Pražská autobusová linka 213
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 3 (Želivského, Jižní Město, Nádraží Uhříněves)
Přestup na metro: A, C
Doba jízdy: 32/29 min (Želivského – Jižní Město), 48/44 min (Želivského – Nádraží Uhříněves)
Délka trasy: 11 km (Želivského – Jižní Město), 18 km (Želivského – Nádraží Uhříněves)
Zastávky:
ŽELIVSKÉHO (A) – Želivského (T) (A) – Bělocerkevská – Slavia – Bohdalec – Chodovská – Teplárna Michle – Spořilov – Hlavní (Z) – Lešanská (T) – Choceradská (Z) – Nad Pahorkem (T) – Chodovec – Chodovská tvrz – Litochlebské náměstí – Opatov (C) – Ke Kateřinkám – Metodějova – Háje (C) – Horčičkova – {JIŽNÍ MĚSTO} – Dolnokřeslická – Křeslice – Hříbková (×) – Nové Pitkovice – K Pitkovičkám (×) – Ke Kříži (×) – Nové náměstí – Picassova (T) – NÁDRAŽÍ UHŘÍNĚVES (V)
Historie:
Linka 213 již od roku 1977 obsluhuje Vršovice, Spořilov a Jižní Město.
standardní SOR ve výstupní zastávce Nádraží Uhříněves (foto: LN)
Poprvé se s linkou 213 setkáváme 16. března 1977 v trase: Čechovo náměstí – Slavia – Bohdalec – Spořilov – Chodovec – Na sádce (dnes: Chodovská tvrz) – Stavební plocha IPS (dnes: Modrá škola) – Betonárka (dnes: Háje) – Sídliště Jižní Město (dnes: Jižní Město). Jezdila v rozsahu celodenního a celotýdenního provozu.
standardní autobus na lince 213 v nástupní zastávce Želivského (foto: LN)
První drobná úprava nastala 12. února 1980, kdy byla kvůli rekonstrukci tramvajové trati ve Vršovicích převedena z ulice U vršovického hřbitova do souběžné Bohdalecké, ale v této ulici zůstala i po skončení výluky. Další úpravy se nesou ve znamení prodlužování metra. S prodloužením metra C na Háje byla 8. listopadu 1980 upravena do trasy: Čechovo náměstí – … – Litochlebské náměstí – Družby – Zupkova (dnes: Ke Kateřinkám) – Kosmonautů (dnes: Háje) – Jižní Město.
schéma vedení linky 213 po otevření metra C do Jižního Města (screen: VJ)
S prodloužením metra A na stanici Želivského byla řada městských a příměstských linek stažena do terminálu Želivského. Linka 213 je 20. prosince 1980 prodloužena do trasy: Želivského – Bělocerkevská – Kodaňská – Koh-I-Noor – Svahová (dnes: Vršovický hřbitov) – Bohdalec – … – Jižní Město. S otevřením stanice Strašnická je 12. července 1987 na lince zřízeno zajíždění k Investě, později Chemapolu (dnes: Kavkazská), které bylo uskutečňováno do února 1980.
schéma vedení linky 213 po otevření metra A na Želivského (screen: VJ)
Další změna vstoupila v platnost 19. dubna 2005, kdy byla převedena do trasy: Želivského – Bělocerkevská – Slavia – Bohdalec – … – Jižní Město. Tato změna byla vysoce kontroverzní, neboť linka od tohoto data nezajížděla do centra Vršovic (zastávky Kodaňská, Čechovo náměstí a Koh-i-noor), na druhou stranu však v nové trase představovala pro tranzitující cestující výrazně rychlejší spojení ke stanici metra Želivského.
vršovický Renault Citybus 12M manipuluje v prostoru přestupního bodu Nádraží Uhříněves (foto: LN)
S reorganizací provozu v Uhříněvsi byla 29. dubna 2017 vybranými spoji prodloužena ze zastávky Horčičkova přes Křeslice, Nové Pitkovice a Nové náměstí na Nádraží Uhříněves. V obratišti Jižní Město končí cca polovina spojů, ale spoje pokračující do Uhříněvsi již do tohoto obratiště nezajíždějí. V novém úseku nahradila linku 232. Cílem této změny bylo posílení rozrůstajících se Pitkovic a Křeslic. Aby nebylo nutné nasazovat brzké ranní a pozdní večerní 40minutové intervaly a aby v Uhříněvsi byla zajištěna každou hodinu návaznost na vlaky z centra Prahy, je na lince 213 v Uhříněvsi navržen poněkud neobvyklý jízdní řád, kdy brzy ráno a později večer jezdí o víkendech spoje po 20 minutách, během dne pak ale po 30 minutách.
večer jsou na lince 213 kratší intervaly než přes víkend (screen: VJ)
Osa Jižní Město – Spořilov – Vršovice – Vinohrady patřila vždy k nejvytíženějším trasám v celé síti městských autobusů. V současnosti je linka 213 prokládaná s linkou 136, která však jezdí přes celé město a často se zpožďuje, a tak dochází k přetěžování linky 213. Řešením by bylo prodloužení tramvajové tratě ze Spořilova po trase linky 213 na Jižní Město.
návrh na vedení tramvajových tratí v roce 2030 (zdroj: DPP)
Na linku 213 byly od roku 1977 vypravovány kloubové autobusy, od 17. listopadu 1995 jsou na linku vypravovány standardní autobusy. Kloubové autobusy se na lince ještě objevily během prázdninového provozu v letech 1996, 1997, 1998 a 1999. Při výlukách metra C v jižní části je linka 213 vždy posílena nebo jsou na ni nasazeny kloubové vozy. Dne 6. 6. 2015 proběhla v rámci dne otevřených dveří v garážích Vršovice rozlučková jízda Karosy B741. Od 1. 9. 2015 do 1. 9. 2017 byl na lince 213 testován elektrobus SOR EBN 11.
SOR EBN 11 na lince 213 v zastávce Želivského (foto: MCH)
Provoz linky 213 byl vždy zajišťován autobusy Dopravního podniku.
Irisbus Citybus 12M na lince přijíždí do nástupní zastávky v terminálu Želivského (foto: LN)
Mapa:
Intervaly:
15 – 20 | ||||||||||
a) Želivského – Jižní Město b) Horčičkova – Nádraží Uhříněves |
Staré jízdní řády:
- Linka 213 – 16. 9. 2013
- Linka 213 – 1. 9. 2013
- Linka 213 – 29. 6. 2013
- Linka 213 – 18. 2. 2013
- Linka 213 – 7. 1. 2013
- Linka 213 – 20. 11. 2012
- Linka 213 – 1. 9. 2012
- Linka 213 – 30. 6. 2012
- Linka 213 – 15. 1. 2018
- Jízdní řád vozidel B 741 – 6. 6. 2015
Zajímavá místa na trase:
- Želivského – Palác Vinohrady (původně Strojimport, dnes Casablanca), Poliklinika Vinohrady, Židovské hřbitovy, Hotel Don Giovanni
- Slavia – nákupní centrum Eden, EDEN ARÉNA, Ministerstvo životního prostředí
Stadion Eden (zdroj: Mapy.cz autor: NovyUZ)
- Bohdalec – Park Františka Langera, Hřbitov Vršovice, Hřbitovní kaple
- Teplárna Michle – Odstavné nádraží Praha-Jih
- Spořilov – Hamerský rybník
- Hlavní – OC Centrum
- Chodovec – Archiv hl. m. Prahy, Statní oblastní archiv, Národní archiv, Knihovna Národního archivu, Knihovna Státního oblastního archivu v Praze
- Chodovská tvrz – Chodovská tvrz, Sborový dům Jana Milíče z Kroměříže
- Litochlebské náměstí – kostel sv. Františka z Assisi
- Ke Kateřinkám – Kostel Církve bratrské, Hřbitov Chodov
Kostel Církve bratrské ( zdroj: Mapy.cz autor: Tomáš)
- Metodějova – Kulturní dům Opatov
- Háje – Komunitní centrum Matky Terezy
- Jižní Město – Vodní nádrž Hostivař
Vodní nádrž Hostivař (zdroj: Mapy.cz autor: Jan Moravec)
- Dolnokřeslická – Hospodářský dvůr Štít
Hospodářský dvůr Štít (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)
- Křeslice – Úřad městské části Praha-Křeslice
- Nové Pitkovice – Pitkovické rybníky
- Nové náměstí – Uhříněveské muzeum, Místní knihovna Uhříněves, Úřad městské části Praha 22
- Nádraží Uhříněves, Picassova – evangelický kostel (Husova kaple), obřadní síň, Legionářský dům, železniční stanice Praha-Uhříněves, Husovo náměstí
Evangelický kostel (Husova kaple) (zdroj: Mapy.cz autor: jirizmecholup)
Video z linky:
Vytvořeno: 2. 10. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 30. 5. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Dobrý den, vybrané spoje linky 213 jedou ze zastávky Želivského až na Nádraží Uhříněves, nově od 29.4.2017.
Linka 213 dnes jezdí na Nádraží Uhříněves místo původní linky 232.
Sakra, autobus ma jezdit po 10-15 min a ne po 45 min, jdete uz do prdele!!! Kazdy mesic vyhozene penize kdyz to nejezdi jak ma!
DOBRÝ DEN MÁM MATKU V UHŘÍNĚVSI A OD 27.5.2023 TAM PRÝ BUDE ZRUŠEN BUS 213 A BUD JEZDIT 126 MŮŽETE MI PROSÍM PORADIT KDE SE OTOM DOČTU PROČ TO TAK JE JESTLI TO JE DĚKUJU DAVID BERAN PRAHA 7