Iveco Urbanway 12M je městský nízkopodlažní autobus, který je nástupcem vozu Irisbus Citelis 12M. Vyrábí ho firma Iveco se sídlem ve Vysokém Mýtě. První vozy byly vyrobeny koncem roku 2013 a výroba trvá nadále.
Iveco Urbanway 12M CNG v Kladně na konečné Kladno,,Vojtěcha Lanny (foto: seznam-autobusu.cz)
Konstrukce
Iveco Urbanway je dvounápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (místo pro kočárek u 2. dveří s nájezdovou plošinou). Vůz se vyrábí ve verzi 10.5, 12 a 18 metrů v naftové i verzi na stlačený zemní plyn. Motory vozu splňují emisní normu EURO 6. Výška podlahy je u prvních dveří 320 mm a s každými dalšími dveřmi se zvedá o 10 mm.
Samostatná karoserie autobusu je sestavena ze šesti ocelových panelů, poté ošetřena proti korozi kataforetickou lázní a olakována. Střecha je vyrobena z ocelových plechů, bočnice jsou oplechovány hliníkovým plechem a čelo je vyrobeno z polyesteru. Přední čelo vozu tvoří uzavřené profily, které jsou pokryty plechy i plasty, zadní čelo je z jednoho panelu sklolaminátu. Na nárazníky a spodní část bočnic byl použit polyester.
Dveře se otvírají dovnitř s elektropneumatickým ovládáním. Sedadla jsou v přední části v uspořádání 2+1, v zadní části v uspořádání 2+2. Plošina se manuálně ovládá. Řidič je oddělen od cestujících polouzavřenou kabinou. Větrání je umožněno posuvnými bočními okny, větráky a klimatizací. Vůz je vybaven také kamerovým systémem a nechybí tu i nový palubní počítač BUSE BS 301. Některé vozy jsou vybavené i počítáním cestujících. Motor a převodovka se nachází v zadní části vozu. Okna jsou lepená a vůz je vybaven kneelingem.
Iveco Urbanway 12M CNG v Kladně (foto: seznam-autobusu.cz)
Motor: FPT Industrial Tector 7 (Euro 6/HI-eSCR systém), řadový, naftový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem
Výkon: 210 kW
Převodovka: VOITH 854.6 automatická s integrovaným retardérem
Rychlost: 90 km/h
Obsaditelnost: k sezení 31+1, míst k stání 63
Celková délka: 12 000 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 2845
Iveco Urbanway 12M CNG – interiér (foto: seznam-autobusu.cz)
Provoz
První verze byla vyrobena v roce 2013 a v Česku se první vozy objevili v lednu roku 2015. Jednalo se o 2 vozy, které směřovali do Kladna, k dopravci ČSAD MHD Kladno. Celkem ČSAD MHD Kladno odebralo 2 vozy, které zařadilo do městské hromadné dopravy v Kladně. V provozu je také jeden vůz v Táboře i dopravce Comett Plus s délkou 10.5 M a 12 vozů v Brně. V Liberci jezdí také 13 vozů tohoto typu. 2 jsou ve verzi CNG, tedy na stlačený zemní plyn a 11 naftových. Kromě Tábora, Brna a Kladna zatím jinde v České republice nejezdí.
Iveco Urbanway 12M CNG v Brně (foto: bmhd.cz)
Na Slovensku jezdí například v Bratislavě, kde jich zatím jezdí 20, ale předpokládá se, že v letošním roce bude dodána dalších 20 kusů. Celkem bylo vyrobeno do současnosti (únor 2015) přes 600 kusů. Jeden vůz stojí 204 897 eur, což je 5 620 324 korun českých.
s vozy Iveco Urbanway se můžete setkat i na Slovensku – Bratislava (foto: imhd.sk)
Zveřejněno: 1. 3. 2015
Autor: Martin Chour
Jen bych si dovolil opravit větu „Kromě Tábora, Brna a Kladna zatím jinde v České republice nejezdí.“. V Uherském Hradišti jezdí naftová verze Urbanwaye 12M.
Myslím si, že tam byl jen na zkoušku během prosince a ledna. (MCH)
a v liberci jezdí 2 na cng a 6 na naftu
prosím doplnte
do liberce přidali nové takže: 2 na cng,11 na naftu
žádám o doplnění
V Jablonci jich taky několik jezdí .
My jich máme třeba zrovna v ČSAD střední Čechy 10 kousků
No a v Brně jich není 12 ale 56 na CNG.Letos (2019) mají být dodány i ve verzi na naftu