Při projektování linky A bylo zjevné, že stávající vozy řady E nebudou na 40 ‰ kopce výkonově stačit. Proto se zažádalo do Mytišče o úpravy vozů Ečs. Místo toho však začali projektovat nový typ vozidla, který se skříňově podobá vozům řady E.
Největší rozdíl je v rozdělení vozů na čelní a vložené (vložené byly bez stanoviště). Čelní vůz dostal pojmenování 81-71.7 a vložený 81-71.4. Další velký rozdíl je v mnohem vyšším výkonu – ze 72 kW na 110 kW. Je také rozdíl v kompletním překopání stanoviště – řídící pult byl umístěn doprostřed (díky tomu sedí řidič v ose koleje) a bylo také změněno některé umístění ovládacích prvků. Designově se liší souprava hlavně v čele – okna byla upravena pro změnu pultu a dveře z kabiny ven už po rozlišení vozů na čelní a vložené nebyly potřeba. V interiéru byla většina prvků stejná – byl pouze upraven vzhled opěradel sedadel a dosazeno zářivkové osvětlení.
Dodávky vozů byly zahájeny roku 1978, výroba prototypů a následná sériová výroba započala roku 1977. Dodávky skončily až roku 1990 a celkem bylo do Prahy dodáno asi 500 těchto vozů.
Vozy sloužily na všech linkách, přičemž nejvíce na lince A a B. Vyřazování začalo roku 1994, kdy se v plzeňské Škodovce zrodila rekonstrukce tohoto vozu 81-71M. Poslední jízda s cestujícími proběhla dne 02. 07. 2009, tedy 15 let po začátku vyřazování, na lince B.
Technické parametry:
- Délka přes spřáhla: 19,206 m
- Šířka: 2,712 m
- Počet náprav: 4
- Maximální provozní rychlost: 80 km/h
- Maximální konstrukční rychlost: 90 km/h
- Hmotnost: čelní vůz – 33,5 t; vložený vůz – 33 t
- Počet míst k sezení; čelní vůz – 42; vložený vůz – 48
- Počet míst k stání; čelní vůz – 218; vložený vůz – 233
- Výkon motorů: 4×110 kW (celkem 440 kW)
linka A o vánocích s 81-71 (foto: TECH)
Zveřejněno: 19. 11. 2013
Aktualizováno: 11. 6. 2014
Autor: Martin Chour
Zlatá 81-71. :C