Tramvaj je kolejové vozidlo. Systémově je podobná vlaku, akorát je pomalejší a jezdí ve městě. Pochází z anglického slova tramway, které se zpočátku užívalo u průmyslových železnic. Slovo tram pro kolej pravděpodobně vzniklo v saských dolech, kde byly na podlahy kladeny trámy pro usnadnění přepravy důlních vozíků. Do trámů byla posléze vyhloubena drážka a vozíky byly opatřeny kolíkem klouzajícím v drážce pro bezpečné vedení po trati, čímž vznikl jeden z předků železnice. Název se ustálil již v době koněspřežného provozu, přenesl se však i na parní či jinou trakci a v dnešní době je spojen v první řadě s elektrickou trakcí s vrchním trolejovým vedením.
Dříve se říkalo tramvaji také pouliční nebo elektrická dráha, hovorově elektrika. V Brně se říká tramvaji šalina, a v Ostravě se říká tramvajka. Slovo pochází z němčiny.
Výhody a nevýhody
Výhody:
- větší kapacita než u autobusů a trolejbusů
- větší setrvačnost a menší valivý odpor
- možnost zvýhodnění před jinými městskými dopravními prostředky
- může jet i na železnici a na železničních kolejích
- pohodlí
- vlídnost k chodcům na pěších zónách
- jezdí na elektřinu a tím snižuje emise
- levný provoz
Nevýhody:
- jezdí po kolejích, a tak se nemůže vyhnout bouračce
- větší hmotnost
- delší brzdná dráha
- větší hlučnost, zejména v obloucích a u starých tramvají
- velké náklady na stavbu kolejí a trolejí oproti autobusům
- zastavení provozu při výpadku napájení
Nejdříve byla tramvaj atrakcí. Později se však stala nedílnou součástí městského života, zejména v Evropě. První tramvaje byly vyrobeny v 19. století a byly taženy koňmi. Koněspřežná tramvaj byla nástupcem nekolejových omnibusů. Konstrukce prvních tramvajových vozů vycházela z tehdejších železničních vagónů, ovšem byly přizpůsobené k jízdě ostrými zatáčkami. Koněspřežné tramvajové dráhy byly poměrně brzy nahrazeny parními a elektrickými tramvajemi. Elektrická tramvaj zpravidla odebírá elektrickou energii pomocí trolejového vedení, i když byly i snahy o zavedení jiného způsobu přívodu elektrické energie (pozemní, akumulátorový).
Dříve byl stanoven rozchod kolejí 1000 mm a v nynější době je to 1435 mm jako na železnici.
První české tramvaje vyrobila továrna Františka Ringhoffera v roce 1876 pro pražskou koňku. Byly to otevřené vlečné vozy, od druhé poloviny 90. let 19. století vyráběly Ringhofferovy závody i elektrické tramvaje – pražský vozový park byl v první polovině 20. století tvořen skoro jen vozy od Ringhoffera. Po druhé světové válce byla firma znárodněna a přejmenována na Vagónku Tatra Smíchov, která byla začleněna do podniku ČKD.
Typy tramvají: Ringhoffer, T1, T2, T3, T4, T5, T6, KT8, RT6, 10T, 13T, 14T, 15T, 16T, 19T, 25T, Vario, Astra a další.
Obousměrná tramvaj KT8D5.RN2P na Palmovce (foto: MCH)
Zveřejněno: 26. 3. 2012
Aktualizováno: 15. 5. 2014
Autor: Martin Chour
n erychlejší spoj z hlavního nádraží do fn karlovo náměstí
nejrychlejší spoj z hlavního nádraží do fn karlovo náměstí
Zkuste to zde: pid.idos.cz/spojeni
Jsme parta invalidů z Ústí nad Labem a jedeme dne 16.11.2018 na prohlídku Pražského hradu. Přijedeme na Hlavní vlakové nádraží a potom tramvají – ale kterou a jak – jsou uzávěrky? Chodíme o berlích. Díky za radu.
Milan Hons předseda
Prosím o spojení z nádraží Smíchov do Strašnic
Zkuste to zde: pid.idos.cz/spojeni
Chci řídit tramvaj
Dobrý den, sháním mapu doprava tramvají v Praze. Ale aby tam byly nakreslené i ulice. Návštěvníci Prahy neznají Prahu jako já a takto bloudí po Praze. Nechci jezdit metrem protože je tam 4 a 5 G (sítě na mobil) a poškozuje to zdraví. Prosím odpověď na 108A @ seznam.cz
Jezdí tramvaje čís. 10 a 16 do zastávky Anděl?
jo