Pražská autobusová linka 231
V provozu: celotýdenně
Charakter trasy: polookružní
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik h. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 1 (Na Knížecí)
Přestup na metro: B
Doba jízdy: 16 min
Délka linky: 5 km
Zastávky:
NA KNÍŽECÍ (B) (T) – Křížová (T) (×) – Správa sociálního zabezpečení (T) (+) – Pod Konvářkou (T) (×) – Konvářka (T) (×) – Dívčí hrady (T) – Kesnerka (T) (×) – Pod Kesnerkou (T) (×) – Franty Kocourka (T) (×) – Ke Koulce (T) (×) – Křížová (T) (×) – NA KNÍŽECÍ (B) (T)
Historie:
Trasu linky 231 ovlivnilo 5 změn, přesto nikdy nevyjela z katastru Smíchova, proto ji řadíme mezi stabilní linky.
kačerovský Irisbus Citybus 12M v terminálu Na Knížecí (foto: LN)
S linkou 231 se poprvé setkáváme 26. března 1976, kdy vyjíždí v trase: Ženské domovy – Křížová – Úřad důchodového zabezpečení (dnes: Správa sociálního zabezpečení) – Konvářka – Dívčí hrady – Kesnerka – Františka Kocourka (dnes: Franty Kocourka) – Křížová – Ženské domovy. Jezdila celodenně a celotýdenně. Současně se zavedením linky 231 byla oslabena linka 211, která od tohoto data jezdila jen v PD.
SOR NB 12 ev. č. 3646 ve výstupní zastávce terminálu Na Knížecí (foto: LN)
Se zrekonstruováním Plzeňské ulice a prodloužením tramvajové trati do Řep byla 8. listopadu 1979 prodloužena na Anděl. Tam se moc dlouho neohřála a s otevření metra B (Sokolovská (dnes: Florenc) – Smíchovské nádraží) byla 3. listopadu 1985 odkloněna do terminálu Moskevská (dnes: Na Knížecí).
Renault Citybus 12M za malou chvíli odbočí doleva k zastávce Křížová (foto: LN)
Od 3. ledna 1991 je převedena do podoby Radlická – Dívčí Hrady. Za měsíc, přesněji od 19. února 1991, je vedena v trase: Na Knížecí – Křížová – Laurová – Radlická – Dívčí hrady, přičemž úsek Radlická – Na Knížecí obsluhuje jen v dopoledním sedle pracovních dnů. Od 29. března 1991 je vedena v trase: Na Knížecí – Křížová – Správa sociálního zabezpečení – Konvářka – Dívčí hrady – Kesnerka – Franty Kocourka – Křížová – Na Knížecí, ve které jezdí dodnes.
standardní Citybus vyjíždí z odstavných ploch terminálu Na Knížecí (foto: LN)
Pomineme-li období mezi 14. březnem 1992 a 1. říjnem 1992, kdy byla vypravována autobusy ČSAD, je linka spjata s autobusy DPP. Oba zmínění dopravci na linku nasazovali a nasazují standardní autobusy.
Karosa B951E v oblasti Dívčích Hradů (foto: LN)
3-15 |
Staré jízdní řády:
- Linka 231 – 15. 1. 2018
- Linka 231 – 1. 9. 2013
- Linka 231 – 29. 6. 2013
- Linka 231 – 24. 12. 2012
- Linka 231 – 3. 1. 2011
- Linka 231 – 10. 12. 2007
- Linka 231 – 15. 12. 2002
Zajímavá místa na trase:
- Na Knížecí – Sady Na Skalce, Evangelický kostel – sborový dům J. A. Komenského, Santoška, Zahrada Santoška Praha, Ženské domovy, Pivovar Staropramen
Ženské domovy (zdroj: Mapy.cz autor: neznámý)
- Křížová, Ke Koulce – Paví vrch, Evangelický kostel – sborový dům J. A. Komenského, Santoška, Zahrada Santoška Praha, železniční stanice Praha – Smíchov severní nástupiště
Paví vrch (zdroj: Mapy.cz autor: tomas petr)
- Konvářka, Dívčí hrady – Vila Karla Jíšeho, Hřbitov Radlice
- Kesnerka – Starý židovský hřbitov Praha – Smíchov
Video z linky:
Vytvořeno: 27. 9. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 28. 5. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Proč je pod každým popiskem napsáno linka 273 kdyz tam jezdi 231
opraveno 😀
Dříve se jim říkalo buchty,
potom se jim začalo říkat kočky,
aby se z nich posléze staly „slepice“
A nyní jsou z nich staré kurwy !
Dobrý den. Před 2 minutami mě od hlavy k patě zmáčel řidič linky 231 v Horních Počernicích. Rozběhl jsem se za ním, zbaběle nezastavil. Mám foto (sebe, jeho jsem nestihl, ujel). Rád bych zjistil o koho jde.