Tramvaje

Tramvaj je kolejové vozidlo. Systémově je podobná vlaku, akorát je pomalejší a jezdí ve městě. Pochází z anglického slova tramway, které se zpočátku užívalo u průmyslových železnic. Slovo tram pro kolej pravděpodobně vzniklo v saských dolech, kde byly na podlahy kladeny trámy pro usnadnění přepravy důlních vozíků. Do trámů byla posléze vyhloubena drážka a vozíky byly opatřeny kolíkem klouzajícím v drážce pro bezpečné vedení po trati, čímž vznikl jeden z předků železnice. Název se ustálil již v době koněspřežného provozu, přenesl se však i na parní či jinou trakci a v dnešní době je spojen v první řadě s elektrickou trakcí s vrchním trolejovým vedením.

Dříve se říkalo tramvaji také pouliční nebo elektrická dráha, hovorově elektrika. V Brně se říká tramvaji šalina, a v Ostravě se říká tramvajka. Slovo pochází z němčiny.

Výhody a nevýhody

Výhody:

  • větší kapacita než u autobusů a trolejbusů
  • větší setrvačnost a menší valivý odpor
  • možnost zvýhodnění před jinými městskými dopravními prostředky
  • může jet i na železnici a na železničních kolejích
  • pohodlí
  • vlídnost k chodcům na pěších zónách
  • jezdí na elektřinu a tím snižuje emise
  • levný provoz

Nevýhody:

  • jezdí po kolejích, a tak se nemůže vyhnout bouračce
  • větší hmotnost
  • delší brzdná dráha
  • větší hlučnost, zejména v obloucích a u starých tramvají
  • velké náklady na stavbu kolejí a trolejí oproti autobusům
  • zastavení provozu při výpadku napájení

Nejdříve byla tramvaj atrakcí. Později se však stala nedílnou součástí městského života, zejména v Evropě. První tramvaje byly vyrobeny v 19. století a byly taženy koňmi. Koněspřežná tramvaj byla nástupcem nekolejových omnibusů. Konstrukce prvních tramvajových vozů vycházela z tehdejších železničních vagónů, ovšem byly přizpůsobené k jízdě ostrými zatáčkami. Koněspřežné tramvajové dráhy byly poměrně brzy nahrazeny parními a elektrickými tramvajemi. Elektrická tramvaj zpravidla odebírá elektrickou energii pomocí trolejového vedení, i když byly i snahy o zavedení jiného způsobu přívodu elektrické energie (pozemní, akumulátorový).

Dříve byl stanoven rozchod kolejí 1000 mm a v nynější době je to 1435 mm jako na železnici.

První české tramvaje vyrobila továrna Františka Ringhoffera v roce 1876 pro pražskou koňku. Byly to otevřené vlečné vozy, od druhé poloviny 90. let 19. století vyráběly Ringhofferovy závody i elektrické tramvaje – pražský vozový park byl v první polovině 20. století tvořen skoro jen vozy od Ringhoffera. Po druhé světové válce byla firma znárodněna a přejmenována na Vagónku Tatra Smíchov, která byla začleněna do podniku ČKD.

Typy tramvají: Ringhoffer, T1, T2, T3, T4, T5, T6, KT8, RT6, 10T, 13T, 14T, 15T, 16T, 19T, 25T, Vario, Astra a další.

linka 24Obousměrná tramvaj KT8D5.RN2P na Palmovce (foto: MCH)

Zveřejněno: 26. 3. 2012
Aktualizováno: 15. 5. 2014
Autor: Martin Chour

10 reakcí na Tramvaje

  1. alena říká:

    n erychlejší spoj z hlavního nádraží do fn karlovo náměstí

  2. Ing. Milan Hons říká:

    Jsme parta invalidů z Ústí nad Labem a jedeme dne 16.11.2018 na prohlídku Pražského hradu. Přijedeme na Hlavní vlakové nádraží a potom tramvají – ale kterou a jak – jsou uzávěrky? Chodíme o berlích. Díky za radu.
    Milan Hons předseda

  3. Irena Jindráková říká:

    Prosím o spojení z nádraží Smíchov do Strašnic

  4. Adam říká:

    Chci řídit tramvaj

  5. Josef říká:

    Dobrý den, sháním mapu doprava tramvají v Praze. Ale aby tam byly nakreslené i ulice. Návštěvníci Prahy neznají Prahu jako já a takto bloudí po Praze. Nechci jezdit metrem protože je tam 4 a 5 G (sítě na mobil) a poškozuje to zdraví. Prosím odpověď na 108A @ seznam.cz

  6. Petr Váňa říká:

    Jezdí tramvaje čís. 10 a 16 do zastávky Anděl?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *