidentem zůstal až do roku 2010, kdy v Tunisku začalo „arabské jaro“ a na začátku roku 2011 došlo k rozpuštění vlády. Situace se záhy zklidnila. Tunisko je jedinou arabskou zemí, která úspěšně zvládla přechod na liberální demokracii.
Památky
Tunisko je zajímavá země z hlediska různého podnebí. Zatímco na východě a jihu se můžete projíždět skůtrem po písečných dunách nebo na velbloudech při teplotách vyšších jak 45 stupnů Celsia, v západním Tunisku nalezneme i zelené lesy a údolí. Nejvyšším vrcholem Tuniska je Džabal aš-Šánabí s 1544 m. n. m. v pohoří Atlas. V zimních měsících nalezneme v horách i sníh, ve městech pak teplota neklesá pod nula stupňů.
Při návštěvě Tuniska nesmíme zapomenout na Tunis a jeho okolí. V Tunisu se nachází jediná funkční zdejší katedrála, nedaleko Tunisu pak nalezneme Kartágo a jeho pozůstatky. Můžete zde vidět Antoniovy lázně, římský amfiteátr, vily či divadlo, chrám sv. Cypriána nebo fénický přístav. O kousek dále od Tunisu pak i městečko Sidi Boui Said, které je celé zbarveno do bílo-modré barvy. Do obou destinací vás zaveze vlak TLG z tuniského přístavu nebo autobus 347 z téhož místa.
Na jih od Tunisu se pak můžete podívat do třetího největšího města Tuniska Sousse se starým centrem a odtud pak vlakem do Monastiru, kde naleznete kromě starého opevnění Ribat také mauzoleum prvního tuniského prezidenta Bourguiby a zdejší mešitu vybudovanou v rámci mauzolea.
Pokud pojede vlakem ze Sousse dále, dostanete se kromě do 2. největšího města Sfaxu opět se zdejší medinou také do města El Jem, kde uvidíte největší římský amfitéatr v Africe. Na západ od Sousse pak stojí za návštěvu Kairouan, kterému se přezdívá 4. nejsvětější lokalita islámu. Město má nádherné centrum, mnohem zajímavější než v Tunisu, Sousse či Sfaxu.
Pokud máte rádi zelené lesy a přírodu, můžete se podívat na jihozápad Tuniska, které vám připomene českou krajinu. I sem se dostanete vlakem, podobně jako do Sousse, Sfaxu, Monastiru i El Jem.
Velmi navštěvovaný je i ostrov Djerba, kam se dostanete i po souši po vybudovaném valu.
Co vědět o Tunisku?
- měna dinár
- pouště i zelené hory
- SIM kartu si můžete pořídit za cca 500 Kč i s daty na letišti nebo pak v centru měst
- Nacházíte se v Africe, je třeba dbát o své věci. Dost častá je tu praktika, kdy vám motorkář vezme mobil či jiné věci, proto je třeba mít vše při sobě nebo na provázku.
- Tunisané jsou rodilí obchodníci – prodají vám i nemožné a je nutné smlouvat o ceně
- všude kočky kam se podíváte v centrech měst
- Ubytování seženete v Tunisku zhruba od 400 Kč, zejména v centru v medinách jsou ceny nejlevnější (v riádech, které jsou vyzdobené dle místních zvyků)
- Klasický oběd (například kuře s rýží) si pořídíte v Tunisu od 60 Kč
- Velmi levné jídlo i doprava
- Teplé moře, zejména na severním pobřeží
- Ve velkém se v Tunisku prodávají šátky, koberce, koření, ovoce všeho druhu, mátový čaj, kuře s rýží
Taxi
Cestování po městě taxíky? Žádný problém. Taxislužba je v Tunisku hodně rozvinutá. Buď můžete využít klasické taxi, kdy nástupní sazba je cca 7,5-9 Kč a po městě se dostanete zhruba do 20 Kč (3 km). Nutné je se vždy ujistit, zda ma zapnutý taxametr! Jinak vás cena může stát klidně 75 Kč místo 20 Kč.
Druhá možnost je Louage (žluté dodávky nebo bílé se žlutým pruhem), což je kolektivní taxi, kdy vás cena po městě vyjde cca na 7,5 Kč a vejde se do něj až 8 lidí. Čeká ovšem na zaplnění.
Pokud chcete cestovat mezi městy, máte 3 možnosti:
- 1) Vlak (ten jezdí málo a někde)
- 2) Autobus (často dlouhé intervaly, každá společnost má často jinde nádraží)
- 3) Louage (dodávky pro 8 lidí, majií sva nádraží), bílo-červené dodávky mezi regiony (guvernoráty), bílo-modré v rámci jednoho regionu, bílo-žluté v rámci předměstí/příměsta, bílo-červené přes různé regiony Tuniska
U vlaků vas vyjde cena 0,35-0,55 Kč/km, u autobusů 0,55-0,65 Kč/km, u louage 0,65-0,70 Kč/km, tedy hodně levně. Např. v Maroku byly ceny i dvojnasobně vyšší. Louage čekají než se zaplní, tj. ve spičce jezdí klidně co 20 minut, mimo i po 2 hodinách. Pokud je večer málo lidí, musí každý zaplatit např. 2, 3 jízdenky. Každopádně od 5 do 19h se dostane vždycky, do 22h pak často se skládáním.
Železnice
Tuniská železnice se postupně rozvíjí. Byť je síť poměrně rozšířená, ne vždy jezdí vlaky často a rychle.
Vlaky můžeme rozdělit na příměstské a dálkové. Síť Tunis RFR (=rychlá železniční síť) by měla nakonec zahrnovat 5 linek o celkové délce 85 km. Tratě D, E a F jsou budovány jako nové trasy se standardním rozchodem, zatímco linky A a C si zachovájí metrový rozchod používaný pro velkou část národní sítě SNCFT.
Trasa E byla otevřena v březnu 2023 (stavba začala v roce 2010) a nasazovány jsou na ní nízkopodlažní jednotky Hyundai Rotem EMU. V provozu je od 5h do 20h v intervalu 20 minut. Trasa D je ve výstavbě. První úsek má být otevřen v září 2024 a zbytek do roku 2026. Trasy C a F jsou ve fázi projektu. Trasa A byla otevřena po elektrifikaci v červnu 2012. Nasazovány jsou na ni opět jednotky Hyundai Rotem EMU. V provozu je od 4.30 do 22.30 v intervalu 11-30 minut ve špičce a 30 minut přes den.
Kromě sítě lehkého metra (5 linek) a příměstské železnice (2 linky) tvoří páteř tuniské dopravy i linka TGM. Jedná se sice opět o příměstskou železnici, avšak je jako síť lehkého metra spravována Transtu. Jednalo se o první železniční trať v Tunisku, vlaky tu jezdí od roku 1872! Trať vede z Tunisu na východ do Kartága a do Sidi Dhrif. Linka TGM je provozována od 4 do 20h v intervalu cca 20 minut. Z důvodu rekonstrukce je aktuálně rozdělena na 2 části. Nasazováno je na ni 25 jednotek EMU A 216 z roku 1977. Podél trasy zavedlo loni Transtu i autobusovou linku kvůli postupné rekonstrukci trati. V plánu je obnovit vozový park a koupit nové jednotky.
Další příměstskou železnicí je mezi Sousse, Monastirem a Mahdiou. Na této trati jezdí od roku 2010 mezi Sousse, Monastirem a Mahdiou vysokopodlažní jednotky Hyundai Rotem, které jezdí i například na příměstské lince A v Tunisu. Dodávány byly v letech 2010 a 2014. V plánu je prodloužit trať podél pobřeží až do Sfaxu. Do roku 2010 jezdily vlaky jen mezi Sousse a Monastirem. Vlaky jsou v provozu od 6h do 21h v intervalu 30-60 minut. Jízdenka vás vyjde mezi Sousse a Monastirem na pouhý 1 dinár (7,5 Kč), z Monastiru do Mahdii na 1,9 dináru (14 Kč).
Dálkovou dopravu můžeme rozdělit do několika tratí:
- Tunis – Sousse – (Monastir – Mahdia)/(Sfax – Gabes/Metlaoui) – 4x denně do Sousse a Sfaxu, 3x denně do Gabes a 1x denně do Gafsy, Metlaoui, Monastiru a Mahdii
- Tunis – Béja – Jendouba – Ghardimaou – Annaba – 3x denně do Ghardimaou a 3x týdně a do Annaby
- Tunis – Jedeida – Mateur – Tinja – Bizerte – 1x denně
- Tunis – Borj Cedria – Hammamet – Nabeul – 5x denně (v úseku Tunis – Borj Cedria pouze 1x denně – možné zde přestoupit na příměstskou linku vlaku A)
- Tunis – Sers – Le Kef/Jerissa/Kalaa Khasba – 3x denně (1x denně do Kefu, Jérissy a Kalaa Khasba)
Na dálkové dopravě jezdí od roku 2012 celkem 20 čínských jednotek DMU (8 ks s klasickým rozchodem a 12 ks s metrovým rozchodem), které doplňují starší kupéčkové vagóny s lokomotivou na dlouhých spojích Tunis – Sfax – Gabes – Gafsa – Metlaoui a také Tunis – Annaba. V dieselových jednotkách DMU nalezneme i první třídu, která se od druhé třídy liší odlišnými sedačkami, které jsou navíc zbarvené do červené a nikoliv do modré barvy.
Železniční síť provozuje dopravce SNCFT.
V provozu je i noční vlak z Tunisu přes Sousse a Sfax do Gabes a zpět.
Elektrifikované jsou všechny příměstské tratě.
Jízdenky a jízdní řády vlaků najdete na stránce SNCFT. Jízdenky si můžete koupit i na nádražích poměrně rychle.
V posledních letech byly otevřeny následující tratě:
- obchvat Sousse – otevřeno 2004
- Gabes – Gafsa – zrychlená varianta, otevřena ?
- Monastir – Mahdia – oteřena 2010, v rámc „Sahel metra“
A jaké jsou plány na železnici do dalších let? Aktuálně probíhá rekonstrukce trati TGM v Tunisu. Od poloviny srpna 2024 byl obnoven mezinárodní vlak mezi Tuniskem (Tunis) a Alžírskem (Annaba), který byl zastaven v roce 1995 (až na malé výjimky, kdy byl obnoven, např. 2003, 2017 dle internetu). Trať mezi Tunisem a hranicemi Alžírska byla zrekonstruována v roce 2017. Vlak je v provozu zatím 3x týdně.
Dálková autobusová doprava
Autobusová doprava mezi městy v Tunisku?
Tu provozuje převážně SNTRI a dle konkrétnich guvernorátů místní dopravci.
Aktuálné se vyrábí a setkáte se s nimi nejčastěji:
- 1) Mercedes-Benz OC500-Icar
- 2) MAN R33/RR2/A51 -Alphabus
- 3) Volvo B7R/B9-Setcar (do výroby nově s facelitem, viz další příspěvek)
- 4) Otokar Navigo
A dále:
- 5) MAN 18310HOCL/N-Alphabus
- 6) Volkswagen Volksbus 18.320-Icar
- 7) Irisbus EuroRider C35-Icar
- 8) Irisbus EuroRider 27/29-Stia (od cca 2000)
- 9) Volvo B7R/B11-Setcar (od cca 2000, často spatřený)
- 10) Volvo B10M-Setcar – 90. léta
- 11) Volvo B7R-Setcar – od 1982 (bez fotografie zde)
Do Tuniska byl do SNTRI dodán také jeden ojetý Crossway a cca 4 Bovy do oblasti Kairouanu. Patrně ovšem tyto autobusy již nejezdí.
Výrobci autobusů
Prvním výrobcem je Sectar. Ten vyrábí autobusy na podvozku Volvo. Od roku 2008 do roku 2016 se vyráběly Volva B7R/B12MA-Setcar, které můžeme potkat např. v Sousse, Sfaxu, Gabes, Gafse, Kasserine, Kairouanu nebo v Tunisu. Předchůdcem těchto autobusů pak byly Volva B10MA-Setcar, vyráběné od roku 1994 do roku 1999 ve starším provedení a od roku 2000 do cca roku 2007 v novější verzi – ty potkáme pouze v Sousse.
Následně v letech 2017-2019 bylo dodáno do Transtu v Tunisu ještě cca 265 ks Volvo B7R/B12MA-Setvcar s novou vizáží. V roce 2023 došlo k dodání dalších standardních Setcarů ve standardní verzi do Médenine a Kasserine.
Druhým výrobcem je Alphabus. Společnost Alphabus vznikla na počátku 21. století – vyrabí autobusy na podvozku MAN. V roce 2002 dostala první objednávku na autobusy MAN A89 a A90 od Transtu z Tunisu (80 ks). Koncem roku 2005 pak objednávka na 525 autobusů do různých guvernorátů Tuniska. Z této druhé várky potkáme ještě kloubové autobusy v Sousse, Sfaxu nebo Nabeulu. Ze standardních pak u TUS v Tunisu. Standardní autobusy byly pak ve výrobě cca v roce 2010 nahrazeny autobusy MAN Intenational 3000RE-Alphabus a poté cca v roce 2014 MANy RR8-Alphabus. V roce 2014 byl představen nový model kloubového nízkopodlažního autobusu.
Třetím výrobcem je ICAR, dříve STIA. Tento výrobce vyráběl autobusy Mercedes-Benz o500MA-Stia od roku 2007 do 2009 jako náhrada Ikarusů 283-Stia, které byly vyráběné mezi lety 1997-2004 (435 ks). Připomeňme si, že mezi lety 1988-1993 se vyráběly v Tunisku i Ikarusy 280 (celkem 292 ks). Ikarusy 283 s Rábou můžete stále potkat v Jendoubě na příměstské dopravě.
Stejně tak i tyto Mercedesy, které jezdívaly v Sousse a Nabeulu. Okolo roku 2009 došlo k privatizaci STIA a změně názvu na ICAR.
Od roku 2010 se vyrábí kloubové vysokopodlažní Mercedesy O500MA-Icar s novou karoserií, které potkáme např. v Sousse, Sfaxu, Gafse, Kasserine, Bizerte nebo Kairouanu. S drobnými úpravami se jejich vzhled za 14 let nezměnil. Standardní autobusy se až do roku 2010 vyráběly na podvozku Irisbus/Iveco (ER26-Stia). Poté Icar standardní autobusy pro městskou dopravu nevyráběl. Až v roce 2022 se objevily totožně vypadající s kloubovými autobusy i standardní Mercedesy – v Gafse. To je i důvod, že drtivá většina nových autobusů v provinciích standardní délky je od roku 2010 značky MAN (MAN International 3000RE/RR8-Alphabus). Od roku 2010 se všechny autobusy vyrábí u Icaru na podvozku Mercedes, tedy i zajezdová vozidla.
Svůj závod si udělal v Tunisku také čínský KingLong, který od podzimu 2022 vyrábí autobusy také v Tunisku. S těmito autobusy se můžeme zatím setkat pouze v zájezdové podobě u soukromých společností.
Do Tuniska dodal také autobusy Otokar, který do roku 2022 dovezl do Tuniska přes 400 autobusů. Potkáte je například u dopravce TUS v Tunisu nebo u soukromých společností.
Svozy
Na svozech potkáte různé autobusy, občas i mnohem starší než na MHD. Převážně se jedná o ojeté autobusy z Francie.
Autobusy na svozech poblíž Monastiru od Jakub Grudzień Vel Kwabiak (focené v roce 2024)
Městská hromadná doprava
Úroveň městské hromadné dopravy se liší město od města. Každé větší město ale městskou dopravu má – v provozu je většinou od 5 do 23 hodin. Ranní špička začíná kolem 8. hodiny, odpolední špička končí po 19. hodině. Většina autobusů je označena číslem, někdy i cílovou destinací. Do autobusů se standardně nastupuje zadem a vystupuje předem.
Na MHD tak potkáte v autobuse průvodčí, který sedí v zadní části autobusu a vydává jízdenky. Městskou dopravu provozují místní dopravci, kteří mají danou oblast na starosti. Bohužel na zastávkách nenalezneme jízdní řády, trasy linek ani není dostupná poloha vozidel. Pro orientaci v síti MHD může posloužit v některých městech například aplikace Moovit nebo plánky na webu.
I nové autobusy nejsou vybavené klimatizací.
Autobusy jsou často narvané, stejně tak tramvaje. S travajemi/lehkým metrem se setkáme pouze v Tunisu, trolejbusy v Tunisku nejezdí.
Integrovaný dopravní systém nebo přestupní jízdenky v Tunisku neexistují.
A jaké autobusy na MHD potkáme v Tunisku nejčastěji?
Celkem 3 místní značky a ojeté autobusy z Francie: MAN-Alphabus, Mercedes-Benz-Icar a Volvo-Setcar. Podívejme se na ně od nejnovějších po nejstarší:
- 1) MAN A24-Alphabus – kloubovový nízkopodlažní, od 2014
- 2) MAN RR8-Alphabus – standardní, od cca 2014
- 3) Volvo B12MA-Setcar facelit – standardní i kloubový, od 2017
- 4) Mercedes Benz O500MA-Icar – standardní i kloubový, od 2010, standardní pouze v Gafse
- 5) Volvo B12MA-Setcar – standardní i kloubový, 2009-2016
- 6) MAN International 3000RE-Alphabus – standardní, 2010-2013, předchůdce MAN RR8 a nástupce MAN A89
- 7) Mercedes-Benz o500MA-Stia, kloubové, 2007-2009, v provozu pouze v Jendoubě a možná Nabeulu
- 8) Irisbus ER26-Stia, standardní, 2005-2009
- 9) Irisbus Citelis 12M/18M – ojeté z Paříže, standardní i kloubové, 2005-?, dodávané jako ojeté v letech 2023-2024
- 10) MAN A89/90-Alphabus – standardní i kloubové, 2003-2009 (standardní), 2004-2009 (kloubové)
- 11) Volvo B10MA-Setcar facelit – kloubové, 2000-2008, pouze v Sousse
- 12) Iveco ER26-Stia – standardní, 2000-2004, viděny jen v Gabes a Kasserine v provozu
- 13) Renault Agora S/L – ojeté z Paříže, standardní i kloubové, 1996-2001, v provozu v Tunisu, Sfaxu, Médenine, Kasserine (i kloubové), Jendoubě, El Kef, možná Nabeulu + vyřazené v Gabes, Bizerte, Sousse, Mahdii, dodávané jako ojeté v letech 2014-2017
- 14) Ikarus 283 – kloubové, 1997-2004, v provozu pouze v Jendoubě
- 15) Volvo B10MA-Setcar – kloubové, 1994-1999, v provozu pouze v Sousse
Nejstaršími autobusy na MHD (resp. spíše v příměstské dopravě) jsou Volva B10MA-Setcar z let 1994-1999, které potkáte v Sousse, Monastiru a Mahdie u dopravce STS. V provozu jsme potkaly 5 ks.
Trasy linek/jízdní řády si můžete vyhledat přes aplikaci Moovit u následujících měst:
- Medenine
- Kairouan
Pojďme se nyní podívat na městskou dopravu v jednotlivých městech Tuniska.
Tunis
Největším městem je Tunis s 800 000 obyvateli. Celá aglomerace okolo Tunisu má ovšem kolem 2 500 000 obyvatel.
Páteří zdejší sítě je lehké metro (resp. tramvaje a vlaky). O vlacích v Tunisu a zdejší aglomeraci si můžete přečíst výše v sekci o vlakové dopravě.
Síť lehkého metra funguje v Tunisu od roku 1985. Za tu dobu bylo zprovozněno celkem 6 linek. V současnosti jezdí 5 linek, linka 3 nejezdí. Lehké metro provozuje společnost Tunis Transport Company, znamá spíše jako Transtu.
Na linky jsou nasazovány buď starší jednotky Siemens (vyrobené od roku 1985) nebo novější Alstom Citadis 302, které začaly jezdit ve městě od roku 2007. Vizualní stav vozidel je tristní. Jednotky jsou obousměrné a provozované ve dvojicích o délce 64 m. Po roce 1992 došlo ještě k zavedení linky č. 6 na jih města v roce 2008 a v roce 2009 prodloužení linky č. 4.
Lehké metro i příměstská železnice na lince E mají rozchod 1435 mm, linka příměstské železnice A má pak klasický metrový rozchod jako zbytek zdejší železniční sítě.
Zajímavostí je i fakt, že staré Siemensy a nové Alstomy mají odlišnou výšku nástupu. I z tohoto důvodu jezdí nové jednotky převážně na nových tratích (u kterých se počítalo s již novými jednotkami) a například v centru města na centrální zastávce Republiky se musí dokonce z nástupiště sestoupit do tramvaje dolu, neboť nástupiště je cca 0,5 m nad úrovní dveří. V centru města kolikrát řidiči otevírají dveře na oboustranách pro rychlejší nástup i výstup, byť zde není například nástupiště, např. na Place de Barcelone.
Přestože na webu a na zastávkách se dočtete, že linky lehkého metra jezdí i po 6 minutach, od reality to má daleko. Linky jezdí v intervalu 30-60 minut. Na linkách 1, 4 a 6 potkáte jednotky Alstom Citadis. Na linkách 2 a 5 potkáte staré jednotky Siemens. Linka 3 je mimo provoz. Jízdenku si kupujete na zastávkách v kiosku. Větší stanice jsou ohraničené závorami a mají turnikety (nefunkční).
Existují 3 druhy jízdného:
– 0,5 dinár – I. zóna (celý Tunis)
– 1,0 dinár – II. zóna
– 1,5 dinár – III. zóna
Nejlevnější jízdenka vás tak vyjde na pouhé 4 Kč a můžete ji využít jako přestupní na bus, neboť tramvaje i autobusy provozuje stejný dopravce.
V tramvajích nefunguje klimatizace. Kolikrát se tak jezdí s otevřenymi dveřmi, které nejsou blokované. Spoje jsou většinou narvané až ke dveřím, neboť interval dosahuje i 60 minut a nikdo neví, kdy tramvaj přijede. Jízdní řády na zastavkách neexistují. Na konečných se obousměrné jednotky ihned obrací, resp. jedou zpět.
Ačkoliv má Transtu celkem 191 jednotek – 136 starších Siemens z let 1984-1997 a 56 novějších Alstom Citadis 302 z let 2007-2013, denně do provozu bohužel vyjede zhruba 20 % z nich – cca 40 vozidel. Kdyby bylo v provozu 3x více vozidel, mohl by systém krásně fungovat s intervalem na všech 5 linkách kolem 15 minut. Pravděpodobně kvůli nedostatku vozidel byla pozastavena i linka č. 3. K přístavu místo ní byla prodloužena linka 1 a část trasy linky 3 na severovýchodě města je bez obsluhy.
Nejtypičtějším autobusem v Tunisu jsou Volva B7R-A-25-Setcar, které byly vyráběny místním výrobcem Setcar. Ten vyrábí v Tunisku autobusy od roku 1976. Ačkoliv autobus působí na první pohled zašle a staře, jedná se o autobusy vyráběné v letech 2017 – 2019, tedy pouze 5 – 7 let staré.
Jelikož zdejší dopravce Transtu nemá mnoho peněz, byla to jedna z mála možností, jak obnovit vozový park, byť vysokopodlažními vozidly. Celkem jich po městě jezdí kolem 200 ks ve standardní verzi a 65 ks v kloubové verzi pod označením Volvo B12MA-Setcar.
Typické pro autobusy v Tunisu jsou dvoje dveře (u kloubových vozidel troje), kdy cestující kupují jízdenku na zastávkách ve stáncích nebo přímo od pracovníka, který postává na zastávce. Dříve bylo možné koupit jízdenky i v autobuse, průvodčí už v autobusech ale nejezdí.
Od roku 2017 mají autobusy typický bílý lak s pruhy na místo původního žlutého. Výjimkou jsou ojeté autobusy z Francie, kde nedošlo k přelakování. Většina autobusů je v provozu od 6h do 23h.
Ještě před dodávkou zatím 169 ks ojetých autobusů Irisbus Citelis Line (v roce 2023) byly do Tunisu dodány ojeté Renault Agory v počtu 262 ks z let 1996 – 2001, opět z Paříže z RATP. Celkem bylo dodáno 123 autobusů v září 2015, 93 autobusů v březnu 2016 a 46 autobusů v lednu 2017. Pár z nich v ulicích ještě potkáte, většina ale již stojí rozebrána v garážích.
Mezi dodanými autobusy bylo i 25 kloubových, ty již nejezdí (jedna kloubová Agora jezdí v Medenine). Podobnou úlohu měly Agory napřiklad v Mauritánii v hlavním městě Nouakchott, kde po dodávce nových autobusů loni a letos v zimě (celkem 100 ks vozidel) již nejsou v provozu (a v příštím roce má dojít k dodání dalších 50 ks, které mají vyřadit poslední Mercedesy původem z RATP).
I přestože bylo plánováno v loňském roce pořídit 300 ojetých Citelisů z Paříže, ne všechny autobusy dorazily dosud. V srpnu 2023 bylo dodáno 122 autobusů (plánovano bylo 200 ks), z nichž 32 je v kloubové verzi. V únoru 2024 bylo dodáno 47 autobusů (plánováno bylo 100 ks a to již v říjnu 2023), z nichž 9 je v kloubové verzi. Celkem by po městě mělo jezdit tedy 169 ks.
Díky ojetým autobusům došlo k posílení či zavedení některých linek. Citelisy pro Paříž byly vyrobené v letech 2006-2009, tedy dnes se jedná o 15-18 let stará vozidla.
Citelis vedle Citelisu, tak by se dal nazvat terminál Slimen Kehia na východě města, kde těchto autobusů jezdí opravdu dost.
U stanic lehkého metra se nachází autobusová nádraží. Tunis nemá jedno velké nádraží. Autobusy MHD mají i v centru minimálně 5 menších nádraží.
Kromě novějších Volva B7R-Setcar a Volva B12R-Setcar jezdí po Tunisu i starší Volva, viz foto níže. Ačkoliv vypadají tyto autobusy hodně staře, byly vyrobeny v roce 2016. Starší z nich mají ještě původní žlutý nátěr. Vyrobeno jich bylo v roce 2016 celkem 250 ks ve standardní verzi a od roku 2012 celkem 100 ks v kloubové verzi, v provozu je cca třetina z nich. V Tunisu jezdily od roku 2012 i Mercedesy 0500MA-Icar, ty jsme ale v provozu již nezahlédli.
V malém množství potkáme v Tunisu MANy International 3000RE-Alphabus. Konkrétně tento (viz níže) z roku 2010 byl zachycen na příměstské lince Transtu z Ariany, kde je konečná lehkého metra. V provozu jsme potkali ovšem pouze tento jeden, je tak možné, že ve vozovém parku nejsou příliš zastoupeny.
Jak tomu bývá i u nás, i v Tunisu mají soukromého dopravce, který provozuje část linek. Jedná se o linky 4, 14, 31 a 42 z terminálu v Bab El Khadhra a provozuje je dopravce TUS (možná je linek více?) s modro-bílými autobusy. Všechny linky jsou vedeny severozapadně. Vozový park je starší než u městského dopravce a vozidla jsou vizualně v horším stavu. Potkáte tu především Temsy (od roku 2014), ale na lince 4 a 14 také stále staré MANy A89-Alphabus z let 2006-2009 vyráběné v Tunisku.
V Tunisu se nachází 2 velké stanoviště červeno-bílých dodávek louage, které fungují jako sdílené taxi. Více se dočtete v sekci o taxi.
Od tuniského přístavu do turisticky zajímavého Kartága i Sidi Boussaid a dále do La Marsa se dostane linkou 347. Doplňuje i linka 247 a 47, ty ale nejedou až do Tunisu. Jízdenky si můžete koupit pro 10 jízd, týdenní, měsíční i roční.
Z centra Tunisu (Place de la Republique) vyjíždí minimálně dvě autobusové linky dopravce TCV, které vás zavezou do předměstí Tunisu – La Marsa a El Agba. Potkáte na nich zájezdové autobusy.
V plánu je pořízení 300 nových autobusů. Termín dododání zatím není stanoven.
Více informací o veřejné dopravě v Tunisu najdete i na stránkách dopravce Transtu.
Vozový park TRANSTU:
- Siemens TW6000 – 136 ks, od 1984
- Alstom Citadis 302 – 56 ks, od 2007
- Renault Agora S (ev.č. 7000-7168) – cca 20 ks, od 2015, vyrobené od 1996?
- Irisbus Citelis 12M (ev.č. 7400-7527) – 128 ks, od 2023, vyrobení od 2008?
- Irisbus Citelis 18M (ev.č. 8000-8040) – 41 ks, od 2023, vyrobení od 2008?
- MAN International 3000RE-Alphabus (ev.č. 5500-5619)- cca 10 ks, vyrobené od 2010
- Volvo B12R old-Setcar (2360-2459) – cca 10 ks, vyrobené od 2012
- Volvo B7R old-Setcar (ev.č. 4100-4249) – cca 100 ks, vyrobené 2016
- Volvo B7R-Setcar (4250-4449) – 200 ks, vyrobené 2017-2019
- Volvo B12R-Setcar (6200-6264) – 60 ks, vyrobené 2017-2019
Vozový park TUS:
- MAN A89-Alphabus – cca 10 ks, vyrobené od 2006
- Temsa Prestij – cca 40 ks, vyrobené od 2014?
Sfax
Druhým největším městem Tuniska je Sfax se 340 000 obyvateli. Stejně jako v např. v Sousse, i zde dominují kloubová vozidla. Mezi ty nejnovější patří MANy A24-Alphabus v počtu 20 ks, které jezdí i u STS v Sousse a dodány byly mezi lety 2018 – 2019. Nástup probíhá zadními dveřmi s prodejem jízdenek ve vozidle u průvodčího.
Dalšími moderními autobusy ve městě jsou kloubové Mercedesy O500MA-Icar, kterych jezdí cca 41 ks (ev.č. 1201-1241). Stejné provozuje i STS v Sousse. Ve Sfaxu jsou sice linky očíslovány (1-30) a nalezneme tu i plánek sítě, avšak ne všechny autobusy jsou cedulí vybaveny. Naštěstí nejnovější vozidla stejně jako v Sousse již mají digitalní panely. Bohužel i nová vozidla jsou vysokopodlažní. Dodávány byly v letech 2010-2012 a 2023-2024. Další vozidla mají dorazit koncem roku 2024.
MHD je v provozu od 6 do 21 hodin, jízdní řády MHD a příměstských a dálkových autobusů nalezneme na Facebooku dopravce nebo na webu.
Jedny z nejstarších vozidel na MHD jsou kloubové MANy A90-Alphabus, které byly dodávané po objednávce koncem roku 2005 v dalších letech, podobně jako u STS v Sousse. Dodáno jich bylo cca 55 ks. V provozu jich je stále dost. Autobusy MHD ve Sfaxu mají typickou bílo-zelenou barvu.
Městskou dopravu ve Sfaxu provozuje Soretrans. V roce 2010 dorazily do Sfaxu také Volva B12-Setcar (stejné provozuje jak STS v Sousse, tak Transtu v Tunisu). V provozu by mělo být cca 35 ks. Během dne jich jezdilo cca 10 ks.
Nejstaršími vozidly na MHD ve Sfaxu jsou Renault Agory z Paříže (z RATP, výroba cca 1996-2001), které byly pořízeny v roce 2014, tedy letos slaví 10 leté výročí v Tunisku. Na stavu vozidel je to každopádně znát.
Celkem bylo pořízeno 98 krátkých a v roce 2016 také několik kloubových, ty už ale nejezdí. V provozu jich je stále spousta na rozdíl od Tunisu. Potkali jsme jich kolem 25 ks. Jedná se o jediné standardní autobusy na MHD ve Sfaxu. Zhruba třetinu všech spojů zajišťují ve Sfaxu francouzské Agory.
Autobusy ve Sfaxu odjíždějí ze 3 stanovišť uprostřed města kolem medíny – dvě se nachází nedaleko hradeb města na jižní a východní straně. Ta poslední se nachází na jihu u autobusové garáže. Tři linky do centra ani nezajíždějí.
Vozový park:
- Renault Agora S (ev.č. 8001-8098) – cca 30 ks, od 2014, vyrobené od 1996?
- MAN A90-Alphabus (ev.č. 1501-1555) – cca 55 ks, vyrobené od 2006?
- MAN International-Alphabus (ev.č. 1101-1130) – cca 5 ks, vyrobené od 2010?
- Volvo B12MA-Setcar old (ev.č. 1436-1470) – cca 35 ks, vyrobené od 2010
- Mercedes-Benz O500MA-Icar standardní (ev.č. 2401) – cca 1 ks
- Mercedes-Benz O500MA-Icar (e.v. 1201-1242) – cca 41 ks, vyrobené 2010-2012 (21 ks), 2023 (10 ks), 2024 (10 ks + 20 ks do konce roku 2024)
- MAN A21-Alphabus (ev.č. 1556-1575) – 20 ks, vyrobené 2018-2019
Sousse
Sousse je třetí největší město Tuniska se 310 000 obyvateli. Městskou dopravu zde provozuje STS, která rovněž provozuje dopravu v sousedních městech Monastir a Mahdia. Dohromady mají všechny tyto 3 města 500 000 obyvatel.
Na rozdíl od Tunisu, kde dominují Setcary s podvozky Volvo, v Sousse dominuje Alphabus s podvozky od MANu. Jedná se tak o druhého výrobce autobusů v Tunisku. Třetím je ICAR s podvozky od Mercedesu, které také jezdí v Sousse nebo Sfaxu. Nejvíce rozšířeným typem autobusu je MAN A24-Alpha bus, kterých po městě jezdí 70 ks. Jedná se o nejnovější kloubové a zároveň nízkopodlažní autobusy ve městě zařazované do provozu nejspíše od roku 2017.
Z autobusů standardní délky jsou nejnovější MANy RR8-Alpha bus. Po městě jich jezdí cca 45 ks. Na rozdíl od Tunisu zde funguje dobře odbavování cestujících. Cestující nastupují zadem, kde u dveří ve vozidle dostanou jízdenku a vystupují předem. Cena jízdenky je 1 dinár, tedy cca 7,5 Kč.
Většina linek je obsluhována kloubovými autobusy. Dalšími autobusy jsou vysokopodlažní Mercedesy O500MA-ICAR/STIA, které byly dodané od roku 2007 a ve vozovém parku by jich mělo být 47 ks (ev.č. 711-757). V provozu jsme jich potkali cca 10 ks, v Sousse a i Mahdie a to pouze v novějším provedení.
Mezi dvěmi turistickými lokalitami Sousse a Monastir vás opět dopraví autobusy STS Sahel. Zhruba každých 15-30 minut vyráží linka 52A a 52B mezi těmito městy, jízdné vás pak vyjde na 1,7 dinárů, tedy cca 13 Kč. O něco rychlejší je ale příměstský vlak ze Sousse přes Monastir do Mahdii. Ten jezdí cca od 6 do 21h po cca 30-60 minutách a trasu zvládne za 35 minut, autobus za 60 minut.
Mezi další zastupce MANů patří vysokopodlažní kloubové MANy A90-Alphabus cca z roku 2007. Dodáno jich bylo cca 42 ks (ev.č. 901-942), v provozu jsme potkali cca 10 ks. Alphabus vyrabí autobusy v Tunisku od roku 2003 (kloubové od 2004). Můžeme připomenout, že tyto autobusy dříve jezdívaly i v hlavním městě Tunisu, minimalně do roku 2019. Nyní už jen v krátké verzi u dopravce TUS. Na MHD v Sousse potkáte minimalně tyto linky – 3, 5, 6, 12-18, 13, 15, 17, 21, 22, 52, 61 a 75. MHD je v provozu cca od 5 do 23 hodin.
Všechny linky v Sousse začínají v centru na autobusovém nádraží, které je nedaleko vlakového.
V letech 2009 a 2012 bylo dodáno do Sousse 49 autobusů Volvo B12MA-Setcar (ev.č. 121-147, 178-199), tyto autobusy potkáme ještě v Tunisu.
V letech 2001-2003 přišlo celkem 66 autobusů Volvo B10MA-Setcar, které dosud jezdí pouze v Sousse (ev.č.151-177, 261-299).V provozu jsme potkali od každého typu zhruba 10 vozidel. Dříve jezdily například v Tunisu u Transtu, v Nabeulu u SRTG Nabeul, ve Sfaxu u SORETRAKU nebo v Bizerte u SRTB.
V Monastiru, kde MHD také provozuje STS, jsou linky očíslovány A a B (možná další?).
Renault Agory jezdily dříve také u STS v Sousse, Monastiru a Mahdie – celkem 28 ks od roku 2017. Dnes už je najdeme pouze odstavené v garážích. V provozu byly minimálně ještě v roce 2021.
STIA, dnes již pod názvem ICAR, vyráběla kromě autobusů na podvozku Mercedes i Irisbus. Jeden z těchto autobusů byl zachycen v Mahdie na regionalní lince – Irisbus Eurorider 27. Mahdia nemá svoji MHD, avšak dopravce STS tu provozuje několik regionálních linek do okolí, např. do El Jem, kde je velmi zachovalý amfiteátr. U linek využívající i turisty je i název cílové destinace latinkou. Autobusové nádraží v Mahdie už nefunguje a autobusy staví vedle. V provozu jsou tu opět nové kloubové MANy A24, nové standardní MANy RR8, Mercedesy O500MA-ICAR, Volva B12MA-Setcar i starší Volva B10MA-Setcar.
Regionální dopravu v Sousse a okolí provozuje několik dopravců. Setkáte se tu kromě s místním STS (modré nápisy) také se SNTRI (který provozuje většinu dálkové dopravy, zelené nápisy), tak také s místním SRTG Nabeul (červené nápisy) a místním SORETRAK Kairouan (oranžové nápisy).
Připomeňme si, že do Sousse byly dodány v 70. letech také československé Karosy ŠM11! Aktuálně nejstaršími autobusy v Sousse jsou 25-30 let stará vozidla Volvo B10MA-Setcar. Dodáno bylo v letech 1994-1999 celkem 60 ks, konkrétně v Sousse byl zahlídnut vůz 222, 235, 246 a 247. Dříve tyto autobusy jezdily hojně po celém Tunisku, například v Tunisu, Sfaxu, Gabes, Nabeulu, Gabes, Kairouanu nebo Médenine.
V provozu jsme potkali během jednoho dne maximálně 2 ks v Sousse během špičky pracovního dne, o víkendech nejezdí. Jeden z nich jel mimo město na sever do Kalaa Sghira, tj. nejednalo se o městskou linku. V Monastiru byl zahlídnut jeden vůz (ev.č. 260) a Mahdie (pouze 2 ks v garážích). Autobusy mají jako jediné staré bílo-modré barvy.
Drtivá většina spojů je zajišťována v Sousse kloubovými vozidly. Výjimkou je linka 52A do Monastiru, některé spoje linky 6 a 15 a regionální linky z Monastiru a Mahdie do okolí.
Vozový park:
- Volvo B10MA-Setcar old (ev.č. 201-260) – cca 10 ks, vyrobené 1994-1999
- Volvo B10MA-Setcar (ev.č.151-177, 261-299) – cca 15 ks, vyrobené 2001-2003
- MAN A90-Alphabus (ev.č. 901-941) – cca 15 ks, vyrobené od 2007
- Volva B12MA-Setvar old (ev.č. 121-147, 178-199) – cca 15 ks, vyrobené 2009-2012
- Mercedes-Benz O500MA-Icar (ev.č. 711-757) – cca 15 ks, vyrobené od 2010
- MAN A24-Alphabus (ev.č. 806-889), 84 ks, vyrobeny 2017-2019
- MAN RR8-Alphabus (ev.č. (951-999), 49 ks, vyrobeny 2017-2019
Kairouan
Dalším navštíveným městem je turisticky zajímavý Kairouan se 110 000 obyvateli. Dopravu zde provozuje dopravce SORETRAK opět s kloubovými autobusy MAN A24-Alphabus, Mercedes O500MA-Icar a Volvo B12MA-Setcar. Ze standardních autobusů tu můžete spatřit MANy RR8-Alphabus. V garážích bylo také jedno Iveco ER26-Stia.
Vozový park:
- Iveco ER26-Stia – cca 1 ks (v garážích)
- Volva B12MA-Setcar old – cca 5 ks
- Mercedes-Benz o500MA-Icar – cca 5 ks, vyrobené od 2012?
