Linka 140

Pražská autobusová linka 140

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: kloubový

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Palmovka, Čakovice, Miškovice)

Přestup na metro: B, C

Doba jízdy: 26/24 min

Délka linky: 11/10 km

Zastávky:

PALMOVKA (B) – Kundratka (×) – Kelerka (×) – Prosecká (×) – Prosek (C) – Nový Prosek (×) – Letňanská – Letňany (C) – Výstaviště Letňany (×) – Dobratická – Tupolevova – Fryčovická – Trutnovská (×) – Obchodní centrum Čakovice – Za Avií (×) – Cukrovar Čakovice (×) – Nádraží Čakovice (V) (×) – Ke Stadionu – Oderská (×) – Čakovice (T) –  ČAKOVICE  – Radonická (x) – MIŠKOVICE

Historie:

V tomto článku se budeme zabývat historií linky propojující Čakovice s metrem B. Předchůdkyně dnešní linky 140 byly dvě: již v roce 1972 jezdí z Palmovky do Čakovic linka číslo 141. Trasu má téměř totožnou jako dnešní 140 s rozdílem, že nejela po dnešní Tupolevově ulici, která tehdy ještě nestála, nýbrž skrze areál Avie. Společně s linkou 158 vyjíždí v 70. letech z Českomoravské i linka 159, která nezajíždí až do Miškovic, ale končí v Čakovicích, a nejede přes areál Avie, ale jedná se o první linku v Tupolevově ulici.

V listopadu 1993 vyjíždí linka s číslem 140 z Palmovky, ale ne směrem na Čakovice, nýbrž přesně na opačnou stranu. V trase Palmovka – Skloněná – Ohrada – Olšanské náměstí – Jiřího z Poděbrad vydržela 4 roky, protože v únoru 1998 je zrušena.

3446 - linka 140 Prosek DPP Karosa B 741 6156

linka 140 s vozem B 741 v posledních týdnech provozu těchto vozů (foto: MCH)

Ke znovuobnovení a v trase, ve které ji známe dnes, dochází 30. září 2001 v trase Českomoravská – Vysočanská – Prosek – Letňanská – Tupolevova – Červený Mlýn (dnes Obchodní centrum Čakovice) – Nádraží Čakovice – U Pošty (dnes Čakovický zámek) – Čakovice. Právě nově vzniklá „stočtyřicítka“ nahradila linku 159 (Českomoravská – Prosek – Tupolevova – Ke Stadionu – Čakovice) a upravila trasu linky 195 (Jesenická – Skalka – Sídliště Malešice – Spojovací – Harfa – Prosek – Tupolevova – Nádraží Čakovice – Ke Stadionu – Čakovice; prodloužena z Avie Letňany). Provoz byl jako u linky 159 pouze v odpolední špičce pracovních dnů.

3445-linka-140-Vysočanská-DPP-Karosa-B-741-6156.JPG140 přijíždí k zastávce Vysočanská (foto: MCH)

K 30. srpnu 2003 byla převedena na Palmovku, kde zůstala dodnes. Kromě změny jedné z cílových zastávek doznala reorganizace trasy i v Čakovicích. Nově vedla od Nádraží Čakovice přes dolní Čakovice, tedy přes zastávky Ke Stadionu a Náměstí Jiřího Berana a opět dále do Čakovic. Zaveden byl celotýdenní provoz a nasazeny kloubové vozy.

S otevřením nového úseku metra C do Letňan 9. května 2008 byla převedena do terminálu Letňany, kde bylo a je možné přestoupit na metro a navazující autobusy. Od stejného data je mezi zastávkami Ke Stadionu a Čakovice je vedena přes zastávku Oderská. Od května 2014 do května 2015 byla také kvůli dlouhodobé výluce v Prosecké ulici vedena na Českomoravskou.

Při reorganizaci provozu na pravém břehu Vltavy dochází 15. října 2015 k odklonu linky 158 do Třeboradic, proto je linka 140 prodloužena každým druhým spojem z Čakovic do Miškovic. Kvůli této změně Miškovice získají rychlejší spojení na metro C.

linka 140 SOR NB 18 Prosek

na Prosek ve směru od Letňan přijíždí jeden z víkendových spojů linky 140 (foto: MCH)

Linka 140 nebyla vždy spjata s autobusy standardní délky. Mezi lety 1982 až 1987 byly na linku nasazovány kloubové Ikarusy a od roku 2003 jsou vypravovány kloubové Citybusy a SORy. Autobusy na linku 140 téměř vždy vypravoval DPP. Jen na pár výjimek se na lince objevily autobusy ČSAD a během roku 1992 byly k vidění autobusy soukromého dopravce FEDOS.

Mapa:

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
a)
6
15
7/8
12-20
15
15
15-20
20
15
15-20
b)
12
15/30
15
24-40
30
30
15-40
20/40
30
15-40
a) Palmovka – Čakovice b) Čakovice – Miškovice

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Vozové jízdní řády

Zajímavá místa na trase:

  • Palmovka – Nová synagoga Libeň
  • Kelerka – bobová dráha
  • Prosek – kostel sv. Václava

    463 - Prosek - kostel svVáclavakostel sv. Václava (foto: OK)

  • Obchodní centrum Čakovice – obchodní centrum Čakovice
  • Cukrovar Čakovice – zámek Čakovice

    zámek Čakovice (foto: OK)

  • Miškovice – vrch Zabitý kopec (9. protiletadlový raketový oddíl Miškovice)

Foto z linky:

Video z linky:

 

Zveřejněno: 18. 2. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 7. 2. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály

8 reakcí na Linka 140

  1. Václav Freja říká:

    Proč stále není v provozu stanice Palmovka?

  2. Tonas20 říká:

    Otevření Linky a do Letňan? Spíš linky C ne.
    díky za opravu

  3. Aneta539 říká:

    Proč se dělají na sjezdu z rychlostní silnice pod železničním mostem takové kolony? Opravuje se něco, nebo to byla jen shoda náhod?

  4. Roman říká:

    DObry den kde najdu jizdni rad linky 140

  5. Jan Pondělíček říká:

    Zastávka U Kříže je dnes Kundratka a zastávky Prosecká a Nový Prosek jsou na zanemní a navíc od 29. dubna došlo k přejmenování zastávky Nádraží Čakovice na Za Avií a zastávka Nádraží Čakovice pro linku 140 se nachází v ulici Ke Stadionut a já prosím, aby se to opravilo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *