Brno

Moravská metropole Brno, druhé největší město ČR má zajímavý a propracovaný systém městské dopravy. Na linkách městské dopravy se setkáme s autobusy, trolejbusy, tramvajemi a vlaky. Po přehradě jezdí i linka lodní.

obousměrná tramvaj KT8D5 v Líšni (foto: JAH)

Základní informace:

Brno je rozděleno do dvou tarifních zón (100 a 101), což pro cesty pouze po městě bezpředmětné (stejně jako rozdělení Prahy do tří pásem). Lze si zakoupit jízdenky ve variantách 15 minut (20 Kč), 60 minut (25 kč), 90 minut (27 Kč, příp. u řidiče za 35 Kč) a 24 hodin (90 Kč; v nepracovní dny lze použít až pro 2 osoby starší 15 let a pro 3 osoby mladší 15 let). Z dlouhodobých pak na 5, 14 a 30 dní. Samozřejmě pak na čtvrtletí a rok.

Celý Jihomoravský kraj, včetně Brna, je integrován v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Pro cesty za hranice města tak lze využít vícezónové jízdenky, podobně jako v Praze.

tramvaj na lince 1 v zastávce Malinovského nám. (foto: JAH)

Jízdenky lze zakoupit v prodejních automatech. Ve vybraných lze platit kartou.

Tramvaje

Tramvaje tvoří páteř městské dopravy v Brně. Jsou očíslovány 1-12. Největšími uzly jsou Hlavní nádraží, Česká a Mendelovo nám. Zajímavostí je, že konečná zastávka Líšeň,Mifkova je jedinou trvale používanou úvraťovou konečnou v republice – na linku 8 jsou proto vypravovány pouze obousměrné vozy typu KT8D5.

tramvaj na lince 2 projíždí uzlem Hlavní nádraží (foto: JAH)

Nejvytíženějšími linkami jsou linky 1 (Řečkovice – Moravské nám. – Hlavní nádraží – Pisárky – ZOO – Bystrc,Ečerova) a 12 (Komárov – Hlavní nádraží – Česká – Technologický park). Další zajímavostí je linka 2, která vybranými spoji zajíždí do Modřic, jedná se tedy o částečně příměstskou linku.

souprava dvou- a jednočlánkového Varia na lince 1 u zastávky Nové Sady (foto: JAH)

Tramvaje jsou vypravovány z vozoven Medlánky a Pisárky. Setkat se zde můžeme s vozy T3 (různých modifikací), T6A5, K2, KT8D5 (různých modifikací), Vario, Škoda 13T a Anitra.

Trolejbusy

Trolejbusové linky jsou označeny čísly 25-39. Páteř tvoří svazek linek 25 a 26, které jezdí z Novolíšeňské na východě města přes Komenského nám., Mendelovo nám. a Výstaviště na Kamenný Vrch, resp. Osovou na západě. Z Mendelova náměstí je doplňuje linka 37, která jede přes Kohoutovice na Jírovcovu, vybrané spoje pak na Osovou.

trolejbus SoR 31Tr na lince 37 v nástupní zastávce Mendelovo nám. (foto: JAH)

V severní části města jezdí linka 30, a to mezi královopolským nádražím, Slovanským náměstím, ZOO a zastávkou Černého v Bystrci. Centrum města (zast. Česká) obsluhují linky 32 (do Králova Pole,Srbské), 34 (do Žabovřesk,Vychodilovy) a 36 (na Sídliště Komín). Od hlavního nádraží pak odjíždí linky 31 (směr Šlapanice) a příměstská linka 33 (směr Slatina).

trolejbus Škoda 21Tr v zastávce Hlavní nádraží (foto: JAH)

Dále pak jezdí linky 27 (Stará osada – Pálavské nám.; pouze v pracovní dny), 35 (Barvičova – Mendelovo nám.), 38 (Preslova – Komenského nám.) a 39 (Barvičova – Komenského nám.).

Škoda 22Tr v zastávce Nemocnice Bohunice (foto: JAH)

Trolejbusy jsou vypravovány z vozoven Husovice, Komín a Slatina. Setkat se zde můžeme především s vozy Škoda 14Tr, 21Tr a 31Tr. V menší míře pak 15TrM, 22Tr a 25Tr.

Autobusy:

Autobusové linky nesou čísla 40-85. Tyto linky jsou doplněny expresními linkami E50, E56, E75 a E76, dále pak školními linkami š85-š88. Jezdí především po širším centru a okraji města, některé linky zajíždí i za hranice města. Tvoří doplněk páteřní kolejové dopravy (tramvají a vlaků).

nízkopodlažní Solaris Urbino 18 na Mendelově náměstí (foto: JAH)

Autobusy jsou vypravovány z vozoven Medlánky a Slatina. Můžeme se zde setkat s vozy Irisbus Citelis 12M (CNG) a 18M, Iveco Urbanway CNG v délkových variantách 12 a 18M, Solaris Urbino 18 a vozy SoR NBG12. V menší míře pak s Karosami B931E a B961(E). Na minibusové linky jsou nasazovány vozy Iveco Stratos LF38D.

Vlaky

Stejně jako v Praze, jsou v Brně součástí MHD i vlaky. Nesou čísla S2 (Křenovice – Brno – Blansko – Letovice – Březová nad Svitavou), S3 (Břeclav – Vranovice – Brno – Kuřim – Níhov), S4 (Brno – Střelice – Náměšť nad Oslavou), S41 (Brno – Střelice – Moravské Bránice – Oslavany) a S6 (Brno – Slavkov u Brna – Veselí nad Moravou). Nejvýznamějšími stanicemi v Brně jsou: hlavní nádraží, Královo pole, Slatina a Židenice.

Noční doprava

Brno je mimojiné známo svým propracovaným systémem noční dopravy. Linky jsou označeny N89-N99. Mezi 23:00 a 5:00 se každou hodinu (v nepracovních dnech častěji) konají hromadné rozjezdy nočních linek, které na sebe vzájemně čekají a umožňují přestup. Tyto přestupní vazby jsou poté i na některých zastávkách na okraji tak, aby se dalo uskutečnit pokud možno co největší množství spojení.

Autor: Jakub Havlíček
Zveřejněno: 6. 1. 2018

13 reakcí na Brno

  1. Jakub Martinský říká:

    Na 3. fotce od konce se jedná o autobusy typu B731, nikoliv B732 jak je zde chybně uvedeno.

  2. Martin říká:

    Máte v textu pár faktických chyb – tramvajové vozovny jsou jen Medlánky a Pisárky, autobusové jsou Medlánky a Slatina a trolejbusy mají vozovny Komín, Husovice a Slatina.
    Dále bych prodil opravit sdělení o kusých kolejí na konečné linky 8 Mifkova.
    A ještě doplnění k autobusům: některé spoje městských autobusových linek zajišťují autobusy regionálních dopravců (ČSAD Tišnov, BusLine, BORS Břeclav atd.), naopak DPMB zajišťuje provoz na některých regionálních linkách v blízkosti Brna (210, 302, 303, 403).

  3. Tonda Pacík říká:

    od 27 června jezdí i linka 63

  4. Tonda Pacík říká:

    Je tu chyba zastávkových sloupku autobusů

  5. Jaroslava K. říká:

    Jezdím tramvají č. 4. Asi je to jediná linka, na které jsou pouze vozy se schody. Dostat se do takového vozu, nebo vystoupit z něj, např. na Masarykové ul. je pro seniory obrovský problém.
    Jiráskova čtvrť je oblastí, kde je hodně starých lidí. Ulehčili byste nám život nasazením vozů s plošinou.

  6. Zdeněk Hudík říká:

    Na lince 8 nepotkáme ani jeden z typů KT8D5, kT8D5.N a KT8D5.N2, kdyžtak KT8D5R.N2 a velmi vzácně KT8D5N… a dále snad ani nemám sílu 😀

  7. Mike říká:

    Pro túúúúristy pěkně napsané, není třeba jít upa do hloubky, jen bych si dovolil poprosit o opravu v textu o trolejbusech, linka 33 jezdí od hlavního nádraží na Slatinu, sídliště, linka 31 je pak „příměstská“ do Šlapanic.
    Jen tak pro zajímavost, na lince 31 a tram-lince 2, které jsou příměstské, nenajdeme kasový odbavovací systém, neboť se jedná o drážní vozy, které tímto být vybaveny nemusí, tudíž při nákupu jízdenky u řidiče je počítáno s přirážkou za Dopňkový prodej, tudíž 15min (dospělý 2 zony) / 45min (dětský 10-15let 3 zony) – 25,- nebo za 35,- dospělý 90 min na 3zony

  8. Adam říká:

    jen bych chtěl upozornit že to není MENDELOVO ale MENDLOVO náměstí

  9. Pokorný říká:

    Dobrý den
    Vozy na lince 12 jsou ve strašném stavu. Projíždí jednou z nejstarších částí Židenic. Dochází k poškození statiky domů. Nemohl by se někdo zamyslet?
    Děkuji
    Pokorný

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *