Linka 200

Pražská autobusová linka 200

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: kloubový

Dopravce: Dopravní podnik h. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Kobylisy, Sídliště Bohnice)

Přestup na metro: C

Doba jízdy: 10/9 min

Délka linky: 4 km

Zastávky:

KOBYLISY (C) – Písečná – Čimický háj (×) – Podhajská pole – Katovická – Odra – Zhořelecká – SÍDLIŠTĚ BOHNICE

Historie:

Linka 200 byla a i nadále je expresní linkou, protože je rychlejší než linka 102, která jede přes Krakov, a navíc vynechává zastávku Služská

kloubový SOR odjel ze zastávky Podhajská pole (foto: VV)

Poprvé linka 200 vyjíždí 8. května 1968 jako tzv. rekreační linka v trase: Hrad – (cca: Hradčanské náměstí) – Loreta (cca: Loretánské náměstí) – Staroměstské náměstí. Zpočátku jezdila jen o letních nedělích, ale od 9. května 1969 jezdila i o letních sobotách. Ještě 2. května 1970 je přeznačena na písmeno E, ale 28. září 1970 byla trvale zrušena. 

historický plakát odkazující na provoz linky 200 (screen: VJ)

Jako denní linka poprvé vyráží 12. května 1975 ve zrychlené trase: Sokolovská (dnes: Florenc) – Štvanice Podhajská pole – Ubikace (dnes: Katovická) – BohnickáSídliště Bohnice.

S prodloužením metra C na Fučíkovu (dnes: Nádraží Holešovice) byla řada městských i příměstských linek k tomuto terminálu odkloněna či zkrácena. Linka 200 se tak 4. listopadu 1984 dostává do trasy: Fučíkova (dnes: Nádraží Holešovice) – Ke StírcePodhajská pole – … – Bohnice, Visla (dnes: Sídliště Bohnice). I přes zřízení zastávky Ke Stírce si linka 200 ponechává expresní charakter. 

 SOR NB 18 na prvním pořadí linky 200 v zastávce Sídliště Bohnice (foto: LN)

Koncem letních prázdnin 2002 zasáhla Prahu ničivá povodeň, při které došlo mimo jiné i k zaplavení části trasy a stanic metra C, proto byla řada autobusových linek prodloužena po pražské severojižní magistrále. Linka 200 se tak v období od 19. srpna 2002 do 19. října 2002 dostává do trasy: Pražského povstání – Vyšehrad – I. P. Pavlova – Muzeum – Hlavní nádraží – Florenc – Vltavská – Argentinská – Jankovcova – … – Sídliště Bohnice. Po otevření úseku mezi stanicemi Pražského povstání a Florenc byla linka 200 od 19. října 2002 do 18. listopadu vedena v trase: FlorencSídliště Bohnice.

Ještě během víkendů 14. 9. + 15. 9. 2002 a 21. 9. + 22. 9. 2002 jezdila až na Roztyly16. 8. + 17. 8. 2003, 23. 8. + 24. 8. 2003 a 29. 11. + 30. 11. 2003 jezdila na I. P. Pavlova a 15. 5. + 16. 5. 2004 jezdila na Florenc.

Irisbus Citybus 18M vyjel z odstavných ploch terminálu Kobylisy (foto: LN)

S prodloužením metra IV.C (Nádraží HolešoviceLádví) byla linka 200 26. června 2004 zkrácena do trasy: Kobylisy – Pískovna (dnes: Čimický háj) – Podhajská poleZhořeleckáSídliště Bohnice, ve které jezdí dodnes. I nadále si ponechává rychlostní charakter, neboť nestaví v zastávce Služská.

V současnosti jezdí linka 200 ve špičkách v intervalu 3 minuty. Připočteme-li k ní linky 102, 144, 152 a 177, jasně se ukazuje, jak by byla potřeba linka kolejové dopravy, která by ekologicky a ekonomicky svážela obyvatele bohnického sídlištního celku přímo do centra města.

kloubový Irisbus na l. 200 míří k metru – na Kobylisy (foto: LN)

Linka je spjata s DPP. Od zavedení do 19. června 1980 byly na linku vypravovány standardní autobusy. Od 20. června 1980 do 29. srpna 1982 a od 4. září 1989 do 23. listopadu 1990 byl na lince 200 veden smíšený provoz standardních a kloubových vozidel. V ostatních obdobích byly na linku vypravovány kloubové autobusy. Zajímavostí je také to, že na lince 200 došlo 7. ledna 2002 k nasazení prvního kloubového nízkopodlažního autobusu v Praze, kterým byl klíčovský Irisbus Citybus ev. č. 6500. 

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
2 – 4
7/8
3 – 4
15 – 20
15
15
15 – 20
20
15
15 – 20


Zajímavá místa:

  • Kobylisy – Kostel sv. Terezie od Dítěte Ježíše, Zeměměřičné a katastrární úřady, divadlo Karla Hackera, Salesiánské divadlo
    Městská knihovna v Praze, Dům Bible 
  • Čimický háj – zelená turistická značka Čimickým hájem, plavecký bazén Šutka, Pomník osvobození Rudou armádou

Pomník osvobození Rudou armádou (zdroj: Mapy.cz autor: Štěpán Jůza)

  • Podhajská pole –Tělovýchovná jednota Slovan Bohnice – Praha 8
  • Odra – psychiatrická nemocnice Bohnice, kostel sv. Václava, obchodní dům Odra 

kostel sv. Václava (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Video z linky: 

Vytvořeno: 11. 9. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 1. 5. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

3 reakce na Linka 200

  1. Dederon říká:

    dobrej chci se zeptat když je pořadí 50,51 atd…
    tak se střídá odpoledne např 4:28-15:16 stř od 15:16 2. kolega jezdí až do noci a potom jede i tu noční linku nebo se v noci střídá jeětě jednou a tu noc jede jiný kolega ?
    děkuji

  2. Osamělý Vlk říká:

    Myslím, že současnou podobu linky 200 už nelze považovat za expresní. To by takovou musela být i linka 144 a donedávna i 152(která mimochodem teď vynechává jinou zastávku na trase, Nad Jetelkou).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *