SOR NB 18 je městský kloubový nízkopodlažní autobus, vyráběný společností SOR Libchavy. Prototyp byl vyroben roku 2006 a od roku 2008 začala sériová výroba, která trvá dodnes. I když se jedná o nízkopodlažní autobus, většina sedaček se nachází na stupínku. Podlaha je ve výšce 360 mm nad zemí. Vůz navazuje na vůz SOR BN 18.
vůz SOR NB 18 v garážích Řepy (foto: MCH)
Konstrukce
SOR NB 18 je třínápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (první kloubový autobus společnosti SOR). Do vozu se lze dostat pěti dveřmi. Motor a převodovka jsou umístěny vzadu. Karoserie vozu je svařena z ocelových profilů, zvenku je oplechovaná, zevnitř obložená plastovými deskami. Podlaha je ve výšce 360 mm nad zemí a kabina je uzavřená. Přední náprava je značky SOR a zadní značky VOITH. Vůz má povolenou rychlost 80 km/h a emisní normu EURO 5. Vůz má 49 míst k sezení z toho 5 sklopných.
Motor: Iveco Cursor F2BE 3681 B (Euro 5/EEV), řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem
Výkon: 243 kW
Převodovka: ZF Ecomat 6HP 504C, automatická šestistupňová
Rychlost: 80 km/h
Obsaditelnost: k sezení 44+5 sklopné, míst k stání 107
Celková délka: 18 750 mm
Šířka: 2550 mm
motor vozu SOR NBH 18 (foto: MCH)
Kromě klasické verze je vyráběna také verze s hybridním pohonem, která je označena jako SOR NBH 18. Tyto vozy umožňují akumulaci brzdné energie, která je pak spotřebována při rozjíždění. Kromě autobusů jsou tyto vozy dále trolejbusy pod označením SOR TNB 18 či Škoda 31 Tr SOR.
hybridní vůz SOR NBH 18 (foto: MCH)
Provoz
První vůz byl vyroben roku 2006 a cestoval různě po České republice na zkušebních jízdách. Se sériovou výrobou se začalo až roku 2008. Poprvé si vozy SOR NB 18 odebralo město Nitra v počtu 9 kusů. Nejvíce vozů odkoupil Dopravní podnik hl. m. Prahy, který se společností SOR uzavřel dne 12. února 2009 smlouvu na dodání 235 vozů SOR NB 18 a 20 hybridním vozů SOR NBH 18. Kromě Prahy odcestovalo mnoho vozů SOR NB 18 do Bratislavy. Jednalo se celkem o 100 kusů.
SOR NB 18 v Praze
V Praze se poprvé tyto vozy objevily v září roku 2009, kdy začal Dopravní podnik hl. m. Prahy odkupovat první vozy tohoto typu. Celkem se mělo dodat 235 kusů vozů SOR NB 18, ale již v současné době jich je 238. Vozy SOR NB 18 byly dodávány následovně:
- roku 2009 – ev. č. 6601 – 6633
- roku 2010 – ev.č. 6634, 6635, 6637 – 6650
- roku 2011 – ev. č. 6636, 6651 – 6711, 6714 – 6724, 6726 – 6750
- roku 2011 – ev. č. 6712, 6713, 6725, 6751 – 6770
- roku 2013 – ev. č. 6771 – 6837, 6997
+ vozy SOR NBH 18 ev. č. 6401, 6402
vůz SOR NB 18 na Ohradě (foto: MCH)
Mezi jednotlivými vozy jsou však určité změny, které vám zde stručně popíšu.
- 1) U vozů ev. č. 6601 – 6705 je tmavší interiér (výjimku tvoří vozy ev. č. 6665 a 6685), vozy nemají zaoblené tvary
- 2) U vozů ev. č. 6771 – 3837 jsou vozy s červenými koženkovými sedačkami (u ostatních vozů by se tyto sedačky měly také později objevit), nové skleněné přepážky (sklo u dveří), tlačítko STOP nade dveřmi a nové barvy na podlaze
- 3) U vozů ev. č. 3826 – 3837 je interiér o něco světlejší, dále větší a širší LCD obrazovky a pozměněno tlačítko STOP nade dveřmi
- SOR NB 18 – interiér (foto: MCH)
Vozy SOR NB 18 jsou vypravovány u Dopravního podniku hl. m. Prahy z garáží Hostivař, Řepy, Klíčov a Kačerov.
Zveřejněno: 22. 4. 2014
Aktualizováno: 10. 6. 2014
Autor: Martin Chour
2015 6900-6930
1. odstavec: „Vůz navazuje na vůz SOR BN 18“. Opravdu? SOR BN 18?