Ikarus E91 je městský nízkopodlažní autobus, který vyráběla firma Ikarus od roku 1997 do roku 2007 v Maďarsku.
Ikarus E91 na lince 291 (foto: cs.wikipedia.org)
Konstrukce
Ikarus E91 je dvounápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (místo pro kočárek u 2. dveří s nájezdovou plošinou). Má samonosnou karoserií, hnací náprava je zadní a motor a převodovka jsou umístěny také v zadní části vozu. Kabina je polouzavřená. Vůz má 19 sedadel z toho 6 sedadel jsou v nízkopodlažní části. Převodovka je automatická (ZF 4 HP 500) a motor je od Mercedesu (OM 904).
interiér (foto: MCH)
Provoz
První verze byla vyrobena roku 1997 a v ten samý rok začala sériová výroba. Jelikož se jedná o midibus, není o něj takový zájem jako o standardní či kloubové autobusy. Ale i tak se velmi rozšířil třeba v Maďarsku a také v Lotyšku v Rize. V České republice je provozován jen v Praze. Nástupcem Ikarusu E91 je vůz MidiCity S 91 vyráběný od roku 2008.
Ikarus E91 v Rize (foto: cs.wikipedia.org)
Ikarus E91 v Praze
Poprvé se Ikarus E91 objevil v Praze v březnu 2003. Jednalo se o 3 kusy, které byly od 18. dubna 2003 vypravovány na první midibusovou linku v Praze, tedy 291. Důvodem nasazení midibusů byly velmi úzké uličky na Novém městě. Čtvrtý autobus byl odkoupen v lednu 2005, aby od 1. září 2005 začal obsluhovat midibusovou linku 128 v Hlubočepech, kde standardní vozy nemohly. Poslední 2 vozy byly koupeny v listopadu 2006. Celkem bylo proto dodáno 6 vozů, ev. č. 3901 – 3906 (přečíslovány na 2001 – 2006). Další vozy byly nasazeny až od 1. dubna 2009 na novou midibusovou linku 236. Od března 2014 je vůz ev. č. 2004 (neboli 3134 nebo 3904) i muzejním exponátem ve vozovně Střešovice.
Ikarus E91 při DOD DPP 2011 (foto: MCH)
Ikarus E91 na Zlíchově (foto: cs.wikipedia.org)
Zveřejněno: 8. 6. 2014
Autor: Martin Chour
Dobry den,mame bus značky Ikarus je v čr přímo nějaky prodejce ND nebo servis.Díky za info.
(potřebuji moturek na stěrače)