Pražská autobusová linka 116
V provozu: celotýdně
Typ autobusu: midibus
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 2 (Dejvická, Nebušice)
Přestup na metro: A
Doba jízdy: 22 min
Délka linky: 10 km
Zastávky:
DEJVICKÁ (A) – Čínská (×) – Nádraží Podbaba – Hydrologický ústav (×) – V Podbabě (×) – Břetislavka (×) – Žežulka (×) – Šatovka (×) – Dolní Šárka (×) – Na Mlýnku – Kalinův mlýn (×) – Kuliška (×) – Korek (×) – Jenerálka (×) – Nad Habrovkou (×) – Průhonský háj (×) –Na Parcelách (×) – Škola Nebušice – K Noskovně – NEBUŠICE
Historie:
Poprvé se cestující mohli setkat s linkou 116 (linka K – do 31. prosince 1951) v roce 1951, kdy jezdila ve Strašnicích, avšak již v roce 1952 byla zrušena a zároveň obnovena, ale ve zcela jiné čtvrti Prahy.
linka 116 v Podbabě směřující na Dejvickou (foto: MCH)
K 3. listopadu 1952 vyjíždí námi zmiňovaná linka 116 v trase Jugoslávských partyzánů (dnes Dejvická) – Nádraží Podbaba – Na Mlýnku – Restaurace Šárka (dnes Jenerálka). K restauraci Šárka se jezdila jen dle potřeby, což v dnešní doby už možné není. V této trase dosud nahradila vedenou linku dopravce Emila Hladíka. Přesně o rok po zavedení, byla k 9. listopadu 1953 zkrácena do zastávky Na Mlýnku. Provoz linky byl stanoven pouze na všední dny, což se změnilo až v roce 1965, kdy začala jezdit celotýdenně.
linka 116 v letech 1953 – 1971 (schéma: archiv DP)
K další změně došlo, jako na většině dalších linek, v roce 1971, kdy byla k 24. listopadu zkrácena k Hotelu International (dnes Čínská), kde navazovala na tramvaj a dále pokračovala přes Na Mlýnku až na Jenerálku. O 3 roky později pak byla od Jenerálky vedena po Horoměřické ulici na Bořislavku. Se zavedením nové linky metra A v trase Dejvická – Náměstí Míru (12. srpna 1978), byla k 13. srpnu 1978 prodloužena k metru A na Dejvickou, tehdy ještě pojmenovanou po Leninovi, Leninova.
Poslední změna nastala až od 28 let později, od 2. ledna 2006, kdy byla prodloužena do Nebušic, a tak se její trasa dodnes ustálila na: Dejvická – Na Mlýnku – Jenerálka – Průhonský háj – Škola Nebušice – Nebušice. Důvodem vedení linky až do Nebušic, byla neshoda s majitelem obratiště Bořislavka o odstavování autobusů. Od 6. března 2011 se stala z linky 116 midibusová linka.
linka 116 na Dejvické při výluce v roce 2014 a 2015, kdy je zkrácena k zastávce Na Mlýnku (foto: LN)
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Vozový jízdní řád (1. 1. 2014)
pozn. Přidávány jsou jen ty JŘ u kterých je oproti původní změna. (JŘ z let 2012 a víc)
Zajímavá místa na trase:
- Dejvická – Národní technická knihovna
- Podbaba – zřícenina Baba – přírodní památka Baba
- V Podbabě – přírodní park Šárka-Lysolaje – přírodní památka Podbabské skály
- Šatovka – východiště po červené ke zřícenině letohrádku Na Babě a přírodním parkem Šárka-Lysolaje – východiště po modré do Lysolají a k naučné stezce Housle
- Kalinův mlýn – přírodní památka Nad Mlýnem
- Kuliška – přírodní památka Zlatnice
- Jenerálka – zámek Jenerálka – kostel sv. Jana z Trníčku – přírodní památka Jenerálka – východiště po červené (Hradiště Dolní Liboc, skalnaté údolí Divoké Šárky, PP Šárka-Lysolaje, PR Divoká Šárka)
- Na Parcelách – přírodní památka Vizerka
- K Noskovně – kostel sv. Cyrila a Metoděje – východiště po červené (hradiště Dolní Liboc, skalnaté údolí Divoké Šárky, PP Šárka-Lysolaje, zřícenině letohrádku Na Babě)
Fotografie z linky:
linka 116 na Dejvické (foto: LN)
Zveřejněno: 23. 9. 2012 Aktualizováno: 6. 2. 2015 Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, vetinari.wz.cz, schémata DPP Autor: Martin Chour
Kdy 116 znovu pojede v celé trase až do Nebušic? Se zahájením nového jízdního řádu 6.4.2015, tak jak uvádíte v plánku časopise Šestka? Prosím o rychlou odpověď, je to za chvíli. jk
Přibližně od července 2015. (MCH)
Na lince 116, v 7.15 z Dejvické, jezdí malý autobus, vždy je přeplněný do stanice Kuliška a velmi zaplněný do Nebušic (školy). Na stejné trase jezdí velký autobus v 8.05, proč nejezdí, když je to třeba v 7.15? Děkuji jk