Pražská autobusová linka 164
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: midibus
Dopravce: Arriva Střední Čechy
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 4 (Sobín,Sídliště Řepy,Bílá Hora,Poliklinika Petřiny)
Přestup na metro: A
Doba jízdy: 35/38 min
Délka linky:13 km
Zastávky:
SOBÍN – Valtická (x) – Blanická (x) – Starý Zličín – Halenkovská(x) – Strojírenská (×) – SÍDLIŠTĚ ŘEPY – Škola Řepy (×) – Ke Kaménce (×) – Za Slánskou silnicí – Bazovského – Slánská – Nevanova (×) – K Trninám (×) – Šedivého (×) – Selských baterií (×) – Bílá Hora (T) (×) – BÍLÁ HORA (Z) – Malý Břevnov (×) – Obora Hvězda (×) – Vypich – Sídliště Petřiny – Petřiny (A) – Větrník – POLIKLINIKA PETŘINY
Historie:
Námi zmiňovaná linka byla zavede 30. března 1969, své číslo si ovšem po celou dobu neudržela. Mezi lety 2011 – 2015 jezdila pod označením 264.
Karosa ŠM 11 na lince 164 na Zličíně v roce 164 (foto T. Dvořák)
V březnu roku 1969 se vydala v trase Bílá hora – Řepy, MNV (dnes Reinerova) – Řepy,,škola (dnes Škola Řepy) – Zličín, křižovatka (dnes Halenkovská) – Bílý Beránek – Motol. S jejím zavedením byla ovšem zrušena linka 01115, která v trase Smíchov, Stroupežnického ul. – Motol – Zličín – Řepy – Bílá hora jezdila už od roku 1952.
Za předchůdce linky 164 lze považovat i linku č. 01128 v trase Praha, Florenc – Praha, Dejvice, Bruska – Bílá hora – Zličín – Sobín – Chýně – Unhošť.
Obora Hvězda s linkou 164 v popředí (foto: LN)
Na obou svých konečných navazovala na tramvaje. To se jí stalo v roce 1974 osudným, právě v době, kdy pomalu dosluhovaly dvounápravové vozy. V Praze tak zůstaly pouze jednosměrné vozy Tatra T1, T2 a T3. S ohledem na to, že v Motole neexistovala žádná smyčka, musely být tramvaje zkráceny k nejbližší smyčce, v té době na Kotlářku, kam byla jako náhrada za tramvaje v úseku Motol – Kotlářka 14. ledna 1974 prodloužena právě linka 164.
vedení linky 164 při přerušení provozu tramvají mezi lety 1977 – 1979 mezi Kotlářkou a Andělem (screen: MCH)
Dalším mezníkem provozu linky 164 se stal rok 1988, kdy se poprvé tramvaje dostaly až do Řep. S prodloužením tramvají došlo k rozsáhlým úpravám vedení autobusových linek na Zličíně, v Řepích a na Plzeňské ulici. Lince 164 byla při těchto změnách 27. října 1988 mírně upravena trasa v oblasti Řep a došlo k jejímu prodloužení na Dukelskou (dnes Nové Butovice), s čímž se dostává do trasy: Bílá hora – … – MNV Řepy (dnes Reinerova) – Nevanova – Slánská – Ke Kaménce – Škola Řepy – … – Bílý Beránek – Mototechna – Dukelská (dnes Nové Butovice).
jeden z méně tradičních autobusů Mercedes-Benz O 520 Cito (foto: OK)
S otevřením nového úseku metra B z Nových Butovic na Zličín 12. listopadu 1994 byla prodloužena k novému metru, kam dovážela cestující ze samotného Zličína. Tj. byla vedena Bílá hora – Řepský hřbitov – Nevanova – Slánská – Ke Kaménce – Škola Řepy – Stavební stroje – Sídliště Zličín – Zličín – Depo Zličín.
S ohledem na zrušení spojení na Nové Butovice byla nakonec od 1. července 1995 do oblasti Stodůlek a Butovic vrácena v obměněné trase: Bílá hora – … – Škola Řepy – Sídliště Řepy – Stavební stroje – Sídliště Zličín – Zličín – Bílý beránek – Mototechna – Nové Butovice.
vedení linky 164 mezi lety 1995 – 2011 na mapě z roku 2010 (screen: MCH)
Následující změna měla pro linku 164 zásadní vliv. Od 11. prosince 2011 byla rozdělena na 2 linky – linku 164 ve zkrácené trase Nové Butovice – Bílý Beránek – Mototechna – Zličín a linku 264 ve své druhé části trasy.
Právě nová linka č. 264 nově obsluhovala i hůře přístupné oblasti Řep, díky nasazení midibusů, které díky svým rozměrům snadno projedou i méně přístupnými místy města. Trasa linky 264: Bílá Hora – Selských baterií – Nevanova – Slánská – Za slánskou silnicí – Škola Řepy – Sídliště Řepy – Halenkovská – Zličín.
linka 264 odjíždí ze zastávky Ke Kaménce (foto: OK)
Oproti lince 164 linka 264 obsluhovala lokalitu Na Fialce, která do této doby ničím obsluhována nebyla a také zajišťovala spojení na tramvajové linky v zastávce Bílá Hora, Slánská a Sídliště Řepy, dále na metro B v zastávce Zličín a další místní vazby v oblasti Prahy 17 a Zličína. Dopravcem se stal Bosák Bus namísto Dopravního podniku hl. m. Prahy.
linka 264 na Petřinách (foto: MCH)
Se zprovozněním pátého áčka z Dejvické do Motola byla 7. dubna 2015 prodloužena 264 z Bílé Hory právě k novému metru, tedy přes Malý Břevnov, Vypich, Nad Markétou a Větrník na Petřiny.
V této trase nezůstala a koncem října 2015 (31. října) byla od Vypichu vedena opačným směrem na Petřiny – přes Sídliště Petřiny. Odtud dále vedla a nadále vede k Poliklinice Petřiny. Od ledna 2015 došlo ke spojení firem Bosák bus a Transcentrum, což mělo za následek zřízení nové společnosti Arriva Střední Čechy. Během roku 2015 se stal členem Arrivy i Probo bus, kterému byla od 1. ledna 2016 přenechána linka 164 (resp. 264).
v podzimní krajině zachycen autobus linky 164 na své počáteční zastávce Bílá Hora (foto: LN)
K 31. října 2015 došlo navíc při dodatečných změnách po zprovoznění nového metra A do Motola k přečíslování linky 264 opět na linku 164 s ohledem na zrušení linky 164 od 7. dubna 2015, kdy jí v trase Nové Butovice – Bílý Beránek – Mototechna – Bavorská nahradila prodloužená linka 137 od Smíchova.
K 3.9.2017 je od zastávky Poliklinika Petřiny odkloněna ze zastávky Strojírenská přes zastávky Halenkovská a Blatnická do zastávky Sobín.
linka 164 na Poliklinice Petřiny (foto: LN)
30-60 | ||||||||||
20 | ||||||||||
20 | ||||||||||
a) Sobín – Sídliště Řepy b) Sídliště Řepy – Bílá Hora c) Bílá Hora – Poliklinika Petřiny |
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Škola Řepy – klášter sv. Karla Boromejského – kostel sv. Rodiny
statek ve starých Řepích (foto: OK)
- Ke Kaménce – staré centrum Řep – kostel sv. Martina
Řepy – kostelík sv. Martina (foto: OK)
- Šedivého – vyhlídková věž se skluzavkou
- Bílá Hora – kostel Panny Marie Vítězné
- Vypich – letohrádek Hvězda – PP Obora Hvězda
Fotografie z linky:
linka 264 na Zličíně (foto: LN)
Video z linky:
linka 264 Zličín – Bílá Hora (video: LN)
Zveřejněno: 29. 5. 2014 Aktualizováno: 2. 1. 2018 Autor: Martin Chour, Jánský Vojtěch
Dobrý den ,
můžete mi prosím vysvětlit proč spoj , který má být v zastávce Bílá Hora v 8 ,21 jel dnes t.j.6.12 stále rovně po Karlovarské aniž by do zastávky zatočil?Stáli tam 3 starší lidé , kteří mířili k lékařům do Řep.Jestli došlo k nějaké změně tak jakým způsobem byla avízovaná .
Děkuji předem za Vaši reakci