Pražská autobusová linka 246
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: midibus
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 3 (Sídliště Stodůlky, Nádraží Radotín, Zbraslavské náměstí)
Přestup na metro: B
Doba jízdy: 39/37 min
Délka linky: 17 km
Zastávky:
SÍDLIŠTĚ STODŮLKY – Luka (B) – Amforová – Hlávkova (×) – Řeporyjské náměstí – Zahrádky (×) – Zmrzlík (×) – Zadní Kopanina (×) – Maškův mlýn (×) – Cikánka (×) – Lomy (×) – U Lomů (×) – Cementárna Radotín (×) – V Sudech (×) – Safírová (×) – Prvomájová – NÁDRAŽÍ RADOTÍN (S) – U Jankovky (x) – Vrážská (x) – Přeštínská (x) – Přístav Radotín (x) – Lahovický most (x)(Z) – Lahovice (x) – Most Závodu Míru (x)(T) – ZBRASLAVSKÉ NÁMĚSTÍ
Historie:
Linka 255 poprvé vyjíždí 1. února 1971 jako tzv. překryvná linka (původní 155) v trase: Mikrobiologický ústav (dnes Ústavy Akademie věd) – Nemocnice Krč – Budějovické nám. (dnes Budějovická) – Autobusové nádraží Pankrác (dnes Pankrác) – Náměstí hrdinů (dnes Pražské povstaní) – Botanická zahrada Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Řipská (dnes Perunova) – Flora – Hollarovo náměstí (dnes Vinohradské hřbitovy) – Na Palouku – Sídliště Malešice. Dopravcem bylo ČSAD. První změny trase se dočkala 255 již další rok – 16. října 1972, kdy od Mikrobiologického ústavu jede přes Tempo a Zálesí. Toto datum je také významné tím, že v tento den přestaly jezdit v Praze trolejbusy. Osudným datem se pro linku stal 9. květen 1974, kdy bylo zprovozněno v Praze metro a s tím zrušení překryvných linek. Proto se číslo linky 255 ruší a přečíslovává opět na 155. Trasa linky 155: Petřiny – Větrník – Letenské náměstí – Revoluční – Národní divadlo – Karlovo náměstí – … – Sídliště Malešice.
linka 255 na Nádraží Radotín (foto: MCH)
K opětovnému zavedení linky 255 dochází 23. listopadu 1981, kdy vyjíždí zcela v odlišné trase do oblasti kolem Zbraslavi: Lihovar – Dostihová – Lahovice – Zbraslavské náměstí – Most Závodu míru – Na Plácku – Strnady. Sice v tété trase je vedena pouze po Praze, ale s dostavěním obratiště Strnady (později Přívoz Strnady, dnes Jíloviště, přívoz) 15. dubna 1982 se tato městská linka dostala dále, mimo území hlavního města Prahy. Zároveň to byla jediná městská linka vedená dosud mimo území Prahy. Další změnou linky 255 bylo krátkodobé zkrácení na Osadu Strnady (dnešní zastávka Strnady) od 1. srpna 1984 do 16. dubna 1985. Poté byla opět prodloužena k přívozu. Se zprovozněním linky metra B byla 3. listopadu 1985 prodloužena na Smíchovské nádraží. V trase Smíchovské nádraží – Přívoz Strnady vydržela řadu let až do 26. února 2006, kdy byla zrušena. Důvodem jejího zrušení byla snaha sjednotit administrativní rozdělení sítě zastávek a linek PID na městské a příměstské (zastávky Přívoz Strnady a VÚ Strnady byly přejmenovány na Jíloviště, přívoz a Jíloviště, výzkumný ústav podle jejich územní příslušnosti). Stávající spoje linky 255 byly převedeny na linku 314, dnes jsou na lince 390. Na provozování linky se od roku 1981 do roku 2006 podílelo mnoho dopravců (ČSAD, Fedos, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Martin Uher).
linka 255 na Nádraží Radotín (foto: PH)
Potřetí byla 255 obnovena 1. září 2012 se zavedením metropolitní sítě, jako náhrada linku 165, přesměrovanou na Sídliště Zbraslav. Dopravcem se stal Dopravní podnik hl. m. Prahy. Linka 255 proto obsloužila úsek původní linky 165 ze Zbraslavi do Radotína. Trasa byla v té době polookružní: Nádraží Radotín – Přeštínská – Lahovice – Zbraslavské náměstí – Lahovice – Přeštínská – Nádraží Radotín. Již 4. září 2012 byla trasa změněna. Ve směru na Zbraslav je vedena po ulici K přehradám a zastávku Most závodu Míru na Zbraslavské náměstí, kde je ukončena. V této trase je provozována 255 dodnes. Poslední změnou, ne však ve vedení trasy, byla změna dopravce – od 29. 6. 2013 provozuje linku 255 dnešní Arriva Praha. Po celou dobu byla na lince vypravovány midibusy nebo standardní autobusy.
Mapa:
Intervaly:
Zajímavá místa na trase:
- Nádraží Radotín – železniční stanice Praha-Radotín – Úřad městské části Praha 16 – kostel sv. Petra a Pavla (u lávky přes Berounku) – východiště na červenou značku směr Zbraslav (vede okolo kostela) – také je možné jít od kostela podél Berounky do Černošic – železniční stanice Praha-Smíchov
- Lahovice – soutok Berounky a Vltavy – možnost cesty podél Vltavy na Zbraslav (přes PP Krňák)
- Zbraslavské náměstí – zbraslavský klášter – Zbraslavské náměstí – býv. zbraslavský pivovar – Černé divadlo Jiřího Srnce – východiště PP Krňák na Lahovice (z ul. U Malé řeky) – mrtvé rameno Berounky (součást PP Krňák) severně od kláštera – kostel sv. Havla (na vrchu Havlíně, při dnešní trase červené) – východiště po červené značce na Radotín
Zbraslav – kostel sv. Havla (foto: OK)
Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2014, někdy i starší).
Fotografie z linky:
linka 255 na Vražské (foto: MCH)
Zveřejněno: 2. 4. 2014 Autor: Martin Chour
provozuje dopravní podník či Arriva ?
Všude je totiž napsáno že dpp.
Dopravní podnik http://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/255/20170426/255_(712_3)T.pdf
Od srpna linka bude nově pod číslem 246 a tak bude dobré ihned to v srpnu opravit.
Mohli byste poskytnout Vozový Jízdní řád ?
Bohužel jej nemáme k dispozici.
A jak je to s úsekem mezi Sídlištěm Stodůlky a Radotínem?
Nemáte JŘ linky 246 z let 2011 – 2012?
Dnes jezdí v trase
Zličín – Obchodní centrum Sárská – Zbraslavské náměstí.
Dá se autobusem cestovat s kolem?