Pražská tramvajová linka 1
V provozu: celotýdenně
Vozy: 2 (večer sóla)
Typ tramvaje: T6A5, T3R.P/PV, 15T, 15T4
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Spojovací, Sídliště Petřiny)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 42/43 min
Délka linky: 14 km
Zastávky:
SÍDLIŠTĚ PETŘINY – Petřiny – Větrník – Vojenská nemocnice – Baterie – Ořechovka – Sibeliova – Vozovna Střešovice –Hradčanská (A) (V) – Sparta – Korunovační (Z) – Letenské náměstí – Kamenická – Strossmayerovo náměstí – Vltavská (C) – Pražská tržnice – Tusarova (Z) – Dělnická (T) – Maniny – Libeňský most – Palmovka (B) – Krejcárek – Ohrada – Vozovna Žižkov – Strážní – Chmelnice – Kněžská luka – SPOJOVACÍ
Historie:
Linka 1 poprvé vyjela 28. března 1908 (předtím značena jako linka Ok; Praha – Žižkov – Vinohrady) v trase: Prašná brána – Václavské náměstí (dnes Můstek) – Jindřišská (střed Václavského náměstí) – Zemské muzeum (dnes Muzeum) – Purkyňovo náměstí (dnes Náměstí Míru) – Vršovice, Na kovárně (dnes Vršovické náměstí).
linka 1 na Vltavské (foto: MCH/2010)
O dva roky později, roku 1910, se trasa velmi obměnila: Vršovice, Na Kovárně (dnes Vršovické náměstí) – Purkyňovo náměstí (dnes Náměstí Míru) – Muzeum – Bradovská ulice – Nádraží císaře Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží) – Bolzanova ulice – Státní nádraží (dnes Masarykovo nádraží – Prašná brána – Václavské náměstí (dnes Můstek) – Spálená ulice (dnes Národní třída) – Národní divadlo – Palackého náměstí – Podolí-Dvorce.
linka 1 společně s linkou 9 a 11 v obratišti Spojovací (foto: MCH/2015)
V roce 1914 začala jezdit do míst v okolí Pražského hradu a Malostranské: Pohořelec – Královský Hrad – Klárov (dnes Hradčanská) – Čechův most – Staroměstské náměstí – Prašná brána – Bolzanova (dnes Hlavní nádraží) – Muzeum – Tylovo náměstí (dnes I. P. Pavlova) – Purkyňovo náměstí (dnes Náměstí Míru) – Vršovice, Třída krále Jiřího. (dnes Čechovo náměstí). Roku 1917 zkrácena na Vršovice, Na kovárně (dnes Vršovické náměstí). Za 7 let byla prodloužena na Čechovo náměstí a v roce 1939 na Vypich.
Brzy po druhé světové válce se roku 1947 mění trasa znovu a nově je vedena přes zastávku Smetanovo nábřeží (dnes Staroměstská), Národní divadlo a Perštýn. Po zprovoznění smyčky Kubánské náměstí byla roku 1956 prodloužena právě sem.
linka 1 dne 6. dubna 2015 naposledy míří do své konečné Petřiny, další den již do zastávky Sídliště Petřiny (foto: TJ/2015)
O rok později došlo na opačné straně trasy k prodloužení z Vypichu na Bílou Horu. Kromě této změny byla upravena trasa linky 1 v centru, která nově vedla ze Staroměstské přes Právnickou Fakultu a Staroměstské náměstí na Prašnou bránu. Od roku 1959 je opět jako před rokem 1947 vedena přes Čechův most a ukončena na Čechově náměstí. To netrvá dlouho a v roce 1960 mění trasu znovu. Příčinou změny je zrušení tratě v oblasti Staroměstského náměstí a tak se linka 1 vydává od Hradčanské na Strossmayerovo náměstí a dále přes Dlouhou třídu na Prašnou Bránu a poté směrem do Vršovic. Od roku 1970 je vedena kvůli zrušení trati kolem Masarykova nádraží Opletalovou ulicí.
linka 1 na Sídlišti Petřiny (foto: MCH/2015)
V této podobě už velmi napodobuje dnešní jedničku. Ta je od roku 1974 vedena od Petřin na Dopravní podniky (dnes Vltavskou) a dále přes Sokolovskou (dnes Florenc) a Nádraží Střed (dnes Masarykovo nádraží) na Hlavní nádraží a dále po své původní trase s prodloužením opět na Kubánské náměstí.
Závratnou změnou ale prošla v roce 1978, kdy opouští Petřiny a je vedena v následující trase: Park kultury a oddechu Julia Fučíka (dnes Výstaviště) – Dělnická – Dopravní podniky (dnes Vltavská) – Nábřeží Kapitána Jaroše – Malostranská – Újezd – Národní divadlo – Můstek – Václavské náměstí – Muzeum – Tylovo náměstí (dnes I. P. Pavlova) – Náměstí Míru – Čechovo náměstí – Náměstí Kubánské revoluce (dnes Kubánské náměstí). V této trase nevydržela moc dlouho, neboť již v srpnu téhož roku byla zrušena. Ještě v roce 1979 byla nakrátko obnovena, ale vzápětí opět zrušena (Čechovo náměstí – Otakarova – Spořilov).
v zastávce Krejcárek stanicuje 12. pořadí linky 1 při své výlukové trase, kdy je vedena na Nádraží Podbaba (foto: MCH/2015)
Po 6 letech byla obnovena jako náhrada zrušené linky 31 (Petřiny – Strossmayerovo náměstí – Palmovka – Harfa – Černý Most) ve stejné trase, jako jezdila tato linka. Došlo tak pouze ke změně čísla. V roce 1986 byla zkrácena na Palmovku a po výstavbě trati a mostu mezi Palmovkou a Ohradou byla 22. listopadu 1990 navrhnuta tak, jak jezdí dnes, tedy v trase Petřiny – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Maniny – Palmovka – Ohrada – Spojovací.
Mapa:
Intervaly:
10 | 8 |
Zajímavá místa na trase:
- Ořechovka – Muzeum hlavního města Prahy, kostel sv. Norberta
- Vozovna Střešovice – Muzeum MHD
- Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší). Fotografie z linky:
ForCity na lince 1 přijíždí do zastávky Letenské náměstí (foto: JAH/2015)
linka 1 na Ohradě (foto: MCH/2015)
Zveřejněno: 22. 2. 2012 Aktualizováno: 31. 8. 2016 Autor: Martin Chour
Proč chytám na lince č. 1 vozy 15T?
já zase chytám pořád T6A5 nevím jak to dělám
CHYBIČKA SE VLOUDILA:
Klárov (dnes Malostranská) nikoliv Hradčanská
Dobry den, prosím o inf. zda linka c.1 jezdí svoji původní trasu Spojovací přes Manily .