Pražská autobusová linka 183
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: kloubový (pracovní dny), standardní (víkend)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Háje, Vozovna Kobylisy)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 56/58 min
Délka trasy: 21/22 km
Zastávky:
VOZOVNA KOBYLISY – Vozovna Kobylisy (Z) – Bojasova (×) – Šimůnkova – Sídliště Ďáblice – Třebenická – Třebenická (T) – Střížkov (C) – Sídliště Prosek – Prosek (C) – Nad Jetelkou (×) – Vysočanská (B) – Nádraží Libeň (V) – K Žižkovu (×) – Balkán (×) – Spojovací – Pod Táborem – Kolonie (×) – Za Horou (Z) – Perlit (×) – Spalovna Malešice (×) – Zamenhofova (Z) (×) – Radiová (×) – Barvy a laky (×) – Kablo (×) – Sklářská (×) – Nádraží Hostivař (V) – Gercenova – Řepčická – Boloňská – Nádraží Horní Měcholupy (V) (×) – Na Křečku (×) – Janovská (×) – Sídliště Petrovice – Jakobiho (×) – Horčičkova – HÁJE (C)
Historie:
Linka 183 už přes 30 let spojuje jako tzv. tangenciální linka sever s jihem metropole.
kloubový autobus na lince 183 míří na Šimůnkovu (foto: LN)
Od 5. 2. 1975 do 4. 11. 1983 jezdila v podobné trase dnešní 200, tedy Sídliště Bohnice – Ústav (dnes: Katovická) – Ubikace (cca: Řepínská) – Pískovna (dnes: Čimický háj) – Ke Stírce.
Podruhé se s linkou 183 setkáváme 19. 12. 1985 v trase: Vozovna Kobylisy – Burešova (dnes: Šimůnkova) – Sídliště Ďáblice – Liberecká (dnes: Střížkov) – Sídliště Prosek – Prosek – Náměstí Lidových milicí (dnes: Vysočanská) – ČKD Trakce (dnes: Kolbenova) – Nový Hloubětín – V Chaloupkách (poloha zastávky) – Kyje – Perlit – Štěrboholská (dnes: Radiová) – Kablo – Sklářská – Nádraží Hostivař. Vznikla jako doplněk k již provozované lince 181.
SOR NB 18 za malou chvíli odjede ze zastávky Jakobiho (foto: LN)
První změna ve druhém obsazení čísla 183 nastala 5. 7. 1990, kdy byla z Nádraží Hostivař prodloužena na Sídliště Petrovice přes zastávky Na Vartě a Na Křečku. Dne 23. 4. 1991 došlo ke změně trasy v Petrovicích, linka 183 se tak dostává do trasy: Vozovna Kobylisy – Sídliště Ďáblice – Prosek – Špitálská – Nový Hloubětín – Radiová – Nádraží Hostivař – Na Vartě – Nové Petrovice – Sídliště Petrovice.
Irisbus Citybus 18M manipuluje v terminálu Háje (foto: LN)
Při prodloužení metra C do Letňan 9. 5. 2008 byla od Proseka odkloněna přes Kobylisy, Vozovnu Kobylisy, Čimice na Sídliště Čimice. Od tohoto data byla v úseku Nádraží Hostivař – Sídliště Petrovice provozována jen ve špičkách PD. Ke 30. 8. 2008 se dostává do trasy: Sídliště Čimice – Vozovna Kobylisy – Kobylisy – Prosek – Nádraží Libeň – Spojovací – Radiová – Nádraží Hostivař – Na Vartě – Sídliště Petrovice. Od 1. 7. 2010 projíždí obratištěm Nádraží Hostivař ve směru Sídliště Petrovice.
kloubový SOR ev. č. 6919 míří na Háje (foto: LN)
Při spuštění tzv. metropolitní sítě linek byla 1. září 2012 ve směru od Nádraží Hostivař odkloněna ze zastávky Boloňská přes Nádraží Horní Měcholupy a Sídliště Petrovice a dále prodloužena na Háje. Ke stejnému datu došlo ke zrušení pásmového provozu a posílení o víkendu.
kloubový SOR na lince 183 při odjezdu z Boloňské (foto: JHO)
15. 10. 2016 proběhla ve východním sektoru hlavního města celková úprava vedení autobusových linek, která zapříčinila odklon linky 136 na Sídliště Čakovice, proto ji musely v Žernosecké ulici nahradit linky 102 (z Kobylis byla prodloužena každým druhým spojem přes Polikliniku Čumpelíkova na Šimůnkovu) a 183 (ze Třebenické byla odkloněna přes Sídliště Ďáblice na Vozovnu Kobylisy). Současně došlo u linky 183 k oslabení, které bylo v pracovní dny kompenzováno nasazením kloubových vozů a ve špičkách pracovních dnů zavedením souběžné linky 182, což zajistilo celkové posílení provozu v průmyslové oblasti Hostivaře v tomto období (v úseku Střížkov – Vysočanská – Spojovací – Nádraží Hostivař). V úseku Nádraží Hostivař – Háje je oslabení provozu kompenzováno zavedením nové linky 154. V úseku Vysočanská – Střížkov – Ládví – Kobylisy – Čimice – Sídliště Čimice je změna trasy linky 183 nahrazena provozem linky 152 a v úseku Kobylisy – Čimický háj – Čimice – Sídliště Čimice je provoz linky 183 nahrazen provozem nové linky 145.
Mapa:
Intervaly:
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Vozovna Kobylisy – vozovna Kobylisy
- Bojasova – Památník protifašistického odboje, Ďáblický háj – vrch Ládví
Na Ládví (zdroj: Mapy.cz autor: Ladislav Soukup)
- Sídliště Ďáblice – Ďáblický hřbitov, Památník obětem komunistického režimu
Ďáblický hřbitov (zdroj: Mapy.cz autor: neznámý)
- Třebenická – TJ Meteor Praha, Wellness Ďáblice
- Střížkov – Sportcentrum Duo – bazén, domov mládeže, stanice metra C – Střížkov
- Sídliště Prosek – park Přátelství
- Prosek – kostel Svatého Václava
kostel sv. Václava (foto: OK)
- Nad Jetelkou –Prosecký rybník
- Vysočanská – Úřad městské časti Prahy 9, sídlo Dopravního podniku hlavního města Prahy a. s., náměstí Organizace spojených národů, železniční stanice Praha – Vysočany
- Nádraží Libeň – železniční stanice Praha – Libeň
- Balkán – park Třešňovka
Výhled z Třešňovky směrem k Jarovu (zdroj: Mapy.cz autor: tučňák 007)
- Pod Táborem – Botanická zahrada SOŠ Malešice, vrch Smetanka, vrch Tábor
Botanická zahrada SOŠ Malešice (zdroj: Mapy.cz autor: Ivana Černá)
- Kolonie – Hřbitov Hrdlořezy
- Perlit – Velosolex muzeum
- Radiová – celní úřad
- Kablo – Pražské vodovody a kanalizace
- Sklářská – Loutkové divadlo Frydolín, Rodinné centrum Voříšek
- Nádraží Hostivař – železniční nádraží Praha-Hostivař, Knihovna Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze
- Gercenova – OC Taškent, sportovní centrum a plavecký bazén Univerzity Karlovy
- Řepčická – městská knihovna, Tenisové kurty Horní Měcholupy, Golf Club Hostivař, Pivovar Hostivar
Pivovar Hostivar (zdroj: Mapy.cz autor: Vratislav Vavřík Ag Stříbrný)
- Boloňská – Golf Club Hostivař,Úřad městské části Praha 15, Street workoutové hřiště Boloňská
- Nádraží Horní Měcholupy – Nádraží Horní Měcholupy, Golf Indoor Center Prague
- Janovská – dům pečovatelské služby
- Sídliště Petrovice – Hřbitov Petrovice
- Jakobiho – Petrovický zámek, kostel svatého Jakuba Většího
Video z linky:
Zveřejněno: 19. 7. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 22. 4. 2018 – Vojtěch Jánský, Vojtěch Vilímec, Ondřej Kališ
speciální poděkování patří Pavlu Duškovi za poskytnutí podkladů k historii
Zajimava zastavka sidliste cimice (2. od konce trasy). Vyhlaseny nekuracky pivni bar Chyse – ceska kuchyne a specialni piva Matuška a Sv.Norbert.
linka 183 je tragická, zvlášť ráno.
Nepochopím, proč autobus, který vás má dovést rychle na metro je veden přes půl Prahy a přes ty nejvytíženější úseky (Průmyslová apod.)
Musím souhlasit, že linka je děsivá po ránu. Cestou z Čimic na Háje posbírá snad všechny bezdomovce …
Souhlasím, už měsíc mám problém, že dva nebo tři autobusy 183 směrem na Háje vynechají a jedu až třetím nebo čtvrtým, podle mého je to veliká nehoráznost. Buď ať změní jízdní řád, protože se lidé řídí snad podle něj, od toho je. Ale aby nevyjel ani jeden z nich nepochopim, uz jsem kvuli tomu přijela několikrát pozdě do práce… Neodpustitelné…
Dobrý den,
nejspíš se vyskytla nehoda, a tak se autobusy zpozdily a následně jely za sebou. V oblasti Vysočan je to častý jev.
U linky 183 nemáte dobře v typu vozidel:
Linka 183 sice jezdí kloubová, ale jen v pracovní dny, ale o víkendu jezdí standardní. Opravte to prosím.
Teď už ale není metrobus. Takže není kloubová.
Není to metrobus, ale je kloubová. btw.: oficiálně již metrobusy neexistují 😉
Pozor, svého času 183 jezdila taky v trase nynější 145, byť my narození v době revoluce si to už nemůžeme pamatovat.
Dnes 24.08.19r autobus č183 projel zastávku Kolonie,ne zastavil se,na zastávce byli 4 lide,Edna páni z kuframa ne vstihala na vlak.Avtobus často má spoždeni,nebo odjižde dříve.Hodne lidí má stížnosti.
Přeložením úseku Vozovna Kobylisy – Prosek přes Sídliště Ďáblice v r. 2016 byli obyvatelé sídliště Kobylisy (zastávky Mirovická a Sídliště Kobylisy) odříznuti od přímého spojení (bez přestupu) od své dodací pošty na Ládví.