Linka 181

Pražská autobusová linka 181

Jezdí: celotýdenně

Typ autobusu: standardní

Konečné zastávky: 2 (Černý most, Opatov)

Přestup na metro: B, C

Doba jízdy: 35 min

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Zastávky:

ČERNÝ MOST (B) – Poliklinika Černý Most – Ronešova – Rajská zahrada (B) – Hejtmanská – Vajgarská (x) – Kyje – Jiráskova čtvrť (x) – Pávovské náměstí – Za Horou – Českobrodská – Perlit (x) – Spalovna Malešice (x) – Radiová (x) – Barvy a laky (x) – Kablo (x) – Sklářská (x) – Nádraží Hostivař – Hostivařská – Na Groši – Hostivařské náměstí – Nad Košíkem (x) – K Obecním hájovnám (x) – Donovalská – Litochlebské náměstí – OPATOV (C)

Historie:

Linka 181 byla poprvé zavedena 16. října 1972 v trase Sídliště Ďáblice – Liberecká (dnes Střížkov) – Sídliště Prosek – Prosek – Krocínka – Čakovická – U pekáren (dnes Ke Klíčovu) – Vysočanská radnice – Vysočany, ÚNZ (dnes Českomoravská). V té době ještě nejezdilo metro B, které se na Českomoravskou dostalo až v roce 1990. Stoosmdesátjednička byla provozována celodenně a celotýdenně.

Velkou změnou si 181 prošla už 1. dubna 1974, kdy se z ní stala tangenciální linka, což jí vydrželo dodnes. Trasa: Sídliště Ďáblice – … – Náměstí Lidových milicí (dnes Vysočanská) – ČKD Trakce – Nový Hloubětín – Hloubětín – Černý Most (dnes Lehovec) (…Broumarskou ulicí…) – Kyje – Pávovské náměstí – Perlit – Štěrboholská (u zast. Ústřední) – Kablo – Sklářská – Hostivař, Autorenova (dnes Továrny Hostivař). Na druhé straně byla v téžem roce prodloužena 16. prosince 1974 ze Sídliště Ďáblice přes Čumpelíkovu (dnes Burešovu) na Vozovnu Kobylisy.

181_05

O 6 let později, 8. listopadu 1980, došlo k prodloužení dokonce až do Čimic (ze zast. Čimice do zast. Sídliště Čimice je prodloužena až po dobudování obratiště 4. listopadu 1984). Ve stejném roce byla ještě 8. listopadu 1980 odkloněna z TOS Hostivař (dnes Továrny Hostivař) na Nádraží Hostivař.

Kromě dobudování nového obratiště Sídliště Čimice k 4. listopadu 1984, dochází od zmíněného data ještě ke dvěma dalším změnám. Jednou je vedení mezi Prosekem a Vysočany po vysočanské estakádě a druhou je její prodloužení do Horních Měcholup – tedy Sídliště Čimice – … – Nádraží Hostivař – Taškent (Gercerova) – Sídliště Horní Měcholupy (dnes Boloňská). V dalším roce byla od 22. ledna 1985 vedena po nově zpřístupněné Průmyslové ulici, místo dosavadní Štěrboholské.

Další změna nastala až na počátku 90. let. Od 5. července 1990 byla zkrácena zpět k nádraží Hostivař a ve zrušeném úseku do Horních Počernic byla nahrazena l. 183 (kromě ní zde jezdily i linky 204 a 271).

23. dubna 1991 byla zřízena zastávka Sídliště Lehovec, díky níž opouští přestupní zast. Černý Most (dnes Lehovec) a obsluhuje sídliště Lehovec. Druhou změnou bylo od 10. října 1991 vedení 181 přes Klíčov, tj. přes Klíčov, Krocínku a U Pekáren (dnes Ke Klíčovu). Od 18. listopadu 1995 byla převedena do Vajgarské ulice.

Další změna byla vyvolána zprovozněním metra C do Letňan 9. května 2008. Ve své nové trase opouští Vysočany, Prosek, Ďáblice a Čimice, kde zůstává pouze linka 183, která nově nejezdí jen o špičkách, ale celotýdenně. Trasa l. 181: Hloubětínská – Hloubětín – Sídliště Lehovec – Hejtmanská – Vajgarská – Kyje – Pávovské náměstí – Za horou – Perlit – Průmyslová – Kablo – Sklářská – Nádraží Hostivař.

Do současné konečné Opatov byla prodloužena 1. září 2009, čímž došlo ke zrušení linky 212. 12. prosince 2010 byla z Hejtmanské odkloněna přes Rajskou zahradu na Černý Most, kde je ukončena dodnes (nahrazuje částečně l. 141). V té době vedla na Opatov ještě Hostivařskou ulicí, přes zastávku Na Groši se vydává až 1. září 2012.

Se změnami v rámci doladění metropolitní sítě 29. června 2013 došlo ke zrušení l. 122 (Opatov – Depo Hostivař) a převedení jejích spojů na linku 181 (pouze v trase Opatov – Barvy a Laky). Poslední změnou prošla 181 15. října 2016, kdy byly její vložené spoje ve špičkách pracovních dnů převedeny na novou linku 182, která vede z Opatova k Barvám a Lakům stejně jako l. 181, ale dále jede přes Spojovací a Vysočanskou na Polikliniku Prosek.

Linka 181 byla po celou dobu byla provozována ve standardních vozech.

Mapa: 181 Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
12
30
15
40
30
30
40
40
30
40

Zajímavá místa:

  • Kyje – Kyjský rybník – kostel sv. Bartoloměje
  • Hostivařské náměstí – PP Meandry Botiče – kostel Stětí sv. Jana Křtitele – NS Historií Hostivaře
  • Selská – PP Hostivař-Zaběhlice

104-vodni-nadrz-hostivarvodní nádrž Hostivař (foto: MCH/2016)

  • Toulcův dvůr – Toulcův dvůr

Platný jízdní řád
Staré jízdní řády:

Zveřejněno: 29. 6. 2013
Aktualizováno: 2. 8. 2017
Autor: Martin Chour

4 reakce na Linka 181

  1. Jan Pondělíček říká:

    Linka 181 od letošních prázdnin zajíždí i k Zentivě můžete to prosím opravit.

  2. Alena Fuková říká:

    Plno info okolo autobusu, ale kde má nástupní stanici na rozlehlém Černém Mostě nenapíšete. Pro staré a nepražské lidi je to pak „lítačka“.
    Možná , že by to chtělo doplnit.

    • Ondřej říká:

      Zrovna rozmístění jednotlivých stání na každé zastávce opravdu není informace, která by mohla zajímat čtenáře našeho webu. Schéma rozmístění zastávek by mělo být na každé stanici metra ve výloze, příp. je možné najít všechna schémata na stránce https://pid.cz/ke-stazeni/?type=mapy-uzly-praha

      Zrovna na Černém Mostě odjíždějí všechny autobusy z jedné řady zastávek, v Praze je mnoho komplikovanějších případů.

  3. Ervin říká:

    Dobré odpoledne, ztratil jsem peněženku s pasem a 2000 korunami
    bus 181, v 5:59 Palackého náměstí.
    sedí vzadu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *