Karosa C 934(E) a C954(E) jsou meziměstské linkové autobusy, které vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto v letech:
- Karosa C 934: 1996 – 1999
- Karosa C 934E: 1999 – 2001
- Karosa C 954: 2001 – 2003
- Karosa C 954E: 2003 – 2006
Jedná se o nástupce vozu typu C 734.
Karosa C 954 v Neratovicích v části Byškovici (foto: MCH)
Karosa C 934 v Radotíně (foto: MCH)
Konstrukce
Karosa C 954 je dvounápravový s polosamonosnou karoserií a motorem s mechanickou převodovkou umístěnou za zadní nápravou. Karoserie je sestavena do skeletu a prošla kataforetickou lázní a také olakována a oplechována zinkovým plechem. Nápravy u vozu C 954 jsou od firmy RI a Meritor. Zadní náprava je hnací. Sedačky jsou v uspořádání 2+2 v celkovém počtu 49. Pod sedačkami je kufr, který umožňuje přepravu větších zavazadel. Ve voze jsou dvoje dvoukřídlé dveře, které se otevírají ven. Oboje jsou stejně dlouhé. U prostředních dveří je místo na kočárek.
Rozdíl C 734 a C 934
- přední a zadní čelo zaobleno
Rozdíl C 934 a C 934 E
- podlaha je snížená o 100 mm
- nově zamykání vozu
Rozdíl C 934E a C 954
- zadní čelo u vozu C 954 je již rovné
Rozdíl C 954 a C 954E
- okna jsou nově lepená (původně uchycené v gumě)
Karosa C 954 v Petrovicích (foto: MCH)
Výroba a provoz
C 934
První vůz byl vyroben v roce 1995, sériová výroba začala hned následující rok. O 3 roky později, v roce 1999, začala být vyráběna inovovaná verze C 934E. Tu nahradily v roce 2001 vozy C 954. Celkem bylo vyrobeno přes 4 500 kusů, které jezdí nebo jezdily u většiny regionálních dopravců v České republice (BusLine, Arriva – Nitra/Východní Čechy/Morava, ČSAD autobusy Plzeň, ČSAD Vsetín, ČSAD MHD Kladno).
C 954
Vozy C 954 se začaly vyrábět roku 2001s ukončením výroby vozů C 934 a to společně se všemi typy řady 950. Od roku 2003 je nahradily modernizované verze C 954E. Poslední kusy byly vyrobeny roku 2006, kdy se začaly vyrábět nové Crosswaye od Irisbus/Iveco. Celkem bylo vyrobeno kolem 12 000 kusů, což je cca o 2 třetiny více než se vyrobylo vozů C 934. V ČR se můžeme setkat s těmito vozy u dopravců ČSAD Střední Čechy, ČSAD autobusy Plze, OAD Kolín, BusLine, ČSAD Vsetín, Autobusy Karlovy Vary či Arriva Střední Čechy.
Karosa C 934 E na Vozovně Kobylisy (foto: MCH)
C 934 (E) v PID
Jedním stále z nejprovozovanějších autobusů zůstávají stále vozy C 934 nebo C 934E. V PID se s nimi můžeme potkat u dopravců Arriva Praha, ČSAD MHD Kladno, OAD Kolín, Martin Uher a Probo Bus (dříve také u dopravců ČSAD Střední Čechy nebo ČSAD Polkost). Všechny vozy dopravce naleznete, když kliknete na odkaz daného dopravce.
Vozy C 954:
Vozy C 954E:
Karosa C 934 E na Smíchovském nádraží (foto: cs.wikipedia.org)
C 954 (E) v PID
Nejklasičtějším nákupem autobusů do příměstského provozu byly mezi roky 2001 až 2006 vozy C 954. Proto jich bylo vyrobeno mnoho. V PID jich jezdí celkem 256 kusů, z toho 91 vozů C 954 a 165 vozů typu C 954E. První vozy C 954 jsou z roku 2001, poslední z roku 2003 a první vozy C 954 E jsou z roku 203 a poslední z konce roku 2006. Nejpočetnější jsou u dopravců Arriva Praha a ČSAD Střední Čechy.
Dodávky vozů v letech C 954:
2001 – ev. č. 1355, 1357, 1415, SPZ 3AF 2437 (Arriva Praha), SPZ BEI 38-69 (Probo Bus), ev. č. 1454, 1465 (Bosák Bus), ev. č. 1957, 1967, SPZ KOM 26-54 (OAD Kolín), ev. č. 1375, 1377, SPZ KLO 55-49, KLO 55-52 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1631 (ČSAD Polkost), ev. č. 1553, 1555, 1556, 1572, 1573, SPZ PHN 01-93, PHN 01-94, PHN 01-97, PHN 01-98, PHN 01-99 (ČSAD Střední Čechy)
2002 – ev. č. 1099, 1338, 1341, 1342, 1343, 1356, SPZ 8A9 0023, 8A9 0051, 9A1 0096, 9A1 7655, 9A1 7688, 1AI 8908, 1AI 8910 (Arriva Praha), ev. č. 1331, 1333, 1334, 1335 (Martin Uher), ev. č. 1958, 1959, SPZ 1S7 7260 (OAD Kolín), ev. č. 1380, SPZ 1S7 5138, 1S7 6220, 1S7 6221, 1S7 6223, 3SB 8234, 3SB 8236, 3SB 8235 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1560, 1561, 1562, 1563, SPZ 2S1 4319 (ČSAD Střední Čechy)
2003 – ev. č. 1346, 1347, 1349, 1443, SPZ 8A8 2244, 8A9 0025, 9A1 0051, 9A1 0093, 9A2 0051, 1AI 6318, 1AI 6371 (Arriva Praha), SPZ 1S0 2247, 1S2 6872 (Probo Bus), ev. č. 1714, 1719, 1963, 1964, 1966, 1970 (OAD Kolín), ev. č. 1374, 1376, 1383, 1384, 1386, 1401 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1614 (ČSAD Polkost), ev. č. 1522, 1525, 1564, 1577, 1586, SPZ 2S5 6580, 2S5 6582 (ČSAD Střední Čechy)
Karosa C 954E na Kobylisích (foto: MCH)
Dodávky vozů v letech C 954E:
2003 – ev. č. 1348, 1350 (Arriva Praha), SPZ 6S9 7898 (Probo Bus), ev. č. 1716, 1718, SPZ 3S5 0682 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1585, SPZ 2S7 8116, 2S7 8117 (ČSAD Střední Čechy)
2004 – ev. č. 1050, 1077, 1095, 1259, 1260, 1289, 1354, 1358, 1361, 1417, 1436, SPZ 8A7 0004, 8A9 0027, 9A1 0080, 1AI 6370 (Arriva Praha), ev. č. 1201, 1210, 1216, 1225, SPZ 2S3 1099, 2ST 3132, 4S1 3320 (Probo Bus), ev. č. 1479 (Bosák Bus), ev. č. 1338, 1339 (Martin Uher), SPZ 2S9 2640, 2S9 2744, 2S9 2755, 2S9 3180, 3S3 4270 (Martin Uher), ev. č. 1971, SPZ 9S5 2495 (OAD Kolín), ev. č. 1395, 1400, SPZ 3S5 1693, 3S7 1502, 3S7 1503 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1628, 1638 (ČSAD Polkost), ev. č. 1533, 1534, 1535, 1537, SPZ 2S7 9638, 2S8 2054, 2S8 2055 (ČSAD Střední Čechy)
2005 – ev. č. 1083, 1092, 1093, 1364, 1365, 1366, 1367, 1368, 1370, 1440, SPZ 8A8 0123, 9A1 0104, 1AI 8875, 1AI 6353 (Arriva Praha), SPZ 4S2 1556, 4S2 1612, 4S2 1677, SPZ 4S2 1678, 4S2 1975, 9S7 4544 (Probo Bus), ev. č. 1467, 1468, 1469, SPZ 3S8 0139 (Bosák Bus), ev. č. 1142, 1143 (Martin Uher), ev. č. 1705, 1951, 1957, 1962, SPZ 4S8 5400, 5S2 0972, 5S2 1419 (OAD Kolín), ev. č. 1378, SPZ 4S3 8468, 4S8 3994, 4S8 3996 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1616, 1626, 1627, 1639 (ČSAD Polkost), ev. č. 1506, 1509, 1512, 1515, 1518, 1524, 1547, 1552, 1567, 1568, 1569, 1580, 1582, 1583, 1593, 1594, 1596, 1597, 1598 (ČSAD Střední Čechy)
2006 – ev. č. 1442, SPZ 4AA 9714 (Arriva Praha), ev. č. 1202, 1207, 1221, SPZ 5S2 9964, 5S3 0151, 5S3 0152, 5S9 5293, 5S9 6461, 5S9 8641, 2ST 3765 (Probo Bus). ev. č. 1451, 1463, SPZ 1SH 1469 (Bosák Bus), ev. č. 1708, 1955, 1960 (OAD Kolín), SPZ 5S5 5086 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1599, 1600, 1661, 1662, 1664, 1665, 1666, 1667, 1668, SPZ 5S6 3793 (ČSAD Střední Čechy)
Karosa C 954 E na Vozovně Kobylisy (foto: MCH)
Zveřejněno: 9. 2. 2014
Autor: Martin Chour
C934 bylo vyrobeno 1396 autobusů a C954 1642 autobusů, jde o oficiální informace od výrobce.