- MAN A24-Alphabus -5 ks, vyrobené 2017-2019
- MAN RR8-Alphabus – 8 ks, vyrobené 2017-2019
Gabes
Dalším navštíveným městem je Gabes, kde provozuje městskou dopravu Sotregames. Na MHD tu potkáte opět kloubová vozidla MAN A24-Alphabus na linkách 1, 2, 4, 5, 6, 7 a 10. Městská doprava je v provozu od 6 do 20 hodin. V provozu jsou u zdejšiho dopravce v menším počtu i MANy RR8-Alphabus. Jízdní řády naleznete zde. Dálkovým autobusem se z Gabes dostanete například do Sfaxu, Gafsy nebo Kasserine.
Kromě MANů tu potkáte opět vysokopodlažní Volva B12MA-Setcar. Gabes je 6. největším městem Tuniska a žije zde okolo 110 000 obyvatel. Jízdné stojí 0,5 dinárů.
Mezi lety 2001-2006 byly do Gabes dodány i Iveca ER26-STIA. Ve velkém se tyto autobusy vyskytovaly v Tunisku dříve, nyní už jen výjimečně. Jeden z nich byl zachcen nejspíše na příměstské lince v Gabes. Druhý pak na lince poblíž Oudhref a jeden před výjezdem v garážích. Po dokončení výroby těchto autobusů se zdejší výrobce STIA přejmenoval na Icar a začal vyrábět autobusy na podvozku Mercedesu.
I v Gabes byly v provozu dříve Renault Agory z RATP z Paříže v počtu 18 ks. Minimálně mezi lety 2017-2021. Dnes nerozebraně působí jen jediná Agora v garážích. Jezdily zde také 2 kloubové Agory.
Vozový park:
- Iveco ER26-Stia – cca 1 ks, vyrobené od 2000?
- Irisbus ER26-Stia – cca 1 ks, vyrobené od 2005?
- Volva B12MA-Setcar old – cca 31 ks, vyrobené 2015-2016?
- MAN A24-Alphabus – 22 ks, vyrobené 2016-2019 (22+ ks)
- MAN RR8-Alphabus – 5 ks, vyrobené 2016-2019 (5+ ks)
Bizerte
Bizerte má svoji MHD. Autobusem MHD se dostanete i do Manzil Bourguiby. Na MHD potkáte kloubové autobusy Mercedes-Benz O500MA-Icar, MANy A24-Alphabus a standardní autobusy MAN RR8-Alphabus. Všechny autobusy se posledních pár let v guvernorátech Tuniska vyrábí v bílé barvě.
Autobusovou dopravu zde provozuje SRTB na několika městských linkách.
Do Tuniska se z Francie jak je vidno dostaly i Citara. Zahlédli jsme je vyřazené v Bizerte v areálu dopravce po boku vyřazených Renault Agor.
Jízdní řády autobusů si můžete vyhledat na Facebookové stránce dopravce zde. Další informace naleznete i na webových stránkách (zda jsou ale aktuální je těžké říci).
Vozový park:
- MAN A24-Alphabus – 16 ks, vyrobené 2017-2019
- MAN RR8-Alphabus – 32 ks, vyrobené 2017-2019
- Mercedes-Benz o500MA-Icar – 13 ks, vyrobené 2022 (9 ks), 2024 (4 ks, dalších 5 ks dorazí ještě v roce 2024 + 9 ks standardních)
Kasserine
Dalším navštíveným městem je Kasserine se 110 000 obyvateli, kde kromě 2 krátkých Agor byla zastižena i jedna kloubová Agora! Standardní Agora byla zachycena na příměstské lince.
I v Kasserine jsme potkali jednoho zástupce Iveco ER26-Stia z počátku nového tisíciletí. V provozu byl na příměstské lince od autobusového nádraží.
Pod označením MHD by se dala nazvat v Kasserine jediná linka, která jezdí ve městě z východu na západ. V provozu je zhruba 2x do hodiny a obsluhována 2 kloubovými Mercedesy O500MA-Icar dodané v loňském roce.
Veřejnou dopravu v Kasserine provozuje SRTK. Kromě kloubových autobusů vysokopodlažních Mercedes O500MA-Icar, vysokopodlažních Volvo B12MA-Setcar a nízkopodlažních MAN A24-Alphabus zde potkáte i standardní autobusy MAN RR8-Aplhabus, jejich předchůdce MANy International 3000RE-Alphabus a nová Volva B7R-Setcar, které jsme dosud viděli pouze v Tunisu. Nechybí ani Iveco/Irisbusy ER26-Stia.
Dálkovým autobusem SRTK se do Kasserine dostane ze Sfaxu, Sousse, Monastiru, Mahdii, El Kefu nebo Nabeulu. Jízdní řády najdete na Facebooku nebo na webu.
Vozový park:
- Iveco AP160-Stia (2064, 2065) – cac 2 ks (v garážích)
- Renault Agora S (ev.č. 7001-7018) – cca 5 ks, vyrobené od 1996?
- Renault Agora L (ev.č. 7101) – cca 1 ks, vyrobené od 1996?
- Iveco ER26 (ev.č. 2071-2090) – cca 5 ks, vyrobené od 2000?
- Irisbus ER26 (ev.č. 2091-2108) – cca 5 ks, vyrobené od 2005?
- MAN International 3000RE-Alphabus (ev.č. 2109-2123) – cca 5 ks, vyrobené od 2010?
- Volva B7R-Setcar old (ev.č. 2124-2133)- cca 5 ks, vyrobené od 2010?
- Volvo B12MA-Setcar old (ev.č. 1028-1031) – cca 4 ks, vyrobené od 2010?
- MAN A24-Alphabus (ev.č. 1032-1034) – 3 ks, vyrobené 2017-2019
- MAN RR8-Alphabus (ev.č. 2134-2141) – 8 ks, vyrobené 2017-2019
- Mercedes-Benz o500MA-Icar (ev. č. 1018-1027, 1135-1139) – 5 ks, vyrobené 2010?, 2023
- Volvo B7R-Setcar (ev.č. 2142-2146) – 5 ks, vyrobené 2023
Nabeul
Dalším navštíveným městem je Nabeul s Hammamet. Dopravu zde provozuje SRTG Nabeul s nízkopodlažními kloubovými vozidly MAN A24-Alphabus a MAN A90-Alphabus. Ten jsme potkali v provozu jediný.
Na rozdíl od ostatních dopravců v Tunisu, jsou i příměstské linky číalovány a to třímístným číslem, stejně tak dálkové. Za MHD by se dala považovat linka 115, která jezdí od východu (Nabeul) na západ (Mnaret El Hammamet).
Nabeul a Hammamet spolu dohromady tvoří aglomeraci okolo 140 000 obyvatel. V provozu tu kromě kloubových autobusů potkáme i ty standardní. Mezi ně patří MANy RR8-Alphabus. V garážích můžeme vidět odstavené Renault Agory, Volva B10MA-Setcar, Mercedesy O500MA-Stia nebo už většinu odstavených MANů A90-Alphabus.
Jízdní řády najdeme na Facebooku dopravce nebo na webu.
Vozový park:
- Renault Agora S – cca 1 ks (v garážích), vyrobené od 1996?
- MAN A90-Alphabus – cca 1 ks, vyrobené od 2005?
- Mercedes-Benz o500MA-Stia – cca 1 ks (v garážích), vyrobené oe 2007?
- Volvo B12MA-Setcar old – cca 1 ks (v garážích), vyrobené od 2009?
- Mercedes-Benz o500MA-Icar – cca 15 ks, vyrobené od 2012?
- MAN A24-Alphabus – cca 20 ks, vyrobené 2017-2019
- MAN RR8-Alphabus – 20 ks, vyrobené 2017-2019 (18 ks), 2024 (2 ks, v říjnu 2024 dalších 10 ks)
Gafsa
Posuňme se od pobřeží. Dalším navštíveným městem je Gafsa se zhruba 100 000 obyvateli. Dopravu zde provozuje SRTG a opět se tu setkáte s nízkopodlažními kloubovými vozidly MAN A24-Alphabus a také vysokopodlažními Volvo B12MA-Setcar.
Po městě jezdí poměrně hodně vozidel, každopádně zda se jedná o MHD nebo příměstskou dopravu je těžké říci.
v Gafse jezdí dost standardních autobusů. Jedná se především o tyto MANy-RR8-Alphabus vyráběné v Tunisku v posledních letech.
A několik dalších autobusů z Gafsy. Můžeme si všimnout i vysokopodlažního Mercedesu-Icar (viz foto níže) ve standardní verzi jako prvního viděného. Dosud se jednalo pouze o kloubová vozidla Mercedes O500MA-Icar. Standardní Icary byly dodané postupně od roku 2022.
Jediný potkaný zástupce krátké verze Mercedesu-Icar
Každopadně drtivou většinu vozového parku tvoří MANy A24 a RR8 v počtu cca 50 ks.
Jízdní řády příměstských a dálkových linek v okolí Gafse najdete na Facebooku dopravce nebo na webu.
Vozový park:
- Volva B12MA-Setcar old (ev.č. 5111-5132) – 22 ks, vyrobené 2016?
- MAN A24-Alphabus (ev.č. 6049-6065) – cca 15 ks, vyrobené 2017-2019
- MAN RR8-Alphabus (ev.č. 6026-6039, 6066-6087) – 36 ks, vyrobené 2014-2015 (14 ks), 2017-2019 (22 ks)
- Mercedes-Benz-Icar standardní (ev.č. A2035-2055) – 12 ks, vyrobené 2022 (8 ks), 2023 (4 ks)
- Mercedes-Benz o500MA-Icar (ev.č. A2035-2055) – 9 ks, vyrobené 2022
Medenine
Dalším navštíveným městem je Medenine poblíž ostrova Džerba. MHD tu nenalezneme, po městě je tak nutné využít taxi. Dopravu zde zajišťuje SRT Medenine. Město má pouze 70 000 obyvatel, což na místní poměry znamená poměrně malé město.
Autobusy jsme potkali především v garážích, konkrétně Renault Agory, MANy RR8-Alphabus, MANy A24-Alphabus a jedno staré Volvo B10MA-Setcar.
Jízdní řády naleznete na Facebooku nebo na webu.
Vozový park:
- Volvo B10MA-Setcar – cca 1 ks (v garážích), vyrobené od 1994?
- Renault Agora S – cca 5 ks, vyrobené od 1996?
- MAN A90-Alphabus – cca 1 ks (v garážích), vyrobené od 2005?
- Volvo B12MA-Setcar old -cca 1 ks, vyrobené od 2010?
- MAN A24-Alphabus – 23 ks, vyrobené 2017-2019
- MAN RR8-Alphabus – 13 ks, vyrobené 2017-2019
- Volvo B7R-Setcar – 5 ks, vyrobené 2024
Béja
Posledním městem Tuniska, které má přes 100 000 obyvatel je Béja. Městskou dopravu ve městě nenalezneme. Jízdní řády příměstských a dálkových autobusů zdejšího dopravce SRT Béja najdeme na jejich Facebooku. V provozu tu potkáte opět MANy-A24-Alphabus, MANy International 3000RE-Alphabus a MANy RR8-Alphabus. Dříve měly zdejší autobusy zelený nátěr.
I v Béje jezdily dříve Renault Agory. Teď už je nalezneme jen odstavené na vrakovišti u garáží. Na vrakovišti nalezneme i původně ženevský autobus Mercedes-Benz O405GN, který byl dodán do Tuniska cca v roce 2012.
Vozový park:
- MAN International 3000RE-Alphabus – cca 2 ks, vyrobené od 2010?
- MAN A24-Alphabus – 15 ks, vyrobené 2016-2019 (15+ ks)
- MAN RR8-Alphabus – 40 ks, vyrobené 2016-2019 (20+ ks), 2021 (10 ks), 2022 (10 ks)
El Kef
Jízdní řády najdete na Facebooku SRT du Kef, který provozuje zdejší dopravu.
Vozový park:
- Renault Agora S – ? ks, vyrobené od 1996?, dodané v roce 2016
- MAN A24-Alphabus – 6 ks, vyrobené 2017-2019
- MAN RR8-Alphabus – 27 ks, vyrobené 2017-2019 (21 ks), vyrobené 2022 (6 ks)
Jendouba
Jízdní řády najdete na Faceoobku SRTJ nebo webu, který provozuje zdejší dopravu.
V Jendoubě můžeme stále zahlédnout jako v jediném městě v Tunisku Ikarusy 283, které byly vyráběny v letech 1997-2004.
Vozový park:
- Renault Agora S (ev.č. 5128-5134) – cca 7 ks, vyrobené od 1996?, dodané v roce 2016
- Renault Agora L (ev.č. 6042) – cca 1 ks, vyrobené od 1996? dodané v roce 2016
- Ikarus 283-Stia (ev.č. 6010-6026) – cca 5 ks, vyrobené od 1997?
- Iveco ER26-Stia (ev.č. 5055-5069) – cca 5 ks, vyrobené od 2000?
- Irisbus ER26-Stia (ev.č. 5070-5084, 5105-5114) – cca 5 ks, vyrobené od 2005?
- Mercedes-Benz O500MA-Stia – cca 1 ks
- Mercedes-Benz O500MA-Icar – cca 1 ks
- MAN International 3000RE-Alphabus (ev.č. 5085-5104) – cca 5 ks, vyrobené od 2010?
- Otokar Navigo (ev.č. 2041-2047) – cca 7 ks
- MAN A24-Alphabus (ev.č. 6041, 6045, 6046) – 3 ks, vyrobené 2018
- MAN RR8-Alphabus (ev.č. 5115-5127, 5135-5143) – 9 ks, vyrobené 2018
Zajímavé stránky:
Fotogalerie:
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 27. 8. 2024
Země navštívena: červen 2024