Irisbus Citelis 18M je městský nízkopodlažní autobus, který je nástupcem vozu Irisbus Citybus 18M. Vyrábí ho firma Karosa Vysoké Mýto s firmou Renaut od roku 2005 až dodnes. Část vozu byla vyrobena ve Francii či Itálii a dokončena v Česku.
Citelis v Hradci Králové (foto: cs.wikipedia.org)
Konstrukce
Citelis 18M je třínápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (místo pro kočárek u 2. dveří s nájezdovou plošinou). Má polosamonosnou karoserií, která byla sešroubována do skeletu, ošetřena proti korozi a poté olakována a oplechována. Jelikož se jedná o kloubový vůz je spojen kloubem a krycím měchem. Rám podvozku je z ocelových podélníků a příček, bočnice a střecha je ze svařených tažených uzavřených profilů a oplechovány. Přední čelo vozu tvoří uzavřené profily, které jsou pokryty plechy i plasty, zadní čelo je z jednoho panelu sklolaminátu.
motor (foto: MCH)
Motor a převodovka se nachází v zadní části vozu. Okna jsou lepená (přední sklo přichyceno gumou). Nechybí ve voze ani kneeling. Sedačky jsou čalouněné plastové. Vůz však není v jedné rovině, jelikož 1., 2. a 3. dveře jsou ve výšce 320 mm a 4. dveře ve výšce 330 mm. Existuje mnoho variant ve kterých se vozy Citelis vyrábějí. Nejznámější jsou obvyklé dieselové, ale jsou vyráběny také poháněné zemním plynem (CNG) nebo ve trolejbusové verzi v podobě vozu Škoda 25Tr. Od roku 2007 splňuje emisní normu Euro 4.
interiér (foto: MCH)
Provoz
První verze byla vyrobeno roku 2005 a v Česku již v polovině téhož roku. Kromě Prahy, jezdí Citelisy i v Brně, Táboře, Hradci Králové, Českých Budějovicích, Zlíně, atd… Jezdí také i na Slovensku nebo ve Francii.
Citelis ve francouzské Remeši (foto: cs.wikipedia.org)
Irisbus Citelis v Praze
V Praze jezdí tento vůz jen u Dopravního podniku hl. m. Prahy a jedná se jen o jeden vůz ev. č. 6599. Byl dodaný do Řep v říjnu 2009 a jezdí dodnes.
Citelis v Praze (foto: cs.wikipedia.org)
Zveřejněno: 8. 6. 2014
Autor: Martin Chour