Linka 213

Pražská autobusová linka 213

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny) 

Konečné zastávky: 3 (Želivského, Jižní Město, Nádraží Uhříněves)

Přestup na metro: A, C

Doba jízdy: 32/29 min (Želivského – Jižní Město), 48/44 min (Želivského – Nádraží Uhříněves)

Délka trasy: 11 km (Želivského – Jižní Město), 18 km (Želivského – Nádraží Uhříněves)

Zastávky:

ŽELIVSKÉHO (A) – Želivského (T) (A) – Bělocerkevská – Slavia – Bohdalec – Chodovská – Teplárna Michle – Spořilov – Hlavní (Z) – Lešanská (T) – Choceradská (Z) – Nad Pahorkem (T) – Chodovec – Chodovská tvrz – Litochlebské náměstí – Opatov (C) – Ke Kateřinkám – Metodějova – Háje (C) – Horčičkova – {JIŽNÍ MĚSTO}  – Dolnokřeslická – Křeslice – Hříbková (×) – Nové Pitkovice – K Pitkovičkám (×) – Ke Kříži (×) – Nové náměstí – Picassova (T) – NÁDRAŽÍ UHŘÍNĚVES (V) 

Historie:

Linka 213 již od roku 1977 obsluhuje Vršovice, Spořilov a Jižní Město.

standardní SOR ve výstupní zastávce Nádraží Uhříněves (foto: LN)

Poprvé se s linkou 213 setkáváme 16. března 1977 v trase: Čechovo náměstí – Slavia – Bohdalec – Spořilov – Chodovec – Na sádce (dnes: Chodovská tvrzStavební plocha IPS (dnes: Modrá školaBetonárka (dnes: Háje) – Sídliště Jižní Město (dnes: Jižní Město). Jezdila v rozsahu celodenního a celotýdenního provozu. 

standardní autobus na lince 213 v nástupní zastávce Želivského (foto: LN)

První drobná úprava nastala 12. února 1980, kdy byla kvůli rekonstrukci tramvajové trati ve Vršovicích převedena z ulice U vršovického hřbitova do souběžné Bohdalecké, ale v této ulici zůstala i po skončení výluky. Další úpravy se nesou ve znamení prodlužování metra.  S prodloužením metra C na Háje byla 8. listopadu 1980 upravena do trasy: Čechovo náměstí – … – Litochlebské náměstí – Družby – Zupkova (dnes: Ke Kateřinkám) – Kosmonautů (dnes: Háje) – Jižní Město.

schéma vedení linky 213 po otevření metra C do Jižního Města (screen: VJ)

S prodloužením metra A na stanici Želivského byla řada městských a příměstských linek stažena do terminálu Želivského. Linka 213 je 20. prosince 1980 prodloužena do trasy: Želivského – Bělocerkevská – Kodaňská – Koh-I-Noor – Svahová (dnes: Vršovický hřbitov) – Bohdalec – … – Jižní Město. S otevřením stanice Strašnická je 12. července 1987 na lince zřízeno zajíždění k Investě, později Chemapolu (dnes: Kavkazská), které bylo uskutečňováno do února 1980. 

schéma vedení linky 213 po otevření metra A na Želivského (screen: VJ)

Další změna vstoupila v platnost 19. dubna 2005, kdy byla převedena do trasy: Želivského – Bělocerkevská – Slavia – Bohdalec – … – Jižní Město. Tato změna byla vysoce kontroverzní, neboť linka od tohoto data nezajížděla do centra Vršovic (zastávky Kodaňská, Čechovo náměstí a Koh-i-noor), na druhou stranu však v nové trase představovala pro tranzitující cestující výrazně rychlejší spojení ke stanici metra Želivského

vršovický Renault Citybus 12M manipuluje v prostoru přestupního bodu Nádraží Uhříněves (foto: LN)

S reorganizací provozu v Uhříněvsi byla 29. dubna 2017 vybranými spoji prodloužena ze zastávky Horčičkova přes Křeslice, Nové PitkoviceNové náměstí na Nádraží Uhříněves. V obratišti Jižní Město končí cca polovina spojů, ale spoje pokračující do Uhříněvsi již do tohoto obratiště nezajíždějí. V novém úseku nahradila linku 232. Cílem této změny bylo posílení rozrůstajících se Pitkovic a Křeslic. Aby nebylo nutné nasazovat brzké ranní a pozdní večerní 40minutové intervaly a aby v Uhříněvsi byla zajištěna každou hodinu návaznost na vlaky z centra Prahy, je na lince 213 v Uhříněvsi navržen poněkud neobvyklý jízdní řád, kdy brzy ráno a později večer jezdí o víkendech spoje po 20 minutách, během dne pak ale po 30 minutách. 

večer jsou na lince 213 kratší intervaly než přes víkend (screen: VJ)

Osa Jižní MěstoSpořilovVršoviceVinohrady patřila vždy k nejvytíženějším trasám v celé síti městských autobusů. V současnosti je linka 213 prokládaná s linkou 136, která však jezdí přes celé město a často se zpožďuje, a tak dochází k přetěžování linky 213. Řešením by bylo prodloužení tramvajové tratě ze Spořilova po trase linky 213 na Jižní Město. 

návrh na vedení tramvajových tratí v roce 2030 (zdroj: DPP)

Na linku 213 byly od roku 1977 vypravovány kloubové autobusy, od 17. listopadu 1995 jsou na linku vypravovány standardní autobusy. Kloubové autobusy se na lince ještě objevily během prázdninového provozu v letech 1996, 1997, 1998 a 1999. Při výlukách metra C v jižní části je linka 213 vždy posílena nebo jsou na ni nasazeny kloubové vozy. Dne 6. 6. 2015 proběhla v rámci dne otevřených dveří v garážích Vršovice rozlučková jízda Karosy B741. Od 1. 9. 2015 do 1. 9. 2017 byl na lince 213 testován elektrobus SOR EBN 11. 

SOR EBN 11 na lince 213 v zastávce Želivského (foto: MCH)

Provoz linky 213 byl vždy zajišťován autobusy Dopravního podniku.  

Irisbus Citybus 12M na lince přijíždí do nástupní zastávky v terminálu Želivského (foto: LN)

Mapa:

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
a)
5
10
6
15 – 20
15
15
15 – 20
20
15
15-20
b)
10
20
12
30 – 20
30
30
30 – 20
20
30
30 – 20
a) Želivského – Jižní Město b) Horčičkova – Nádraží Uhříněves 

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Želivského – Palác Vinohrady (původně Strojimport, dnes Casablanca), Poliklinika Vinohrady, Židovské hřbitovy, Hotel Don Giovanni
  • Slavia – nákupní centrum Eden, EDEN ARÉNA, Ministerstvo životního prostředí

Stadion Eden (zdroj: Mapy.cz autor: NovyUZ)

  • Bohdalec – Park Františka Langera, Hřbitov Vršovice, Hřbitovní kaple
  • Teplárna Michle – Odstavné nádraží Praha-Jih
  • Spořilov – Hamerský rybník
  • Hlavní – OC Centrum 
  • Chodovec – Archiv hl. m. Prahy, Statní oblastní archiv, Národní archiv, Knihovna Národního archivu, Knihovna Státního oblastního archivu v Praze
  • Chodovská tvrz – Chodovská tvrz, Sborový dům Jana Milíče z Kroměříže

    b30 - Chodov - tvrzChodovská tvrz (foto: OK)

  • Litochlebské náměstí – kostel sv. Františka z Assisi

    b29 - Chodov - kostelkostel sv. Františka z Assisi (foto: OK)

  • Ke Kateřinkám – Kostel Církve bratrské, Hřbitov Chodov

Kostel Církve bratrské ( zdroj: Mapy.cz autor: Tomáš)

  • Metodějova – Kulturní dům Opatov
  • Háje – Komunitní centrum Matky Terezy
  • Jižní Město – Vodní nádrž Hostivař

Vodní nádrž Hostivař (zdroj: Mapy.cz autor: Jan Moravec) 

  • Dolnokřeslická – Hospodářský dvůr Štít

Hospodářský dvůr Štít (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)

  • Křeslice – Úřad městské části Praha-Křeslice
  • Nové Pitkovice – Pitkovické rybníky
  • Nové náměstí – Uhříněveské muzeum, Místní knihovna Uhříněves, Úřad městské části Praha 22
  • Nádraží Uhříněves, Picassova evangelický kostel (Husova kaple), obřadní síň, Legionářský dům, železniční stanice Praha-Uhříněves, Husovo náměstí

Evangelický kostel (Husova kaple) (zdroj: Mapy.cz autor: jirizmecholup)

Video z linky:

Vytvořeno: 2. 10. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 30. 5. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

4 reakce na Linka 213

  1. Tomáš říká:

    Dobrý den, vybrané spoje linky 213 jedou ze zastávky Želivského až na Nádraží Uhříněves, nově od 29.4.2017.

  2. Jan Pondělíček říká:

    Linka 213 dnes jezdí na Nádraží Uhříněves místo původní linky 232.

  3. Michal říká:

    Sakra, autobus ma jezdit po 10-15 min a ne po 45 min, jdete uz do prdele!!! Kazdy mesic vyhozene penize kdyz to nejezdi jak ma!

  4. DAVID BERAN říká:

    DOBRÝ DEN MÁM MATKU V UHŘÍNĚVSI A OD 27.5.2023 TAM PRÝ BUDE ZRUŠEN BUS 213 A BUD JEZDIT 126 MŮŽETE MI PROSÍM PORADIT KDE SE OTOM DOČTU PROČ TO TAK JE JESTLI TO JE DĚKUJU DAVID BERAN PRAHA 7

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *