Linka A
Základní údaje:
- Provozní délka: 17 129 m
- Jízdní doba: zhruba 30 minut
- Počet stanic: 17
- Nejhlubší stanice: Náměstí Míru – 52 m
- Stanice s obratišti: Nemocnice Motol (obratový kříž), Petřiny, Dejvická, Náměstí Míru (kolejová spojka), Želivského, Strašnická, Skalka (kolejová spojka), Depo Hostivař (hala depa)
- V provozu: cca 4:00 – 0:00
- Typy obsluhujících vozidel: 81 – 71 M
- Zabezpečovací zařízení: LZA
- Depo: Depo Hostivař (DH)
Stanice:
DEPO HOSTIVAŘ – SKALKA – Strašnická – Želivského – Flora – Jiřího z Poděbrad – Náměstí Míru – Muzeum (C) – Můstek (B) – Staroměstská – Malostranská – Hradčanská – Dejvická – Bořislavka – Nádraží Veleslavín – Petřiny – NEMOCNICE MOTOL
Provoz: |
Ráno |
Dopoledne |
Odpoledne |
Večer |
---|---|---|---|---|
PD |
2:20 (4:40) |
5:00 (10:00) |
3:00 (6:00) |
10:00 |
SO |
7:30 |
7:30 |
7:30 |
10:00 |
NE |
10:00 |
10:00 |
7:30 |
10:00 |
hodnoty v závorce platí pro úsek Skalka – Depo Hostivař
Nádraží Veleslavín (foto: MCH/2015)
Úseky:
Úsek I.A; Dejvická – Náměstí Míru:
- Zahájení provozu: 12. 08. 1978
- Provozní délka: 4 670 m
- Počet stanic: 7 (Dejvická, Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru)
Úsek II.A; Náměstí Míru – Želivského:
- Zahájení provozu: 19. 12. 1980
- Provozní délka: 2 658 m
- Počet stanic: 3 (Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského)
Úsek III.A; Želivského – Strašnická:
- Zahájení provozu s cestujícími (dříve jen přetah do DH*): 11. 07. 1987
- Provozní délka: 1 219 m
- Počet stanic: 1 (Strašnická)
Úsek SH (spojka do DH); Strašnická – Depo Hostivař:
- Zahájení provozu s cestujícími (dříve jen přetah do DH*): do stanice Skalka 04. 07. 1990; do stanice Depo Hostivař 26. 05. 2006
- Provozní délka: 2 448 m
- Počet stanic: 2 (Skalka, Depo Hostivař)
Úsek V.A; Dejvická – Nemocnice Motol:
- Zahájení provozu: 6. 4. 2015
- Provozní délka: 6 134 m
- Počet stanic: 4 (Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol)
Stanice linky A:
- Nemocnice Motol – hloubená stanice obsluhující nemocnici v Motole
- Petřiny – ražená stanice s jednokolejným obratištěm, obsluha sídliště
- Nádraží Veleslavín – obsluha autobusového stanoviště směr letiště a dalších směrů, vč. železniční stanice
- Bořislavka – obsluha autobusů směr Jenerálka a místního sídliště
- Dejvická – železobetonová hloubená stanice pod hladinou podzemní vody
- Hradčanská – ražená stanice s přípravou ražby druhého vestibulu
- Malostranská – ražená stanice, poblíž se nachází tajná stanice Klárov, která měla zřejmě úkol vojenského charakteru a podle všeho se tajná stanice měla připojit na Metro A, architekt však nakonec vedl trasu o kus vedle
- Staroměstská – ražená stanice se zkrácenou střední lodí
- Můstek (B) – ražená stanice s přestupem na linku B (většina přestupních tunelů byla již představěna), zajímavostí je trvalý smrad v této stanici – je způsoben tmelem, který zřejmě kvůli vlhkosti nechce ztrvdnout
- Muzeum (C) – ražená stanice s přestupem na linku C, zajímavostí je společný vestibul s linkou C
- Náměstí Míru – nejhlubší ražená stanice v celé síti metra, součástí je samozřejmě také nejdelší eskalátorový tunel o délce 75 metrů, za stanicí je zřízena kolejová spojka kvůli tehdejšímu obracení vlaků a spojky na trať C
- Jiřího z Poděbrad – ražená stanice s hodně krátkou střední lodí (34,5 metrů), která je přizpůsobená k ražbě druhého vestibulu
- Flora – klasická ražená stanice II. úseku
- Želivského – ražená stanice s trochu odlišným vzhledem proti ostatním stanicím na trase A, za stanicí je zřízeno obratiště pro obracení vlaků
- Strašnická – nejdelší hloubená stanice na trati A, na severní straně je postaveno pevné schodiště, které je připraveno pro druhý vestibul, za stanicí jsou 4 koleje, přičemž krajní jsou dlouhé asi jen 50 – 70 metrů a jsou připraveny pro původně plánované prodloužení na Zahradní Město a vnitřní koleje vedou do DH*
- Skalka – hloubená stanice, před stanicí je kolejová spojka pro obracení vlaků
- Depo Hostivař – povrchová stanice v místě bývalé myčky depa; je unikátní především tím, že je umístěná přímo v hale depa a také je zde nestandartní obracení vlaků; souprava zůstává ve stanici
Zajímavosti u stanic metra, aneb kde vystoupit
- Nemocnice Motol – v blízkosti stanice se nachází největší nemocnice v ČR
- Nádraží Veleslavín – přestup na linku 119 směr Letiště Václava Havla a vlaky směr Kladno
- Dejvická – Armáda ČR, Knihovna ústavu leteckého zdravotnictví Praha, Divadlo Semafor, Divadlo Spejbla a Hurvínka
- Malostranská – Strakova akademie, Úřad vlády ČR, Valdštejnská jízdárna, pamětní deska Adolf Kosárek, pomník písničkáře Karla Hašlera, Hanavský pavilon, Kramářova vila, Ministerstvo financí, Vojanovy sady, palác (Kolovratský, Fürnstenberský)
- Staroměstská – Uměleckoprůmyslové Dekadence now, Institutu Terezínské iniciativy, Vysoká synagoga, Židovská radnice, památník Jaroslava Ježka, Filozofická fakulta, Klementinum, Nová radnice, Magistrát hl. m. Prahy
- Můstek (B) – Památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
- Muzeum (C) – Státní opera Praha, Národní muzeum, Čelakovského sady, socha sv. Václava
- Jiřího z Poděbrad – kostel Nejsvětější srdce Páně, fontána
- Želivského – Poliklinika Vinohrady
- Strašnická – Kulturní dům Barikádníků
- Skalka – Ústřední statistická knihovna ČSÚ
- Depo Hostivař – depo metra A, autobusový terminál
přeplněné metro A ve špičce (foto: MCH/2015)
Zveřejněno: 24. 6. 2013
Aktualizováno: 24. 3. 2014
Autor: Jiří Staněk
Dobrý den,
rád bych se podíval i ba starší jízdní řády metra A, jak zde uvádíte, byla by možnost poslat na mail.
Díky Dominik
O jaké JŘ byste měl zájem (roky)?
Já o další z roku 2013
Není náhodou Můstek ještě hlubší než Náměstí míru? (Linku A moc nevyužívám.)
není Náměstí Míru je 53 metrů a můstek B 29 A 40 mertů hloboho