Pražská autobusová linka 194
V provozu: celotýdenně (od 7 do 20 hodin)
Charakter trasy: polookružní
Typ autobusu: midibus
Dopravce: About Me s.r.o.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 1 (Florenc)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 35 min
Délka linky: 4 km
Zastávky:
FLORENC (B) (C) (T) – Bílá labuť (T) – Petrské náměstí (T) (×) – Hradební (T) (×) – Haštalské náměstí (T) (×) – U Staré školy (T) (×) – Pařížská (T) (×) – Mariánské náměstí (T) (×) – Staroměstská (A) (T) – Malostranská (A) (T) – Staroměstská (A) (T) – Mariánské náměstí (T) (×) – Staroměstské náměstí (T) (×) – Masná (T) (×) – Hradební (T) (×) – Truhlářská (T) (×) – Petrské náměstí (T) (×) – Bílá labuť (T) – FLORENC (B) (C) (T)
Historie:
Linka 194 (do 7. 4. 2015 linka 294) obsluhuje již od roku 2014 Staré Město.
vůz ev. č. 1913, který 4. 4. 2018 shořel na lince 396 v zastávce Hutě, najíždí na trasu linky 194 (foto: LN)
Několik let ležely na radnici Prahy 1 plány na zavedení midibusových linek, které by zlepšily dopravní obsluhu Starého Města a Malé Strany. Z těchto plánů byla 13. ledna 2010 zavedena linka 292 v trase Nemocnice pod Petřínem – Malostranské náměstí – Nemocnice pod Petřínem. Poté skončila na radnici Prahy 1 ODS a nastoupila místo ní TOP 09, která zavádění dalších midibusů zarazila. Až před komunálními volbami v roce 2014 oprášila projekt midibusových linek a 6. října 2014 (týden před volbami) vyjela linka 294 v trase: Florenc – Bílá labuť – Petrské náměstí – Truhlářská (Z) – Hradební – Haštalské náměstí (T) – U Staré školy (T) – Pařížská (T) – Masná (Z) – Staroměstské náměstí (Z) – Mariánské náměstí – Staroměstská – Malostranské náměstí – Šporkova (T) – Nemocnice pod Petřínem. Došlo k faktickému zrušení linky 292, respektive k prodloužení stávající linky 292, jen pod novým číslem 294. Nutno podotknout, že tato strategie TOP 09 vyšla, protože volby na Praze 1 vyhrála a ve vedení se udržel Oldřich Lomecký.
Iveco Stratos LF 38 v ulici Na Poříčí, ze které za malou chvíli odbočí do ulice Zlatnická (foto: LN)
Kvůli neukázněným taxikářům poblíž zastávky Truhlářská, kde mají své stanoviště, byla 5. 1. 2015 odkloněna přes Náměstí Republiky. S otevřením metra A do Motola byla 7. 4. 2015 přečíslována na 194 a upravena do trasy: Florenc – Bílá labuť – Petrské náměstí – Hradební – Haštalské náměstí – U Staré školy – Pařížská – Staroměstská – Mariánské náměstí – Staroměstské náměstí – Masná – Hradební – Truhlářská – Petrské náměstí – Bílá labuť – Florenc (pouze v uvedeném směru). V úseku Nemocnice Pod Petřínem – Malostranské náměstí ji nahradila linka 192, která byla oproti lince 294 výrazně posílena.
vedení linky 294 přes Náměstí Republiky (mapa: VV)
Poslední doposud realizovaná změna proběhla 16. 7. 2016, kdy byla prodloužena na Malostranskou, a tak se dostala do podoby: Florenc – … – Pařížská – Mariánské náměstí – Staroměstská – Malostranská – Staroměstská – … – Florenc. Byl tak naplněn požadavek městské části Praha 1 na přímé spojení z Malostranské na Florenc.
Rošero-P First FCLLI, vypůjčený od ČSAD České Budějovice, obsluhuje zastávku Mariánské náměstí (foto: VV)
Linka 194 (ex. 294) si nikdy nenašla přízeň obyvatel Starého Města a samotných turistů, protože jezdí a jezdila v intervalu 30 min. Cestující se raději projdou pešky, než aby na ni čekali. Linka není kvůli svým nevhodným časovým polohám využita ani žáky a studenty zdejších škol, kterých je na její trase nespočet. Využívají ji tak pouze důchodci bydlící v centru. V roce 2016 a 2017 byl na Výboru pro dopravu ZMHP předložen návrh na posílení linky 194 na interval 15 minut, což by znamenalo 4 řidiče navíc. Návrh byl dokonce i schválen, ale vzhledem k současným existenčním problémům dopravce About Me je jakékoliv posílení prakticky vyloučeno.
jedním z požadavků městských částí bylo posílení provozu linky 194 (zdroj: MHD86.cz)
Linka 294 byla provozována pražským dopravním podnikem, který na ni nasazoval Solarisy Urbino 8.9 LE. Pro řidiče byla tato linka hodně na obtíž. Uměním pro každého řidiče, který jel tuto linku, bylo dostat se úzkými ulicemi Starého Města bez nehod. Tuto skutečnost navíc ještě zpestřovaly dodávky, které někdy bránily řidiči při jízdě. Se změnou čísla byla linka předána do rukou About Me, s.r.o. Ten na ni vypravuje midibusy Iveco Stratos, které projedou úzké ulice bez větších problémů.
Iveco Stratos LF 38 za zastávkou Florenc (foto: LN)
Mapa:
Intervaly:
30 | 30 |
*V provozu do 20 hodin
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Florenc – Muzeum hlavního města Prahy, ÚAN Florenc
Muzeum hlavního města Prahy (zdroj: Mapy.cz autor: Vasyl Pyrozhkov)
Desfourská zahrada (zdroj: Mapy.cz autor: PETR STANEK)
- Petrské náměstí – Petrská věž, kostel sv. Petra
Petrská věž (zdroj: Mapy.cz autor: ked13)
- Truhlářská – nákupní centrum Palladium, OD Kotva, Obecní dům, náměstí Republiky, Česká národní banka, Prašná brána
výhled z Prašné brány (zdroj: Mapy.cz autor: karsten-schiller)
- Hradební – Divadlo v Dlouhé, Kostel sv. Klimenta
Kostel sv. Klimenta (zdroj: Mapy.cz autor: ked13)
- Haštalské náměstí – kostel sv. Haštala, rodný dům a pamětní deska Josefa Mánesa, pamětní deska Christiana Dopplera
Kostel sv. Haštala (zdroj: Mapy.cz autor: neznámý)
- Masná – kostel sv. Jakuba Většího, minoritský klášter, VOŠ a SPŠD Masná, divadlo Ungelt
- U Staré školy – Španělská synagoga, Židovské muzeum, kostel sv. Ducha, socha F. Kafky, kostel U Salvátora
Kostel sv. Ducha (zdroj: Mapy.cz autor: Matěj Čadil)
- Pařížská – Staronová synagoga – Maiselova synagoga – Vysoká synagoga – Židovská radnice – Klausová synagoga – Starý židovský hřbitov
- Mariánské náměstí – Městská knihovna v Praze – Nová radnice – Klementinum – kostel sv. Klimenta – Clam-Gallasův palác
Nová radnice (zdroj: Mapy.cz autor: ked13)
- Staroměstská – Rudolfinum – Filozofická fakulta – Uměleckoprůmyslové museum v Praze – Pinkasova synagoga – památník A. Dvořáka – taneční konzervatoř
Rudolfinum (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Štrougal)
- Malostranská – Valdštejnská jízdárna, Valdštejnská zahrada, Strakova akademie – Úřad vlády ČR, Vojanovy sady, Muzeum Franze Kafky, po Starých zámeckých schodech nahoru na Pražský hrad
Valdštejnská zahrada (zdroj: Mapy.cz autor: PETR STANEK)
Fotografie z linky:
Video z linky:
Zveřejněno: 10. 10. 2014 – Martin Chour
Aktualizováno: 6. 7. 2018 – Vojtěch Jánský a Vojtěch Vilímec
Video: PRAVÁ PRAHA
Dobrý den,
je sice hezké, že jste linku prodloužili přes zajímavé památky. Pro turisty je to určitě atraktivní. Jenže jste přitom zhoršili dostupnost nemocnice Pod Petřínem. Interval 30 minut je opravdu dost dlouhý. Ten po 15 minutách byl optimální obzvlášť v době ordinačních hodin ambulancí. Nyní je to docela složité i proto, že u nemocnice je malý parkovací prostor. Nestálo by za to vsunout ještě jeden autobus, který by vyplnil vzniklou mezeru jen mezi Malostranským náměstím a nemocnicí?
S pozdravem
Jiřina Kozojedová
Dobrý den,
my jsme pouze fanouškovská stránka Pražské integrované dopravy a s organizování dopravy v Praze nemáme nic společného. Co jsem ale slyšel je, že v blízké době by mělo dojít na lince 294 ke zkrácení intervalu z dnešních 30 na 20 minut, čímž odpovídám i na váš dotaz.
Budu rád, když jsem vám alespoň nějak pomohl. (MCH)
odkaz na jízdní řád nefunguje 🙁
Dobrý den, existuje linka 194 v trase Florenc – Malostranská – Florenc, kterou obsluhuje dopravce About Me a jezdí na ní autobusy typu Iveco Stratos LF 38. Na stránce by mohla být uvedená jako provozní.