Karosa B 731 a B 732 jsou městské autobusy, které jsou nástupci vozů ŠM 11. Oba typy vyráběla firma Karosa Vysoké Mýto. Vůz B 731 byl vyráběn od roku 1981 do roku 1996 a vůz B 732 od roku 1983 do roku 1997.
Karosa B 731 v Letňanech (foto: DPK)
Konstrukce
Karosa B 731 a B 732 jsou dvounápravové autobusy se standardní výškou podlahy. Motor je oproti ŠM 11 umístěn za zadní nápravou. Jelikož se jedná o městský typ, tak jsou z pravé strany z pohledu k řidiči troje dveře, přední jsou menší. Vůz B 731 se od vozu B 732 liší pouze převodovkou. Typ B 731 má automatickou převodovku, zatímco typ B 732 má převodovku mechanickou (ručně řazenou). Automatická převodovka znamená plynulejší rozjezd a také pohodlnější ovládání autobusu pro řidiče, ale autobus má díky ní nižší maximální rychlost. Vozy B 732 mají mechanickou převodovku také proto, že jsou občas vypravovány na příměstské linky.
interiér vozu Karosa B 732 (foto: MCH)
Motory:
LIAZ ML 635 (Euro 0), ležatý, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, atmosférický (bez turba)
LIAZ ML 636 (Euro 1), ležatý, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem
LIAZ ML 637 (Euro 0), ležatý, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem
Renault MIHR 062045 B/3 (Euro 2), ležatý, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem s mezichladičem nasávaného vzduchu
Výkony:
148,5 kW (LIAZ ML 635)
175 kW (LIAZ ML 636)
190 kW (LIAZ ML 637)
152 kW (Renault)
Převodovky:
Pro typ B 731:
Praga 2 M 70 – automatická dvoustupňová
Voith D 863 – automatická třístupňová s retardérem
ZF 4HP 500 – automatická čtyřstupňová s retardérem
Pro typ B732:
Praga 5P 80 – mechanická pětistupňová
Praga 5P 120 – mechanická pětistupňová
Obsaditelnost: k sezení 31, míst k stání 63
Celková délka: 11 055 mm
Šířka: 2500 mm
Sedaček je celkem 31 a jsou v uspořádání 2+1, nad nápravami 2+2. Přední náprava je od firmy LIAZ a zadní náprava je od firmy Rába nebo Detva. Autobus B 731 prošel během výroby také několika změnami, např. zadní náprava byla vyměněna za méně hlučnou, změnila se poloha alternátoru, měnila se nabídka převodovek, u novějších verzí se obejvily také katalyzátory nebo mezichladič. Od roku 1994 byly vozy vyráběné s prodlouženou zádí shodnou s typem B 931. V roce 1995 bylo vyrobeno 50 kusů s motorem Renault. V interiéru jsou pohodlné černé koženkové sedačky (některé vozy měly i plastové sedačky Vogel) a také místo pro kočárek (jehož umístění se také během výroby změnilo).
interiér vozu B 731 (foto: MCH)
Provoz
B 731
Sériová výroba začala sice až roku 1982, první prototypy se ale objevily již o sedm let dříve, roku 1974 (vůz B1). Tento prototyp však byl o dva roky později sešrotován. Vyrobeny byly další 2 prototypy B2 a B3 a roku 1977 poslední prototyp s číslem B4. Od počátku sériové výrobu roku 1982 bylo ještě v ten samý rok vyrobeno 838 kusů! Dohromady bylo do roku 1996 vyrobeno neuvěřitelných 4 909 kusů. Setkat se s tímto typem autobusu nebyl žádný problém, jelikož jezdil snad všude v bývalém Československu. V současnosti (rok 2014) je v malém počtu ještě k vidění. U DPP jejich provoz skončil dne 12. září 2014 v 19:54 a u ostatních dopravců PID (Jaroslav Štěpánek) i mimo PID se ještě několik kusů nachází. Vozy B 731 měli skoro všichni dopravci (Hotliner, Jaroslav Štěpánek, Bado bus, Probo bus, Spojbus, Martin Uher). 2 vozy B 731 byly zrekonstruovány na typ B 732. Tyto vozy jezdily u dopravce ČSAD Střední Čechy a u Bado busu.
Karosa B 732 v Plzni (foto: MCH)
B 732
První vozy B 732 byly vyrobeny roku 1983 a výroba byla ukončena roku 1997, kdy se začaly vyrábět vozy B 932. Dohromady bylo do roku 1997 vyrobeno neuvěřitelných 4 495 kusů! Setkat se s tímto typem autobusu nebyl žádný problém, jelikož jezdit snad všude v bývalém Československu. V současnosti (roku 2014) je sice v malém počtu ještě k vidění. U DPP ukončil svůj provoz už 19. dubna 2013 a mimo PID se ještě několik kusů nachází (např. dopravce Jaroslav Štěpánek, Arriva,…). Nástupcem vozů B 732 se staly vozy B 832 vyráběné pro země bývalého Sovětského svazu a u nás byl nástupcem typ B 932.
B 732 na lince 175 v Praze na Žižkově (foto: MCH)
B 731 v Praze
Se začátkem sériové výroby roku 1982 se začaly vozy B 731 objevovat také v Praze. První rok bylo dodáno 282 autobusů B 731, v dalších letech následovaly další dodávky. Autobusy byly dodávány do roku 1985, poté ještě v roce 1987, kdy měl DPP celkem 779 vozů tohoto typu. Vzápětí však následně začalo vyřazování prvních kusů a roku 1993 už z tohoto počtu zbylo pouze 293 kusů (1989 – 552 ks). Když se roku 1994 počet vozů přiblížil k číslu 87, začalo DPP opět vozy nakupovat a roku 1995 jich bylo 178. Jelikož Karosa začala vyrábět novější vozy B 931, začal i Dopravní podnik kupovat tyto vozy a vozy B 731 tak najížděly už své poslední kilometry. U DPP jejich provoz skončil dne 12. září 2014 v 19:54, do poloviny roku 2015 byl jako záložní vozidlo vypravován jeden vůz DP Pardubice. Nyní se setkáme s těmito vozy v pravidelném provozu pouze jednou – na městské lince 110 v Praze u dopravce Jaroslav Štěpánek. Na náhradní dopravě za vlaky se můžeme setkat také s ex. vozem DPP ev. č. 7227. Vozy DPP měly městskou červeno-bílou barvu.
poslední den provozu vozů B 731 u DPP – 12. září 2014 (foto: MCH)
B 732 v Praze
V Praze se s vozy B 732 setkáváme poprvé roku 1987, kdy bylo předáno 108 kusů. V dalších letech dodávky pokračovaly a v roce 1994 jich bylo celkem 854. Potom už počet vozů jen klesal. Na konci 90. let a začátkem 21. století byly vozy modernizovány. Přidány byly digitální orientace a klimatizace. U některých vozů byly vyměněny sedačky. Během posledních let dodávek vozů B 732 pro Prahu byl použit i jiný typ motoru LIAZ. Proto měly některé vozy B 732 vzadu kulaté čelo. Zajímavostí je, že u Dopravního podniku hl. m. Prahy bylo 7 vozů upraveno na vozy určené pro linky pro tělesně postižené. U DPP byl provoz typu B 732 ukončen 19. dubna 2013 (několik vozů bylo nasazeno naposledy na lince 122 v odpolední špičce) a mimo PID se ještě několik kusů nachází (např. u dopravce Jaroslav Štěpánek).
poslední den provozu vozů B 732 u DPP – 19. dubna 2013 (foto: MCH)
Aktuální provoz vozů B 731 a B 732 v České Republice:
(stav k 17. 10. 2015)
MHD Havlíčkův Brod
Jedním z posledních měst, kde se pravidelně setkáte s vozy B 732 je Havlíčkův Brod. Zde jsou v pracovní dny každodenně vypravovány jeden či dva vozy B 732, ev. č. 1 a 2. Jeden z těchto vozů by se měl vyřadit do konce roku 2015, druhý by měl zůstat od roku 2016 jako záložní vozidlo.
linka MHD Havlíčkův Brod 1 u železniční stanice (foto: MCH/7.8.2015)
MHD Kralupy nad Vltavou
V Kralupech nad Vltavou se můžete setkat se dvěma modernizovanými vozy B 732 ev. č. 8028 a 8029, které v klasickém červeno-bílém provedení zajišťují několik spojů ve špičkách pracovních dnů. Kromě těchto vozů vlastní dopravce ČSAD Střední Čechy ještě jeden, ev. č. 8027, který se zřídka kdy objevuje na linkách v oblasti Mělníka. Stáří a zacházení s vozy se velmi podepsalo na jejich současném žalostném stavu.
linka MHD Kralupy n. Vlt. 1 u koupaliště s vozem ev. č. 8029 (foto: MCH/4.9.2015)
MHD Kladno
Druhým středočeským městem, kde mají stále svou pozici vozy B 732, je Kladno. Setkáte se tu s 2 vozy B 732 z let 1993 a 1996, které jsou denně vypravovány na šejdrové pořadí, zejména na linku 7 do Smečna. O vyřazení dvou posledních vozů se mluví do konce roku 2015, jedná se ale o spekulace.
Setkání dvou vozů Karosa B 732 v Kladně u nemocnice (vůz vpravo byl v červenci 2015 vyřazen) (foto: 19.6.2015)
MHD Praha
U dopravního podniku v Praze sice vozy B 731 (2014) a B 732 (2013) již skončily, to však neznamená že se zcela vytratily se systému PID. Na městské lince 110, jezdící z Hostěradic do Hostavic, stále zůstaly 2 vozy 7xx. První vůz ev. č. 1046 (B 732) je na linku 110 nasazován především jako záložní vozidlo, druhý vůz 1037 (B 731) je vypravován denně. Vůz má již dosazená nová čela z řady 900 a také se jedná o poslední vůz typu B 731 v pravidelném provozu.
Poslední provozní Karosa B 731 v České republice ev. č. 1037 v zastávce Tupolevova v Praze u Jaroslava Štěpánka (foto: MCH/23.5.2015)
MHD České Budějovice
V Českých Budějovicích jezdí celkem 2 vozy B 732 – vůz ev. č. 269, který prošel přestavbou z typu B 731, a vůz 273. Oba vozy nejsou do běžného provozu vypravovány, pouze jako zálohy či náhrada za trolejbusy.
MHD Vsetín
Poměrné malé město Vsetín disponuje již poslední Karosou B 732. Ta slouží jako záložní vozidlo pro městskou dopravu a není skoro vůbec vypravována.
Karosa B 732 v garážích ČSAD Vsetín (foto: MCH/14.8.2015)
Valašský cyklobus
Převážně v létě vozí cestující z Valašského Meziříčí přes Rožnov pod Radhošťem na Pustevny a Horní Bečvu Valašský cyklobus, který pravidelně zajišťuje Karosa B 732 dopravce ČSAD Vsetín.
Karosa B 732 na Pustevnách (foto: MCH/15.8.2015)
Cyklobus Zlatovánka (Polička – Litomyšl – Vysoké Mýto – Nové Hrady – Borová – Polička)
Druhým cyklobusem, obstarávaný vozem B 732, je Zlatovánkův. Ten jezdí od dubna do září a přepravuje cestující do malebného okolí Litomyšle, převážně k Novým Hradům.
Karosa B 732 na autobusovém nádraží v Litomyšli (foto: MCH/3.7.2015)
Regionální doprava v oblasti Znojma
Dopravce ZDS Psota dosud vlastní celkem 5 vozů B 732, které byly přestavěny na vozy C 734 či C 735, přesto se jedná o typ B 732. Část z nich je již opatřena novými čely z řady 950, všechny vozy jsou pravidelně v provozu.
nejstarší Karosa B 732 v garážích ZDS Psota (foto: MCH/18.4.2015)
Další…
Kromě již zmíněných měst a oblastí s pravidelným (či občasným) provozem vozů B 731 a B 732, jezdí několik vozů také v regionální dopravě. Jedná se především o záložní vozy či vozy určené pro náhradní dopravu za vlaky.
Jako náhradní cyklobus (z Dobřichovic do Kytína) za vůz B 952 slouží u Martina Uhera vůz B 732, který prakticky do provozu nikdy nezasahuje. Mezi další dopravce, kteří vypravují vozy B 732 jako náhradní dopravu za vlaky či mají místo v podobě záložního vozidlo, jsou Libor Strach, Jarmila Brtníková, Zlatovánek, Autobusy Jihlava, Stibus, Václav Krejza, Ptáček, ADLP, Arriva Nitra, CAR-TOUR, ABAS či Vonbus. Některé z těchto vozů prošly rekonstrukcí na vozy C 734, C 735 a LC 736, často také mají nová čela vycházející z typové řady 950.
Poslední dny autobusů Karosa B731 v Praze (autor: TECH)
Zveřejněno: 6. 1. 2014
Aktualizováno: 9. 3. 2016
Autor: Martin Chour
Článek upravil a doplnil: Filip Mašata