Linka 16

Pražská tramvajová linka 16

V provozu: celotýdenně (v úseku Kotlářka – Sídliště Řepy pouze ve špičkách)

Vozy: 2

Typ tramvaje: T6A5, T3R.P, KT8D5.RN2P, T3M2-DVC, 15T4

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Sídliště řepy, Kotlářka, Lehovec)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 72 min

Délka linky: 23 km

Zastávky:

SÍDLIŠTĚ ŘEPY (V) – Blatiny – Slánská – Hlušičkova – Krematorium Motol – Motol – Vozovna Motol – Hotel Golf – Poštovka – { KOTLÁŘKA (T) } – Kotlářka – Kavalírka – Klamovka – U Zvonu – Bertramka – Anděl (B) – Zborovská – Palackého náměstí (B) – Moráň (Z) – Karlovo náměstí (B) – Štěpánská – I. P. Pavlova (C) – Náměstí Míru (A) – Šumavská – Vinohradská vodárna – Perunova – Orionka – Flora (A) – Olšanské hřbitovy – Želivského (A) – Mezi Hřbitovy – Nákladové nádraží Žižkov – Biskupcova – Krejcárek – Palmovka (B) (Z) – Palmovka (B) – Balabenka – Divadlo Gong – Poliklinika Vysočany – Nádraží Vysočany (B) (V) – Špitálská – Poštovská – Kolbenova (B) – Nový Hloubětín – Vozovna Hloubětín – Starý Hloubětín – Kbelská – Hloubětín (B) – Sídliště Hloubětín – LEHOVEC

Historie:

Linka 16 byla zavedena 14. září 1924 v trase Flora – Orionka – náměstí Míru – náměstí Petra Osvoboditele (dnes I.P.Pavlova) – Karlovo náměstí – Jiráskovo náměstí – Palackého náměstí – Anděl – Smíchov, Santoška. Na linku byly nasazeny obousměrné vozy kvůli obratu na Santošce, kde nebyla smyčka.

3701-linka-16-orionka-dpp-tatra-t3m-804216 přijíždí do zastávky Orionka, kam jezdí od svého vzniku v roce 1924 dosud (foto: MCH/2015)

K 2. září 1929 byla prodloužena k Vinohradským hřbitovům a v následujícím roce došlo od 2. března k přesměrování do Radlic. Právě díky změně konečné bylo možné na šestnáctku nasadit soupravy. Na Praze 5 nezůstala beze změn a k 3. lednu 1932 byla převedena k Západnímu nádraží (dnes Smíchovské nádraží). K 3. listopadu 1936 byla prodloužena po nové trati na Vinici, 7. března 1937 dále do Nových Strašnic a po zprovoznění smyčky Černokostelecká 24. července 1952 až sem.

Následná změna trasy dovedla šestnáctku na Vápenku. Stalo se tak 3. listopadu 1952, kdy sem byla převedena od Nákladového nádraží Žižkov. Na rok byla mezi lety 1963 a 1964 provozována na Spojovací.

5556-linka-16-dpp-tatra-t3m-8016-a-8085setkání dvou souprav na lince 16 v zastávce Nákladové nádraží Žižkov (foto: MCH/2016)

Od roku 1968 již nejezdila Resslovou ulicí, ale přes Moráň tak, jak jezdí dnes. K 30. srpnu 1971 byla zkrácena na Olšanské hřbitovy, konečná na Smíchově zůstala zachována. Změnou ale prochází vypravení vozů, neboť nově byla provozována pouze v sólech, nicméně již v roce 1973 se vrací soupravy zpět. S otevřením prvního úseku pražského metra byla k 9. květnu 1974 prodloužena ze zastávky Smíchov, nádraží na Zlíchov, Lihovar a byla provozována také v noci. Na Černokosteleckou se opět dostala 2. ledna 1975, a to pouze v nočních hodinách. Záhy se sem vrátila i v denním provozu od 13. srpna 1978. Noční trasa se změnila 8. listopadu 1979, neboť je vedena k Vozovně Motol.

Když byla 2. července 1980 zrušena linka č. 6 (Spojovací – Flora – Muzeum – Můstek – Moráň – Radlice), byla 16 převedena v denní i noční formě do Radlic a 9 jezdila i v noci.

6028-linka-16-krejcarek-dpp-tatra-t3r-p-8358Tatra T3R.P vyjíždí prudký kopec z Krejcárku na Žižkov (foto: MCH/2016)

Pro rekapitulaci si uvedeme trasu od 19. prosince 1980, kdy byla přesměrována na Spojovací a na druhé straně se vrátila na Lihovar. Trasa: Zlíchov, Lihovar – Anděl – Palackého náměstí – Karlovo náměstí – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Želivského – Vápenka (dnes Vozovna Žižkov) – Spojovací. Se zprovozněním prvního úseku metra B ze Smíchovského nádraží na Florenc byla 2. listopadu 1985 zkrácena ze Spojovací na Vápenku (dnes Vozovna Žižkov).

Když byla zrušena smyčka Lihovar (1. listopadu 1986), bylo nutné prodloužit 16 do Hlubočep. Zde setrvala pouze 5 let a 26. března 1991 byla zkrácena k Andělu kvůli úsporným opatřením, které v Praze nastaly. Zároveň byly od září na 16 vypravovány o víkendu sóla. Tento stav se ukázal jako nevyhovující a už v lednu 1993 se sem soupravy vrátily.

linka 16 na Andělulinka 16 na Andělu při cestě do Hloubětína (foto: JAH/2016)

Jedna z nejnovějších tramvajových tratí byla otevřena 28. května 1995 a sice do Modřan. To mělo vliv i na 16, která byla při této příležitosti převedena k Nádraží Braník, ve špičkách dokonce až na Sídliště Modřany.

S otevřením dalšího úseku pražského metra 9. listopadu 1998 (metro B mezi Českomoravskou a Černým Mostem) došlo ke změně linkového vedení tramvajových linek v Praze a při nich došlo ke zkrácení linky 16 celotýdenně na Nádraží Braník (do Modřan je vedena l. 21). Opět byla v provozu o víkendech v sólech s tím, že v pracovní dny jezdila od 6 do 20 hodin a v neděli dokonce až od 12 hodin. Od 1. září 2004 byla provozována do půlnoci, sóla o víkendu ale stále zůstaly (nedělní provoz stále začínal ve 12 hodin, což se změnilo při další změně, která nastává 4. ledna 2009, a tak nedělní provoz začínal už v 8 hodin).

4716-linka-16-palackeho-namesti-dpp-tatra-t3m-8013ve večerních hodinách byl jeden spoj linky č. 16 zachycen v zastávce Palackého náměstí (foto: MCH/2016)

Od 29. října 2009 se opět vrátila na levý břeh Vltavy, a to přesněji na Kotlářku. Zároveň byla v ranní špičce prodloužena do Řep, v odpolední špičce byla do Řep prodloužena až 1. září 2011. Zároveň byla celotýdenně provozována v soupravách, což zůstalo dodnes.

Kvůli výluce v Hostivaři byla k 23. květnu 2012 přesměrována z Biskupcovy přes Palmovku a Nádraží Vysočany na Lehovec (za „dočasně“ zrušenou l. 19). V té době ale nikdo kromě projektantů dopravy nevěděl, že od 1. září 2012 bude tato trasa prohlášena za trvalou.

6689-linka-16-dpp-skoda-15t-9360klimatizovaná tramvaj ForCity Alfa na lince 16 v zastávce Anděl (foto: MCH/2016)

Mapa: 16mapa Interval:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
8
10*
8
20*
15*
15*
20*
20*
15*
20*

* provozována pouze v trase Lehovec – Kotlářka Zajímavá místa na trase:

  • Mezi hřbitovy – kostel Zesnutí Sv. Bohorodice, pravoslavný Uspenskij chrám
  • Náměstí Míru – kostel sv. Ludmily, Vinohradské divadlo
  • Štěpánská – kostel sv. Štěpána, rotunda sv. Longina
  • Karlovo náměstí – kostel sv. Ignáce, Národní památník hrdinů Heydrichády
  • Moráň – Faustův dům
  • Anděl – Smíchovská synagoga
  • Bertramka – Bertramka
  • Klamovka – kaple nanebevzetí Panny Marie, chrám. noci a poznání na Klamovce
  • Kavalírka – kostel svatého Jana Nepomuckého
  • Krematorium Motol – přírodní památka Kalvárie

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší). Fotografie z linky:

5142-linka-16-i-p-pavlova-dpp-tatra-t3m-8042linka 16 v přestupním uzlu I.P.Pavlova (foto: MCH/2015)

5351-linka-16-novy-hloubetin-dpp-tatra-kt8d5-rn2p-9065Kolbenovu ulici opouští vůz KT8D5.RN2P na lince 16 (foto: MCH/2016)

6039-linka-16-biskupcova-dpp-tatra-t3m-8038do zastávky Biskupcova přijíždí souprava vozů T3M na šestnáctce (foto: MCH/2016)

3699-linka-16-krejcarek-dpp-skoda-15t-9150Škoda 14T na lince 16 v zastávce Krejcárek (foto: MCH/2015)

Zveřejněno: 10. 10. 2012 Aktualizováno: 18. 9. 2016 Autor: Martin Chour

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *