Karlovy Vary se nachází na severozápadě České republiky a částečně zasahují do chráněné krajinné oblasti Slavkovský les.
pohled na Karlovy Vary od rozhledny Diana (foto: MCH)
V Karlových Varech se potkává 5 železničních tratí – od Nejdku, Chodova (resp. Sokolova), Bečova nad Teplou, Hroznětína a Ostrova (Ústní nad Labem).
Karlovy Vary jsou lázeňské město. Lázně najdeme na východě tohoto západočeského města a lákají cca 90 % turistů, kteří ho navštěvují. K lázním se lze dostat z centra podél řeky Teplé nebo po silnici autobusem linky 2 z centra. Nejznámější je tu Vřídelní kolonáda, dále také Mlýnská či Tržní.
hlavní železniční nádraží v Karlových Varech (foto: MCH)
Na Kostelním náměstí nedaleko Vřídla naleznete také kostel sv. Máří Magdalény. Kromě již zmíněných lázní se na kopce, které jsou kolem lázní, můžete dostat 2 lanovkami. Jedna vede od Mírového náměstí na rozhlednu Diana (lanovka Diana) a druhá od Divadelního náměstí k hotelu Imperial (lanovka nese stejné jméno). Druhá jmenovaná se vyznačuje tím, že vede pod povrchem.
Dále podél toku Teplé ještě spatříte kostel sv. Petra a Pavla a poté už míříte podél řeky a lesa do Březové. Nedaleko od zastávky Panorama, kam pokud přijdete, určitě odvodíte název zastávky, se nachází také východiště po žluté na Goethovu vyhlídku.
podzemní lanovka Imperial (foto: MCH)
Pokud se odpoutáme od lázní a posuneme se na východ Karlových Varů, nalezneme tu místní čtvrť Dalovice. Ty jsou pestré památkami, ač dosti malými. K vidění je tu nový a starý zámek Dalovice, místní starověké tržiště a kostel Panny Marie Utěšitelky.
Na opačné straně v Doubí je nalezneme také zámek – Doubí. Zde začíná i naučná stezka Doubí-Svatošské skály kolem archeologické rezervace Tašovice, hradiště Starý Loket či dominantních Svatošských skal, které jsou asi 500 m vzdálené od rozcestí U Svatošských skal a jsou prohlášeny národní památkovou rezervací.
Z Doubí či od rozhledny Diana se můžete vydat po modré k rozhledně Aberg a od rozcestí sv. Linhart také po NS Příroda spojuje – sv. Linhart ke zřícenině kostela sv. Linharta či dále po rozsáhlé chráněné krajinné oblasti Slavkovský les.
V centrální části města se vedle autobusového a železničního nádraží nachází směrem na východ hned tři kostely – zejména kostel Povýšení s. Kříže a kostel sv. Urbana. Poslední světová strana, která nebyla zmíněna je sever. Na severu spadá ke Karlovým Varům obec Sedlec se zámkem a kostelem sv. Anny.
Městská doprava je zajištěna na 19 denních linkách označených čísly 1 – 23 a 2 nočních linkách s čísly 51 a 52.
První linkou je linka 1, která jede od Globusu do Tašovic, dále do Doubí a do centra k tržnici kolem sklářského muzea Moser. Od Tržnice se vydává spodem polookužně k lázním a vrací se zpět ke Globusu.
Linka č. 2 začíná u OC Varyáda a pokračuje na jih a následně na východ do Moskevské ulice a kolem dolního nádraží na Tržnici. Od Tržnice stoupá vzhůru Bezručovou ulicí nad lázně a serpentinami opět sestupuje dolu k lázním na Divadelní náměstí, nedaleko lanovek Diana a Imperial.
linka 3 čekajíc na konečné Stará Role na své další pokračování v jízdě (foto: JP)
Třetí linka označená 3 jede ze Starých Rolí po hlavní ulici Závodu míru a Západní ulicí kolem dolního nádraží k Tržnici a odtud ke kruhovému objezdu, nahoru k nemocnici a Lidickou ulicí vedle židovského hřbitova do Drahotic.
Linka 4 se dá považovat za pravou turistickou linku. Začíná v zastávce Křižíkova, hned pod rozhlednou Diana a turisté odtud mohou jít po zelené na rozhlednu Aberg. Od Křižíkovy pokračuje kolem pravoslavného kostela sv. Petra a Pavla ulicí Krále Jiřího na Tržnici a odtud se vrací opět zpět na jih k lázním jako linka 1.
v Karlových Varech najdeme i Iveco Stratos provozovaný na lince 9 (foto: MCH)
Páta linka propojuje Sedlec s centrem Karlových Varů. Od Sedleckého zámku směřuje na jih Sedleckou ulicí k hornímu nádraží. Poté zajíždí k tržnici a od ní podél Ohře do Dalovic k novému a starému zámku. Některé spoje pokračují dále do Bohatic.
V pořadí 6. linka začíná v Doubí. Za zámkem odbočuje před řekou vpravo a podél ní projíždí Plzeňskou a Západní ulicí kolem dolního nádraží na tržnici. Dále jede severním směrem sídlištěm Drahovice ke Staré Kysibelské, kde končí společně s linkou 3, která sem jezdí od jihu.
linka 2 v zastávce Na Vyhlídce (foto: JP)
Linka 7 spojuje Karlovy Vary s Březovou. Od Tržnice jede stejně jako linka 2 až k zastávce Richmond a od ní odbočuje vlevo a podél toku Teplé do Březové, k vodní nádrži. Kromě nádrže můžete navštívit třeba kostel zasvěcený sv. Marie.
Karlovy Vary mají také své letiště, kam zajíždí i místní městská linka č. 8 od Tržnice. Stejně jako linky 2 a 7 jede nahoru k nemocnici a s vyhlídkami na lázně až k zastávce Na Vyhlídce a ještě výš stoupá do Hůrek a Olšových Vrat. Poté odbočuje vpravo z hlavní a objíždí vlevo letiště, než se dostává k letištnímu areálu ve tvaru vzducholodě.
některé spoje „osmičky“ jezdí až k letišti (foto: MCH)
Devátá linka jede do Čankova. Začíná na Tržnici, projíždí Sokolovskou ulicí kolem nám. 17. listopadu do Počernické ulice. Nakonci ní odbočuje vpravo do Starých Rolí a u kostela nanebevzetí sv. Páně odbočuje vpravo do Rosnic a Čankova.
Druhou polookružní linkou je linka 12, která částečně zasahuje do Rybáří. Začíná na Tržnici a Sokolovskou uliucí pokračuje do sídliště, které obsluhuje.
Třináctá linka začíná na horním konci podzemní lanovky Imperial. Odtud jede k zastávce Libušina, po trase linky 2 na Tržnici a dále na sídliště Staré Role a vybranými spoji do Letné.
lanovka Imperial spolu s linkou 13 (foto: MCH)
Kromě základních linek najdeme i některé další – linka 16 spojující Tašovice s OC Varyáda (jediná linka, která nejede k Tržnici), linka 17 do Dalovic a Bohatic, linka 18 k Dolnímu nádraží a garážím MHD, linka 19 do Otovic, „hřbitovní“ linka 21 spojující Tržnici s Krematoriem a hřbitovem Drahovice, linka 22 do Hor a linka 23 do Lokte.
k zastávce Pivovar právě vystoupal vůz linky 15 (foto: MCH)
Noční doprava je zajišťována na dvou linkách – lince 51 a 52.
Intervaly linek jsou pravidelné, v pracovních dnech kolem 20 – 60 minut ve špičce, mimo ní kolem hodiny a o víkendu v rozmezí od 20 minut po 2 hodiny. Dopravu na všech linkách zajišťuje DP Karlovy Vary.
jízdní řádek linek MHD (foto: MCH)
Centrálním přestupním bodem je Tržnice, kde se setkávají kromě linky 16 všechny městské linky a plno jich tu i začíná. Mimo linek MHD tu zastavují i spoje dopravce Student Agency na trase Praha – Karlovy Vary – Cheb. Většina regionálních autobusů ale končí na Dolním nádraží ve terminálu.
Na linkách se můžete setkat s autobusy značky Karosa, Irisbus a Iveco. O víkendu provozuje dopravce pouze nízkopodlažní vozidla.
Zastávky jsou městského typu. Jízdní řády kryté plastovou folií. Seznam zastávek se u JŘ nachází napravo, vedle kolonka pro pracovní den, za ní pak pro sobotu a poslední pro neděli.
zastávkový sloupek Na Vyhlídce (foto: JP)
Nástup do vozu je umožněn v pracovní dny od 4 do 19 hodin všemi dveřmi, v ostatním období pouze dveřmi předními.
Jízdné existuje v několika variantách. Jednotlivá nepřestupní jízdenka stojí 18 Kč, přestupní 25 Kč, celodenní 80 Kč a týdenní 220 Kč. Roční jízdenka vyjde na 3200 Kč.
Garáže DP Karlovy Vary se nachází na severovýchodě Drahovic.
autobusy DP Karlovy Vary se vyznačují jednou zvláštností – číslo linky mají i z boku a zezadu (foto: JP)
Historie:
Před I. světovou válkou se v Karlových Varech uvažovalo o tramvaji, která by vedla dnešní Vřídelní ulici. Bohužel se tak kvůli válce nestalo. Po válce se již s tramvajemi nepočítalo a veřejnou dopravu tu začal provozovat František Fousek na několika pravidelných autobusových linkách. Takto systém vydržel až do II. světové války a po ní došlo v roce 1947 ke znárodnění všech linek pod ČSAD. To čekalo i autobusovou dopravu v Karlových Varech do roku 1954, než vznikl DP města Karlovy Vary.
Karlovy Vary-Dolní nádraží (foto: MCH)
Od roku 1959 jsou v provozu dnešní 2 lanové dráhy Diana a Imperial, od roku 1971 vznikla ve Varšavské ulici centrální autobusová zastávky Tržnice a v roce 1974 došlo k otevření garáží v Dolních Drahovicích, které slouží dodnes. Nečekaně ale došlo v roce 1975 k opětovnému znárodnění DP Karlovy Vary pod ČSAD. Bez větších úprav zůstala veřejná doprava pod ČSAD až do 90. let, přičemž málem došlo kvůli špatnému technickému stavu ke zrušení karlovarských lanovek. V roce 1993 vzniká opět dopravní podnik (ČSAD MHD Karlovy Vary), který se od roku 2001 jmenuje DP Karlovy Vary. Kromě toho došlo v roce 1997 k zavedení prvních příměstských linek – do Ostrova, Jáchymova a Božího Daru.
lanovka Diana (foto: MCH)
Mapa sítě:
Fotogalerie:
Je nám líto, nic nenalezeno.
Zveřejněno: 26. 4. 2015 Autor: Martin Chour
…kromě základních linek najdeme i některé další – linka 15… to je páteřní linka 😀
A co tak seznam autobusovych nástupišť na dolnaku ?
Sem tam nejen jedu a lítat po dolním nádraží a hledat z jakého čísla co jede….
Cedule je zarostlá v křoví .
Zítra jedu se zámímy do Chodova, okr Sokolov a chceme si dát sraz tam… Z jakého čísla ? Někde …..