Pražská tramvajová linka 10
V provozu: celotýdenně
Vozy: 2
Typ tramvaje: T3R.P, T6A5, 15T4
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Sídliště Ďáblice, Sídliště Řepy)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 71/73 min
Délka linky: 22 km
Zastávky:
SÍDLIŠTĚ ĎÁBLICE – Třebenická (T) – Štěpničná – Ládví (C) – Kyselova – Střelničná – Kobylisy (C) – Ke Stírce – Okrouhlická – Vychovatelna – Bulovka – Vosmíkových – U kříže – Stejskalova – Divadlo pod Palmovkou – Palmovka (B) – Krejcárek – Biskupcova – Nákladové nádraží Žižkov – Mezi Hřbitovy – Želivského (A) – Olšanské hřbitovy – Flora (A) – Orionka – Perunova – Vinohradská vodárna – Šumavská – Náměstí Míru (A) – I. P. Pavlova (C) – Štěpánská – Karlovo náměstí (B) – Moráň (B) – Palackého náměstí (B) – Zborovská – Anděl (B) – Bertramka – U zvonu – Klamovka – Kavalírka – Kotlářka – Poštovka – Hotel Golf – Motol – Vozovna Motol – Krematorium Motol – Hlušičkova – Slánská – Blatiny – SÍDLIŠTĚ ŘEPY (S)
Historie:
Linka 10 poprvé vyjela 15. července 1914 v trase: Bubeneč, Nádraží v Brusce (dnes Hradčanská) – Strossmayerovo náměstí – Josefské náměstí (dnes Náměstí Republiky) – Prašná brána – Na Můstku (dnes Můstek) – Václavské náměstí – Museum (dnes Muzeum) – Tržnice (dnes Vinohradská tržnice) – Královské Vinohrady, Flora (dnes Flora) – Královské Vinohrady, Židovské hřbitovy (dnes Olšanské hřbitovy). Jezdila pouze ve všední den. Od 24. srpna byla dočasně mimo provoz.
desítka na Kobylisích při cestě na Sídliště Ďáblice (foto: MCH/2014)
Od 1. října 1914 vyjela v prodloužené trase k Vinohradským hřbitovům a zároveň byl rozšířen provoz na celotýdenní. 15. listopadu 1917 byla opět zkrácena k Židovským hřbitovům (dnes Olšanské hřbitovy), naopak na druhé straně byla prodloužena do Střešovic.
Při dalších změnách ve 20. let je prodloužena do zastávky Vinohrady, Krematorium (dnes Krematorium Strašnice) a na své druhé straně je ze zastávky Na Můstku (dnes Můstek) vedena přes Národní divadlo, Malostranské náměstí a Klárov (dnes Malostranská) kolem Hradu (dnes Pražský Hrad) a Loretánskou ulicí na Pohořelec, kde byla ukončena. V této trase se „neohřála“ dlouho a 1. dubna 1925 je od zastávky Na Můstku opět vedena přes Prašnou Bránu na Josefské náměstí (jako v 10. letech), ale odtud je vedena přes Palmovku ke Kolbenově továrně ve Vysočanech, tedy u dnešní zastávky Vysočanská.
linka 10 mezi náměstím Míru a I. P. Pavlova (foto: JAH/2016)
K 1. srpnu 1928 se změnila trasa také v centru, kdy od Muzea jela nově přes Wilsonovo nádraží (dnes Hlavní nádraží) a Masarykovo nádraží. Na Žižkově byla o rok později 2. září 1929 zkrácena opět k Židovským hřbitovům (dnes Olšanské hřbitovy). Počátkem 30. let byla na svém druhém konci od 3. ledna 1932 vedena na Harfu.
Od letních prázdnin roku 1933 byla desítka zrušena, ovšem o 3 roky později se s ní v totožné trase setkáme znovu (vyjíždí 3. listopadu 1936). Od Židovských hřbitovů je 7. října 1937 prodloužena na Ohradu, k 16. březnu 1942 až do zastávky Žižkov, Na Vápence (dnes Vozovna Žižkov). Na druhém svém konci byla 16. března 1942 prodloužena do Hloubětína.
linka 10 v zastávce Nákladové nádraží Žižkov (foto: JAH/2016)
Žižkov opouští 3. listopadu 1952. Při této změně je od Olšanských hřbitovů vedena k Nádraží Strašnice. V roce 1961, konkrétně 13. března, došlo k četným změnám na lince 10, které si shrneme výpisem nové trasy: Libeň, Vychovatelna (dnes Vychovatelna) – Bulovka – Libeňský ostrov (dnes Libeňský most) – Dopravní podnik (dnes Vltavská) – Nádraží Těšnov (dnes Těšnov) – Nádraží Střed (dnes Masarykovo nádraží) – Hlavní nádraží – Muzeum – Flora – Olšanské náměstí – Průběžná – Nádraží Strašnice – Zahradní Město (konečná na náměstí Mezi Zahrádkami).
Od 1. července 1964 byla do Hostivaře kromě čtyřky vedena také desítka. Obě končily na dnes již zrušeném obratišti na náměstí Jana Marata (u zastávky Hostivařská). Do současné konečné u nádraží Hostivař byla prodloužena až 4. října 1982.
v pozdním večeru byla zachycena linka 10 na Krejcárku (foto: MCH/2016)
S výstavbou sídliště Ďáblice byla plánovana i tramvajová trať, která měla různé části sídliště propojovat. Tak se i stalo, a tak se desítka od 17. ledna 1972 vydává z Kobylis na Sídliště Ďáblice. Ovšem od 9. května 1974, tedy s otevřením prvního úseku pražského metra, byla zkrácena na Vychovatelnu a v centru byla vedena ulicí Na Florenci. Do Ďáblic se ale vrací už 5. května 1977.
V následujícím roce nastala změna trasy v centru, kdy od Dopravních podniků (dnes Vltavská) jede přes Nábřeží kapitána Jaroše, Náměstí Republiky, Prašnou Bránu, Můstek a Václavské náměstí na Muzeum.
T6A5 jako linka 10 přijíždí na Anděl (foto: JAH/2016)
Se zrušením tratě mezi Můstkem a Muzeem od 13. prosince 1980 došlo k další změně trasy. Z Prašné brány nově jela přes Nádraží Střed (dnes Masarykovo nádraží) a Olšanské náměstí na Floru. Nově byla vedena Sokolovskou ulicí.
Do Holešovic se ale vrací v první polovině 80. let, neboť byla vedena opět přes Vltavskou. Poslední změnou před jejím zrušením byla změna trasy v souvislosti se zprovozněním trati mezi Palmovkou a Ohradou 22. listopadu 1990. Při této příležitosti se desítka vydala z Palmovky přes Biskupcovu na Olšanské hřbitovy, kde byla ukončena. O rok později došlo k jejímu zrušení.
jedna ze souprav linky 10 stanicuje u obchodního centra Flora (foto: MCH/2016)
V dnešní trase byla zavedena 8. listopadu 1998. V době, kdy bylo metro B prodlouženo z Českomoravské na Černý Most.
Trasa byla totožná se současnou, tedy Sídliště Ďáblice – Kobylisy – Palmovka – Želivského – Flora – Náměstí Míru – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Anděl – Kotlářka – Sídliště Řepy. Provoz byl od začátku celodenně a celotýdenně v soupravách.
v deštivém počasí vévodí vůz 15T dalším vozům za ním (foto: MCH/2016)
Zajímavá místa na trase:
- Bulovka – zámek Rokoska
- Stejskalova – Libeňský zámek
- Mezi hřbitovy – kostel Zesnutí Sv. Bohorodice
- Náměstí Míru – kostel sv. Ludmily
- Štěpánská – kostel sv. Štěpána, rotunda sv. Longina
- Karlovo náměstí – kostel sv. Ignáce
- Moráň – Faustův dům
- Anděl – Smíchovská synagoga
- Bertramka – Bertramka
- Klamovka – kaple nanebevzetí Panny Marie, chrám noci a poznání na Klamovce
- Kavalírka – kostel svatého Jana Nepomuckého
- Motol – zámek Motol,
- Krematorium Motol – přírodní památka Kalvárie
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší).Zveřejněno: 19. 4. 2013
Aktualizováno 2. 5. 2014 Autor: Martin Chour
desitka v roce 1961 urcite nejezdila na Jižní Město, ale na Zahradní 🙂
opraveno
To nejde jet ze Sídliště Řepy na Palmovku
linka 10 jezdí ze Sídliště Řepy na Palmovku
linka 10 stojí na zaztávce Palmovak ale tam nekončí jízdu
Linka10 projiždí palmovkou ale nema tam konečnou??
Linka 10 začala od roku 2019 jezdit novým typem 14T.
Chyba v textu
1. Není to takhle : Hotel Golf, Motol, Vozovna Motol
Takhle to je správně : Hotel Golf, Vozovna Motol, Motol
2. zaztávka Krematorium Motol je naznamení
Prosím, napište mi seznam stanic pro tramvaj čís. 10, na měsíc listopad a prosinec 2022 a na rok 2023.
Děkuji.
Prosím vás vrátí se zpátky na svoji původní trasu(z Ďablic do Řep) a kdy? Dekuji