Pražská autobusová linka 140
V provozu: celotýdenně
Charakter trasy: klasická
Typ autobusu: kloubový
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Palmovka, Čakovice, Miškovice)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 26/24 min
Délka linky: 11/10 km
Zastávky:
PALMOVKA (B) – Kundratka (×) – Kelerka (×) – Prosecká (×) – Prosek (C) – Nový Prosek (×) – Letňanská – Letňany (C) – Výstaviště Letňany (×) – Dobratická – Tupolevova – Fryčovická – Trutnovská (×) – Obchodní centrum Čakovice – Za Avií (×) – Cukrovar Čakovice (×) – Nádraží Čakovice (V) (×) – Ke Stadionu – Oderská (×) – Čakovice (T) – ČAKOVICE – Radonická (x) – MIŠKOVICE
Historie:
V tomto článku se budeme zabývat historií linky propojující Čakovice s metrem B. Předchůdkyně dnešní linky 140 byly dvě: již v roce 1972 jezdí z Palmovky do Čakovic linka číslo 141. Trasu má téměř totožnou jako dnešní 140 s rozdílem, že nejela po dnešní Tupolevově ulici, která tehdy ještě nestála, nýbrž skrze areál Avie. Společně s linkou 158 vyjíždí v 70. letech z Českomoravské i linka 159, která nezajíždí až do Miškovic, ale končí v Čakovicích, a nejede přes areál Avie, ale jedná se o první linku v Tupolevově ulici.
V listopadu 1993 vyjíždí linka s číslem 140 z Palmovky, ale ne směrem na Čakovice, nýbrž přesně na opačnou stranu. V trase Palmovka – Skloněná – Ohrada – Olšanské náměstí – Jiřího z Poděbrad vydržela 4 roky, protože v únoru 1998 je zrušena.
linka 140 s vozem B 741 v posledních týdnech provozu těchto vozů (foto: MCH)
Ke znovuobnovení a v trase, ve které ji známe dnes, dochází 30. září 2001 v trase Českomoravská – Vysočanská – Prosek – Letňanská – Tupolevova – Červený Mlýn (dnes Obchodní centrum Čakovice) – Nádraží Čakovice – U Pošty (dnes Čakovický zámek) – Čakovice. Právě nově vzniklá „stočtyřicítka“ nahradila linku 159 (Českomoravská – Prosek – Tupolevova – Ke Stadionu – Čakovice) a upravila trasu linky 195 (Jesenická – Skalka – Sídliště Malešice – Spojovací – Harfa – Prosek – Tupolevova – Nádraží Čakovice – Ke Stadionu – Čakovice; prodloužena z Avie Letňany). Provoz byl jako u linky 159 pouze v odpolední špičce pracovních dnů.
140 přijíždí k zastávce Vysočanská (foto: MCH)
K 30. srpnu 2003 byla převedena na Palmovku, kde zůstala dodnes. Kromě změny jedné z cílových zastávek doznala reorganizace trasy i v Čakovicích. Nově vedla od Nádraží Čakovice přes dolní Čakovice, tedy přes zastávky Ke Stadionu a Náměstí Jiřího Berana a opět dále do Čakovic. Zaveden byl celotýdenní provoz a nasazeny kloubové vozy.
S otevřením nového úseku metra C do Letňan 9. května 2008 byla převedena do terminálu Letňany, kde bylo a je možné přestoupit na metro a navazující autobusy. Od stejného data je mezi zastávkami Ke Stadionu a Čakovice je vedena přes zastávku Oderská. Od května 2014 do května 2015 byla také kvůli dlouhodobé výluce v Prosecké ulici vedena na Českomoravskou.
Při reorganizaci provozu na pravém břehu Vltavy dochází 15. října 2015 k odklonu linky 158 do Třeboradic, proto je linka 140 prodloužena každým druhým spojem z Čakovic do Miškovic. Kvůli této změně Miškovice získají rychlejší spojení na metro C.
na Prosek ve směru od Letňan přijíždí jeden z víkendových spojů linky 140 (foto: MCH)
Linka 140 nebyla vždy spjata s autobusy standardní délky. Mezi lety 1982 až 1987 byly na linku nasazovány kloubové Ikarusy a od roku 2003 jsou vypravovány kloubové Citybusy a SORy. Autobusy na linku 140 téměř vždy vypravoval DPP. Jen na pár výjimek se na lince objevily autobusy ČSAD a během roku 1992 byly k vidění autobusy soukromého dopravce FEDOS.
Intervaly:
15-20 | ||||||||||
a) Palmovka – Čakovice b) Čakovice – Miškovice |
Staré jízdní řády:
Vozové jízdní řády
Zajímavá místa na trase:
- Palmovka – Nová synagoga Libeň
- Kelerka – bobová dráha
- Prosek – kostel sv. Václava
- Obchodní centrum Čakovice – obchodní centrum Čakovice
- Cukrovar Čakovice – zámek Čakovice
zámek Čakovice (foto: OK)
- Miškovice – vrch Zabitý kopec (9. protiletadlový raketový oddíl Miškovice)
Foto z linky:
Video z linky:
Zveřejněno: 18. 2. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 7. 2. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály
Proč stále není v provozu stanice Palmovka?
Zastávku Palmovka pro metro B je v provozu. Linka 140 končí na ČeskomoraVsKé kvůli opravě Prosecké ulice. (MCH)
Otevření Linky a do Letňan? Spíš linky C ne.
díky za opravu
již opraveno, děkujeme 😀 😉
Proč se dělají na sjezdu z rychlostní silnice pod železničním mostem takové kolony? Opravuje se něco, nebo to byla jen shoda náhod?
DObry den kde najdu jizdni rad linky 140
http://portalpid.idos.cz/LineList.aspx?t=3&mi=5&n=0&lc=140&d=2016-07-02
Zastávka U Kříže je dnes Kundratka a zastávky Prosecká a Nový Prosek jsou na zanemní a navíc od 29. dubna došlo k přejmenování zastávky Nádraží Čakovice na Za Avií a zastávka Nádraží Čakovice pro linku 140 se nachází v ulici Ke Stadionut a já prosím, aby se to opravilo.