Po problémech vozu R1 (nedořešené technické věci, nedostatek místa pro sériovou výrobu a také tehdejší politické situace v Československu) se rozhodlo o dodávání vozů pro pražské metro z tehdejšího Sovětského svazu. Výrobcem byl Mytiščínský strojírenský závod (Мытищинский машиностроительный завод), elektrickou výzbroj dodával závod Dynamo S. M. Kirova a soustavu pneumatických brzd Moskevský brzdový závod.
V letech 1971 – 1973 se postupně zpracovávala technická dokumentace vozidla z důvodu úprav proti dosud vyráběným vozům Ež a Em (např. nová tyristorová regulace aktivování trakčních motorů v režimu dynamické brzdy a také jinačí uspořádání ovládacího pultu vozu).
Od října 1973 byly zahájeny první dodávky vozidel po vlastní ose železniční tratě (na hraničním přechodě Čop – Čierná nad Tisou byly odstraněny pomocné podvozky při přechodu na jiný rozchod kolejí). Dne 02. 01. 1974 byly zahájeny první zkušební jízdy a následně dne 09. 05. 1974 proběhlo slavnostní zahájení provozu s cestujícími. Vozy byly dodávány ve třech sériích (1973 – 1976) v celkovém počtu 85 vozů (ev. č. 1001 – 1085). V průběhu provozu bylo postupně od roku 1977 do v0zů montováno automatizační zařízení ACB-M1, které sloužilo k automatickému vedení vlaku a dalších ovládacích prvků.
Soupravy sloužily výhradně na lince C. Vyřazování již ve své době velmi zastaralého vozidla bylo zahájeno roku 1994 a naposledy se bez větší pozornosti lidí vlak Ečs rozjel dne 29. 06. 1997. V původním provedení se dochovaly se celkem 4 vozy – 3 vozy jsou v historické soupravě (ev. č. 1083 – 1085) a jeden vůz je v depozitáři muzea MHD ve Střešovicích (ev. č. 1009).
Ečs (foto: JS)
Technické parametry:
- Délka přes spřáhla: 19,206 m
- Šířka: 2,712 m
- Počet náprav: 4
- Maximální provozní rychlost: 80 km/h
- Maximální konstrukční rychlost: 90 km/h
- Hmotnost: 32,5 t
- Počet míst k sezení: 42
- Počet míst k stání: 220
- Výkon motorů: 4×72 kW (celkem 288 kW)
Zveřejněno: 10. 11. 2013
Aktualizováno: 6. 2. 2015
Autor: Jirka Staněk
V popiscích máte typ ESČ místo Ečs a také jste napsali n_a místo na.
Díky za upozornění, opraveno.