Pražská autobusová linka 185
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 4 (Palmovka, Letňany, Bakovská, Vinořský hřbitov)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 28/29 min (Palmovka – Vinořský hřbitov) 19/20 min (Palmovka – Bakovská) 16/18 min (Letňany – Vinořský hřbitov) 7/9 min (Letňany – Bakovská)
Délka linky: 13 km (Palmovka – Vinořský hřbitov) 8 km (Palmovka – Bakovská) 8 km (Letňany – Vinořský hřbitov) 4 km (Letňany – Bakovská)
Zastávky:
PALMOVKA (B) – Kundratka (×) – Kelerka (×) – Prosecká (×) – Prosek (C) – Nový Prosek (×) – Letňanská – LETŇANY (C) – U Vodojemu (×) – Důstojnické domy (×) – Letecké muzeum (×) – Huntířovská (×) – Kbely – BAKOVSKÁ – Sovenická (×) – Zamašská – Kbelský hřbitov (×) – Ctěnice (×) – Rousínovská (×) – Bukovinská (×) – VINOŘSKÝ HŘBITOV
Historie:
Linku 185 bychom mohli zařadit do skupiny stabilních linek, již od roku 1973 obsluhuje Kbely. Ponechává si svůj charakter klasického radiálního napaječe. S prodloužením příměstské autobusové linky 302 do terminálu Palmovka byla část spojů ze 185 převedena na 302, což způsobilo jistou chaotičnost, protože se aktuálně na 185 vyskytují čtyři varianty tras spojů.
SOR NB 12 s celovozovou reklamou, propagující linku ZOO, míří k Vinořskému hřbitovu (foto: LN)
K 4. červnu 1973 došlo k vyčlenění spojů z linky 110 do linek 184 a 185. Linka 185 ji posiluje jen v přepravních špičkách PD v trase: Kbely, Letecké opravny (poloha obratiště) – Kbely, Kulturní dům (dnes: Bakovská) – Kbely – Čakovická – Nový Hloubětín – Hloubětín – Sídliště Hloubětín. Oproti tomu linka 184 posilovala CD a CT linku 110 v trase: Kyje – Nový Hloubětín – Kbely, Kulturní dům – Čakovice.
v ranní a odpolední špičce pokračují spoje na Palmovku, jeden takový právě odbavuje cestující v zastávce Prosecká (foto: Tomáš Smetana)
Na apríla roku 1974 je rozšířen rozsah provozu – nově jezdí celodenně a celotýdenně. Toto opatření se dotklo i linky 184, ta od tohoto data jezdí jen ve špičkách. K 1. prosinci 1976 je zkrácena od Leteckých opraven do zastávky Nový Hloubětín. Počínaje 22. březnem 1977 je upravena do trasy: Libeň, U Kříže (dnes: Kundratka) – Prosek – Čakovická – … – Letecké opravny. Relaci mezi Kbely a Novým Hloubětínem přebírá prodloužená linka 201.
Renault Citybus 12M vyjel před malou chvílí ze zastávky Bakovská (foto: Tomáš Smetana)
Od 23. ledna 1978 byla ve směru od Leteckých opraven vedena z Čakovické přes zastávky ČKD Trakce (dnes: Kolbenova), Vysočany (dnes: Špitálská), Náměstí Lidových milicí (dnes: Vysočanská) na Vysočany, ÚNZ (ÚNZ = Ústav národního zdraví; cca: Českomoravská). Se zprovozněním Vysočanské estakády je od 23. května 1978 vedena mezi Čakovickou a Náměstím Lidových milicí přes Prosek.
Při otevření metra B z Florence na Českomoravskou byla 23. listopadu 1990 upravena ve Vysočanech, a to do podoby: Českomoravská – Vysočanská radnice (dnes: Vysočanská) – … – Letecké opravny.
trasa linky 185 mezi lety 1978 a 1990 (screen: VV/mapa z roku 1978)
Na počátku nového století se linka 185 ze dvou spolu nijak nesouvisejících příčin dočasně dostala až do autobusového terminálu Palmovka. Poprvé to zapříčinila celková rekonstrukce Vysočanské estakády, jež probíhala od 8. ledna 2002 do září téhož roku, poté na ni navázaly odklony pravidelných linek po povodních. Po obnovení provozu na celé trase metra B byla 17. února 2003 navrácena na Českomoravskou.
Přímé spojení se zalíbilo cestujícím a zastupitelům Prahy 19, kteří začali mít silný zájem o spojení na Palmovku. Požadavek byl vyslyšen až 28. června 2003, kdy byla upravena do trasy: Palmovka – U Kříže (dnes: Kundratka) – Prosek – Čakovická – Kbely – Jilemnická (dnes: Bakovská) – Letecké opravny. I nadále s celodenním a celotýdenním rozsahem provozu v celé trase.
mimo ranní a odpolední špičky pracovních dní je linka 185 ukončena v terminálu Letňany, jeden z těchto spojů vyjíždí z odstavných ploch (foto: Tomáš Smetana)
S prodloužením metra IV.C2 (Ládví – Letňany) je od 9. května 2008 vedena mezi zastávkami Prosek a U Vodojemu přes Letňany a Nový Prosek. Do této trasy opět zasáhli zastupitelé Prahy 19, těm se nelíbila zajížďka do terminálu Letňany. Od 28. června 2008 jezdí všechny spoje v celé trase a ve směru Palmovka dokonce nejede přes Letňany, ale jede přes zastávky Čakovická a Na Klíčově (poloha zastávky).
na Letecké opravny kam právě míří Irisbus Citybus 12M (foto: Tomáš Smetana)
Se spuštěním tzv. metropolitní sítě linek byla od 1. září 2012 vedena přes terminál Letňany. Poslední dosud provedená změna proběhla 3. března 2013, při které je prodloužena z Bakovské přes Zamašskou, Ctěnice, Rousínovskou na Vinořský hřbitov. Od tohoto data je proložena s příměstskou autobusovou linkou 302, což umožnilo část spojů linky 185 zrušit. Mezi Palmovkou a Letňany jezdí pouze v PD ráno a odpoledne. Mezi Bakovskou a Vinořským hřbitovem jezdí ve špičce každý druhý spoj, o víkendu a večer jsou v provozu všechny spoje. V centrálním úseku trasy (Letňany – Bakovská) jezdí v PD dopoledne vložené spoje.
trasa linky od roku 2013 (zdroj: Ropid.cz/mapa z roku 2016)
Pomineme-li období od 1. března 1980 do 30. srpna 1982, kdy na linku své autobusy vypravovalo ČSAD, je linka spjata s DPP. Stejně tak to bylo i s vypravením vozidel. Po celou její existenci jsou na ni nasazeny standardní autobusy, ale od 3. března 2013 do 29. června 2013 byly na linku nasazeny o víkendu midibusy.
Intervaly:
6~12 | ||||||||||
6~12 | ||||||||||
24 | ||||||||||
a) Palmovka – Letňany b) Letňany – Bakovská c) Bakovská – Vinořský hřbitov |
Staré jízdní řády:
- Linka 185 – 1. 9. 2003
- Linka 185 – 13. 12. 2004
- Linka 185 – 1. 9. 2005
- Linka 185 – 20. 11. 2006
- Linka 185 – 20. 11. 2006 2
- Linka 185 – 3. 3. 2013
- Linka 185 – 20. 3. 2013
- Linka 185 – 29. 6. 2013
- Linka 185 – 30. 6. 2018 1 (Prázdninový)
- Linka 185 – 30. 6. 2018 2 (Prázdninový)
- Linka 185 – 30. 6. 2018 3 (Prázdninový)
- Linka 185 – 30. 6. 2018 4 (Prázdninový)
Zajímavá místa na trase:
- Palmovka – bývalé nádraží Praha-Libeň Dolní nádraží, nová libeňská synagoga
- Kelerka – přírodní památka Prosecké skály, východiště po naučné stezce Prahy 9, bobová dráha
- Prosecká – kostel sv. Václava – hřbitov, východiště po naučné stezce Prahy 9
kostel sv. Václava (foto: OK)
- Prosek – hřbitov, obchodní dům Billa, park Přátelství
- Nový Prosek – Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, Historický ústav AV ČR
- Letňany – Pražský veletržní areál (PVA), letiště Praha-Letňany
- Letecké muzeum – Krupecká kaple, Letecké muzeum Kbely
- Kbely – sokolovna
- Bakovská – knihovna, Úřad městské části Praha 19, kostel s. Alžběty, studánka Kbelský pramen
Kostel sv. Alžběty (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)
- Kbelský hřbitov – hřbitov
- Ctěnice – zámek Ctěnice – kaplička, zámecký park, východiště po žluté do Miškovic nebo Vinoře a Satalic
zámek Ctěnice (foto: OK)
- Bukovinská – úřad městské části Praha-Vinoř, Vinořské náměstí – kostel Povýšení sv. Kříže
- Vinořský hřbitov – hřbitov, Pakenská kaple, východiště po červené přes Jenštejn a Brázdim do Miškovic, po žluté do Miškovic nebo Satalic, po naučných stezkách Vinořský park a Satalická Bažantnice, Vinoř-Jenštejn, rybníky Malá a Velká Obůrka
Video z linky:
Vytvořeno: 27. 7. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 6. 8. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Dnes je zavedena v trase Letňany – Kbelský hřbitov.
Opravte to!