Pražská autobusová linka 189
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: kloubový
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Kačerov, Sídliště Lhotka)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 12/13 min
Délka trasy: 4 km
Zastávky:
KAČEROV (C) (V) – Nemocnice Krč – Zálesí – Sídliště Krč – Tempo – Nové dvory – Cílkova – Lhotecký les – SÍDLIŠTĚ LHOTKA
Historie:
Linku 189 řadíme do skupiny stabilních linek, neboť její trasu ovlivnila jen jedna změna. Taktéž ji řadíme do skupiny radiálních linek tzv. napaječů, které mají za cíl svážet obyvatele sídlišť k nejbližší stanici metra co nejkratší trasou.
SOR NB 18 v terminálu Kačerov (foto: LN)
Krátce po otevření prvního úseku metra C (Sokolovská (dnes: Florenc) – Kačerov) byla 12. května 1974 zavedena i autobusová linka 189 v trase: Kačerov – Nemocnice Krč – Sídliště Krč – Tempo (poloha obratiště). Tehdy jezdila pouze ve špičkách PD, čímž tvořila posilu souběžné linky 182 (Tempo – Kačerov – Kloboučnická), která byla provozována CD a CT.
První a zároveň poslední úprava trasy proběhla 17. ledna 1977, při které byla prodloužena do trasy: Kačerov – Nemocnice Krč – Sídliště Krč – Tempo – Nové Dvory – K Višňovce (dnes: Cílkova) – Sídliště Lhotka. Stále byla jen špičkovou posilou k doposud páteřní lince 182.
V následujících letech dochází k rozšiřování a posilování provozu na lince 189 na úkor linky 182. Od 8. dubna 1980 je linka provozována večer a o víkendu a k 5. březnu 1990 vyjíždí i v sedlech PD.
Karosa B941E v prostoru terminálu Kačerov (foto: LN)
Vzhledem k nedostatku kloubových Ikarusů bylo aplikováno zajímavé provozní řešení, od 1. září 1988 byla během ranní špičky provozována pouze ve směru Sídliště Lhotka – Kačerov a zpět se autobusy této linky vrací manipulačně po ulicích Vídeňská, Zálesí a Mariánská. Toto opatření bylo provedeno částečně i v odpolední špičce v opačném směru. Tento systém se 14. února 1998 ruší, ale již 31. srpna 2002 je částečně obnoven. I dnes autobusy nasazené na linku 189 realizují toto úsporné opatření.
kloubový SOR ev. č. 6915 odbavuje cestující v zastávce Nemocnice Krč (foto: LN)
Počátkem nového století dochází ve třech krocích ke zrušení linky 182. 4. října 2008, v den, kdy byla rovněž otevřena tramvajová trať na Radlickou, je provoz v odpolední špičce na lince 182 zcela zrušen a současně došlo k posílení linky 189 v odvratném špičkovém směru. Od 1. září 2009 je provoz linky 182 omezen pouze na cca 4 páry spojů během ranní špičky a linka 189 nově provozována v ranní špičce i z Kačerova. Se spuštěním tzv. metropolitní sítě linek byla 1. září 2012 linka 182 zrušena a její spoje byly z Kačerova na Sídliště Lhotka nahrazeny posílením linky 189.
Citybus 18M na lince 189 v zastávce Lhotecký les, odkud bude pokračovat na Sídliště Lhotka (foto: LN)
Linka 189 je spjata s autobusy DPP. Od zavedení v roce 1974 byla osazována standardními autobusy. Od 3. září 1979 jsou na všechny spoje nasazeny článkové autobusy. Výjimku představoval víkendový provoz během hlavních prázdnin na přelomu tisíciletí, kdy na ni byly vypravovány autobusy standardní délky, ale roku 2008 je tento systém zrušen.
Intervaly:
15 | 15 | ||||||||
(T) znamená směr Kačerov -> Sídliště Lhotka (Z) znamená směr Sídliště Lhotka -> Kačerov |
Zajímavá místa na trase:
- Kačerov – vlaková zastávka Praha – Kačerov
- Nemocnice Krč – Thomayerova nemocnice
Thomayerova nemocnice (zdroj: Mapy.cz autor: Karel Hybš)
- Nové Dvory – sportovní areál Domyno, poliklinika DIPTE, spol. s r.o.
- Cílkova – poliklinika DIPTE, spol. s r.o.
- Lhotecký les – Kamýcký les
- Sídliště Lhotka – Dvorecký a Zátišský rybník
Staré jízdní řády:
Video z linky:
Vytvořeno: 14. 8. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 11. 6. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Prosím, doplňte i historii linky 189, moc mě zajímá.
K této lince se určitě během letošního roku dostaneme, ovšem rozpracované máme již i jiné linky.
Dnes 23.8. má linka 189 delší intervaly než linka z Prahy do Mostu. To je v pořádku?